Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
16. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 166 af 17. maj 2010 (Alm.del - § 7).Spørgsmål:
Vil ministeren give et skøn over, hvad følgende tiltag, foreslået af Pernille Frahm ipressemeddelelse fra SF af den 6. maj 2010, på specialundervisningsområdetskønnes at ville koste, såfremt de gennemføres:- Loft over klassekvotienten i specialklasser.- Bedre muligheder for forsøg med inddragelse af forældre i fx familieklasser- Tilbud om periodisk 1 til 1 undervisning af de svageste læsere i 1. og 2. klassei 15 minutter dagligt i eller op til den øvrige undervisningstid.- Tilbud om supervision til lærere og skoleledere om skole-hjem-kontrakten iforbindelse med elever med særlige behov.- Oprettelse af særlige kommunale udrykningskorps til at vejlede, rådgive og evt.i overgangsfaser varetage undervisningen af elever med særlig behov.- Indførelse af muligheder for at oprette forsøgsskoler, hvor den pædagogiskeforskning kan foretages i gulvhøjde.Svar:
Undervisningsministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:»Loft over klassekvotienten i specialklasserMerudgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af forslaget. Der er i dagingen specifikke regler for, hvor mange elever der må være i en specialklasse, dvs.at folkeskolelovens almindelige bestemmelser om elevtal i grundskolens klassergælder, jf. lovens § 17, stk. 1. Antallet af elever i de enkelte specialklasser må dogforudsættes at blive fastlagt i forbindelse med visitationen og den hermed for-bundne vurdering af det konkrete undervisningsbehov m.v. for de pågældendeelever. Forslaget indeholder i øvrigt ingen angivelse af, hvad loftet i givet fald skaludgøre.Bedre muligheder for forsøg med inddragelse af forældre i fx familieklasserMerudgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af forslaget. Forslaget vilikke nødvendigvis indebære merudgifter, hvis der blot er tale om, at forældrene ihøjere grad ønskes inddraget i skolens aktiviteter.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Tilbud om periodisk 1 til 1 undervisning af de svageste læsere i 1. og 2. klasse i 15minutter dagligt i eller op til den øvrige undervisningstidMerudgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af forslaget. Hvis der gø-res den antagelse, at 10 pct. af eleverne på de to klassetrin har brug for en sådanekstra indsats af et kvarters varighed hver skoledag i, hvad der i gennemsnit svarertil halvdelen af skoleåret, vil merudgifterne blive ca. 200 mio. kr.Tilbud om supervision til lærere og skoleledere om skole-hjem-kontrakten i for-bindelse med elever med særlige behovMerudgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af forslaget. Som regne-eksempel kan angives, at 10 timers konsulentbistand årligt til en specialundervis-ningslærer på hver folkeskole vil give merudgifter på ca. 10 mio. kr.Oprettelse af særlige kommunale udrykningskorps til at vejlede, rådgive og evt. iovergangsfaser varetage undervisningen af elever med særlig behovMerudgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af forslaget. Det kan somregneeksempel anføres, at merudgifterne, i tilfælde af at der ansættes ekstra vejle-dere svarende til ½ ugentlig arbejdsdag på 1200 folkeskoler (dvs. at de mindsteskoler undtages), skønsmæssigt vil udgøre ca. 50 mio. kr.Indførelse af muligheder for at oprette forsøgsskoler, hvor den pædagogiskeforskning kan foretages i gulvhøjdeMerudgifterne vil afhænge af den konkrete udmøntning af forslaget. Forslaget vilikke nødvendigvis indebære merudgifter, hvis der blot er tale om, at skoler skalhave friere rammer.«
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen