Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
27. september 2010
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 161 af 17. maj2010 (Alm. del - § 7) efter ønske fra Jacob Jensen.Spørgsmål:
Vil ministeren give et skøn over, hvad det vil koste at gennemføre hver enkelt afde 71 konkrete forslag, som Socialdemokraterne præsenterede med udspillet ”Vel-færd – de næste skridt” fra 2007? Udgifterne bedes anført som de årlige merudgif-ter samt engangsudgifter/investeringsudgifter.
Svar:
På baggrund af bidrag fra ressortministerierne er de enkelte initiativer udgiftsvur-deret,jf. tabel 1.Tabel 1.Udgiftsvurdering af 71 forslag iVelfærd – de næste skridtMio. kr.Max 3 børn pr. voksen i vuggestuerMax 6 børn pr. voksen i børnehaverneMax 3 børn pr. voksen i dagplejenGratis, sund mad i alle vuggestuer og børnehaverPasningsgaranti uden lukkedage i egen institution – undtagennår formålet er pædagogisk udviklingRet til pasning af pædagogisk uddannet personale. Mindst 80pct. af personalet i daginstitutionerne skal være pædagogiskuddannedeMindst 4 kvadratmeter gulvareal pr. barn i daginstitutionerneMax. 24 elever i klasserneTilbud om lektiehjælp efter skoleRet til målrettet støtte til elever, som ikke kan læse ved ud-gangen af 1. klasseRet til sund og billig mad på alle skolerRet til egnet tilbud inden 3 måneder for elever med behov forspecialundervisningRet til sikre, sunde og stimulerende ude- og indearealer påskolerneRet til omgående udredning og behandling af livstruendesygdomme, f.eks. kræftRet til enestue for døendeRet til en seng på en stue ved indlæggelseRet til genoptræning indenfor en uge efter udskrivning frahospitalProvenuskøn860-?790-?655-?1.000-1.500215-430??860665-1.62424?-1.500??-???Investeringer??-?--??--?-?-???
1.2.3.4.5.6.
7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
18.19.20.21.22.23.24.25.
26.27.28.29.30.31.32.33.34.
35.36.37.38.39.40.41.
42.43.44.45.46.47.
48.49.50.51.52.53.54.55.
Ventetid ved telefonisk henvendelse til vagtlæge må ikkeoverstige 5 minutter.Ventetid til konsultation hos vagtlæge må maksimalt vare entimeHjemmebesøg fra vagtlæge skal aflægges senest indenfor 3timer. Akutte tilfælde skal naturligvis håndteres langt hurtigereRet til årligt sundhedstjek for alle danskereRet til en daglig tur i frisk luft for plejekrævende ældreRet til et bad om dagen for plejekrævende ældreRet til rengøring mindst 1 gang om ugen til visiterede brugerei hjemmeplejenRet til pleje og omsorg af ét plejeteam bestående af én fastkontaktperson og max. 4 forskellige medarbejdere fra hjem-meplejen i dagtimerneRet til at visiteret genoptræning leveres inden for en uge, oggængse hjælpemidler leveres inden for 2 dageRet til behandlingstilbud og social opfølgning for børn efterophold på krisecentreReel behandlingsgaranti for stofmisbrugere.Ret til relevante boligtilbud for hjemløse.Lokale velfærdsrettighederVelfærdsregnskabDet eksisterende klagesystem skal saneres, så det bliverenkelt, overskueligt og let tilgængeligtServiceombudsmand i hver kommuneBorgerne skal have krav på at vide, hvornår der senest fore-ligger en afgørelse i sager af væsentlig betydning for denenkelteServicetjek af sagsbehandlingstiderHæmmende barrierer og faggrænser skal nedbrydesMere indflydelse på eget arbejdeIncitament til fastholdelse af arbejdskraftMålrettet rekruttering af kvalificeret udenlandsk arbejdskraftLønkommissionI forbindelse med kvalitetsreformen afsættes en reserveres tiludmøntning af lønkommissionens resultater, der sikrer atlønningerne udover den almindelige ramme, kan øges med 5mia. kr. i den kommende overenskomstperiode (3 år)Kollektiv lønbonusMulighed for personalegoder i det offentligeNye stillingskategorier til de dygtigste medarbejdereFælles tidsbankAdministrationsbyrden i kommuner og institutioner skal redu-ceres med minimum 10-15 pct. indenfor 5 årAlle kommunale IT- og sagsbehandlingssystemer skal gen-nemgås, så det sikres, at de spiller bedre sammen på tværsaf forskellige organisationerDer skal oprettes en database med samtlige kommunaleindberetningskravSystematisk forenklingsindsats i kommunerne-Kravet om at kommunerne mindst skal udlicitere 25 pct. afderes opgaver skal afskaffesKommunerne skal kunne tilbyde tilkøbsydelser til sine borgeremod betalingFolketinget skal vedtage en liste over de områder, hvor til-købsydelser ikke skal være tilladDet er den enkelte kommune, der afgør omfanget af tilkøbs-ydelserFlere partnerskaber mellem det private og det offentligeDer skal udarbejdes én sammenhængende strategi for sam-
90-155
?
380-760?-3.500?-3.700560
?---
??16-??----139
---------
-----?20
-------
1.700-5.000-???-
------
?---
?---
-
-
--
--
3
56.57.58.59.60.61.62.63.64.65.66.67.68.69.
70.71.
spillet mellem den offentlige sektor og civilsamfundet. Der skalsættes ind på to områder: Sociale virksomheder og frivilligtarbejde.”Den tredje sektor” samles under én minister.Sociale virksomheder som en tredje vej mellem offentlig ogprivatFriere rammer til sociale virksomhederForbedret konkurrencesituation for sociale virksomhederDer skal gives bedre kommunal bistand til sociale virksomhe-derDer skal oprettes en forsøgspulje til sociale virksomheder, dervil løse et socialt problemStyrkede muligheder for kontinuitet og bæredygtighed forfrivillige organisationer.Bedre rammer for netværk og videndeling.Bedre rammer for tværgående arbejde.Styrket inddragelse af svage borgere og indvandrere.Styrket samarbejde mellem kommuner, regioner og de frivilli-ge organisationer.Etablering af ”frivillighedsbørs” i alle kommuner.Bedre brug af ny teknologiDet offentlige bør indgå konkrete partnerskaber med privatefirmaer om udvikling af teknologi, som kan understøtte vel-færdsområderneMere og bedre dialog med borgerneFlere og bedre dialogredskaber
?
-
?
-
-------
-------
-??
-??
Anm. Hvis forslaget ikke vurderes at medføre nævneværdige merudgifter er det angivet med ’-’. Hvis det ikke har væretmuligt at vurdere merudgifterne ved forslaget, er det angivet med ’?’.
Det skal bemærkes, at der iVelfærd – de næste skridtfra 2007 ikke er angivet skønfor udgifter ved initiativerne eller forslag til indfasning. Forudsætningerne for deenkelte forslag er heller ikke angivet. Samtidig kan der peges på, at udgiften veddet enkelte forslag i høj grad vil afhænge af den præcise udmøntning, herunderikke mindst om der bliver tale om egentlige lovbestemte retskrav for den enkelte.For en række af initiativerne i udspillet har det således ikke været muligt at vurdereudgifterne. Beregningsforudsætningerne er præciseret ibilag 1.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen