Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
865818_0001.png
865818_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 168 af 17. maj 2010 (Alm.del – § 7) efter ønske fra Jacob Jensen.

Spørgsmål:

”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at sænke priserne på den offentlige tra-fik, sådan at en busbillet i byerne maksimalt koster 10 kr., og taksterne genereltsættes ned med 30 pct., som foreslået af Pia Olsen Dyhr (SF) i pressemeddelelsefra SF af den 16. november 2009?”.

Svar:

Der er indhentet svar fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Kontantbilletter til korte rejser (1-2 zoner) koster i de fleste tilfælde omkring 20kr. (lidt højere i hovedstadsområdet, lidt lavere andre steder i landet). En kontant-billetpris på 10 kr. antages derfor at svare til en takstnedsættelse på 50 pct. forkorte rejser.Takstsystemerne skelner generelt ikke mellem rejser i byer og rejser uden for byer.Det er ikke derfor praktisk muligt at skelne mellem korte rejser i byer og på lan-det, hvorfor det forudsættes, at taksten for alle korte rejser skal sænkes. Langt defleste korte rejser finder dog sted i byerne.Det forudsættes endvidere, at klippekorttakster og månedskort for korte rejsernedsættes tilsvarende, således at prisforholdet mellem kontantbillet, klippekort ogmånedskort bevares.Trafikstyrelsen skønner, at rejser under 10 km udgør mindst en tredjedel af detsamlede indtægtsprovenu i den kollektive trafik.I 2008 udgjorde passagerindtægterne i den kollektive trafik ca. 7,5 mia. kr. Ennedsættelse af taksterne med 50 pct. for korte rejser under 10 km (1/3 af passa-gerindtægterne) kan på den baggrund beregnes til at koste ca. 1,25 mia. kr. årligt.En 30 pct. takstnedsættelse for de resterende rejser (2/3 af passagerindtægterne)kan tilsvarende beregnes til at koste ca. 1,5 mia. kr. Den samlede omkostning fortakstnedsættelserne vurderes derfor umiddelbart at være ca. 2,75 mia. kr. årligt.Takstnedsættelserne forventes at give flere kollektive rejser og dermed flere billet-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
indtægter, hvilket vil reducere omkostningerne. Erfaringen viser dog, at det tagertid for folk at skifte transportvaner, hvorfor de ekstra billetindtægter som følge afflere passagerer først vil indfinde sig efter en årrække. Endvidere medfører flerepassagerer ekstra udgifter til anskaffelse og drift af flere busser og tog til befor-dring i myldretiderne.”Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen