Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
862348_0001.png
862348_0002.png
862348_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
9. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 151 af 4. maj 2010 (Alm.del - § 7).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes give en vurdering af DI´s analyse ”Gode flyforbindelser sikrervækst i Danmark” udgivet i maj 2010.”

Svar:

Det fremgår af DI’s analyse ”Gode flyforbindelser sikrer vækst i Danmark”, atInternationale flyforbindelser øger produktiviteten, og at international til-gængelighed er en vigtig faktor, når internationale koncerner tager stilling tillokalisering.Transfertrafikken i Københavns Lufthavn fylder mindre end tidligere, og atKøbenhavns Lufthavn har mistet betydning i Europa.Konsekvensen af konkurrencen fra udenlandske lufthavne kan blive færredirekte internationale ruter ud af Danmark, hvilket kan føre til et samfunds-økonomisk tab, dels fordi flytransport er vigtigt for eksporten, dels fordi er-hvervs- og fritidsrejsende vil bruge mere tid på at rejse.
På den baggrund foreslår DI en række tiltag:Internationalt konkurrencedygtige rammebetingelserLuftfart indtænkes i transportaftaler, herunder infrastruktur til/fra lufthavneog opkobling til det europæiske højhastighedsnetEn styrket og koordineret indsats for at brande et innovativt Danmark.
Hertil kan bemærkes, at regeringen er enig i, at luftfartssektoren har stor betyd-ning for Danmark. Internationale flyforbindelser har ikke kun betydning for depassagerer, der benytter dem, eller for de virksomheder, der fragter varer meddem. Der er også positive afsmittende virkninger på resten af økonomien, herun-der blandt andet turisme og erhvervsudvikling.Regeringen fremlagde i 2005 en redegørelse til Folketinget og udgav efterfølgendeen rapport ”Dansk Luftfart 2015 – muligheder og udfordringer”, hvor de over-ordnede målsætninger er:
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
1. Danskerne skal have direkte adgang til markant flere internationale destinatio-ner over hele verden – med hyppige forbindelser til lave priser.2. Københavns Lufthavn skal være et internationalt knudepunkt for flytrafikken iNorden og Østersøregionen, og lufthavnen skal være med til at sikre forsatvækst og dynamik i Øresundsregionen.3. Der skal fastholdes gode betingelser for, at man i de enkelte dele af Danmarkkan vælge at opretholde en effektiv indenrigsluftfart.4. Dansk luftfart skal være sikker, og den danske luftfartssektor skal være inno-vativ og effektiv, og tænke i nye løsninger vedrørende teknologi, miljø ogenergi.I dag er der internationale forbindelser fra en række danske lufthavne med Kø-benhavns Lufthavn, som den klart største.Specifikt i forhold til Københavns Lufthavn har det danske samfund været begun-stiget af flere ruter og højere frekvenser, end det lokale passagergrundlag skulletilsige. Københavns Lufthavns position som knudepunkt for trafik mellem Skan-dinavien og resten af Europa har imidlertid i de seneste år været aftagende. Udvik-lingen sker som følge af en effektiv konkurrence i den skandinaviske luftfartkombineret med den generelle vækst i luftfarten. Som følge heraf tilbyder flysel-skaberne i højere grad end tidligere direkte flyvninger fra Oslo og Stockholm, derbetyder, at for eksempel nordmænd og svenskere i dag har bedre muligheder forat flyve direkte til mange europæiske destinationer, hvor de tidligere måtte skifte ifor eksempel København. Dette har resulteret i et faldende antal transferpassage-rer i Københavns Lufthavn. Dette pres må også forventes at være til stede frem-over.Det vurderes overvejende at være denne strukturelle udvikling, der har medført, atKøbenhavns Lufthavn målt på antallet af passagerer har tabt terræn i forhold tilsammenlignelige lufthavne, idet passagerantallet dog stadig er større, end det na-turlige opland tilsiger.Under alle omstændigheder er det grundlæggende en forretningsmæssig beslut-ning, hvorvidt flyselskaber åbner eller lukker ruter. Denne beslutning er i høj gradbaseret på en vurdering af, hvorvidt der er tilstrækkeligt passagergrundlag til atunderstøtte den pågældende rute.Det offentliges muligheder for at forbedre tilgængeligheden er gennem indretningaf hensigtsmæssige rammevilkår.Rammevilkårene for luftfarten i Danmark er gradvist blevet forbedret siden 2001.Passagerafgiften på 75 kr. pr. billet blev afskaffet i 2006-2007, og Naviairs flyvele-delse er løbende blevet effektiviseret. Senest er regeringen i forlængelse af L 217
3
om midlertidig statsgaranti for udlån til visse rejseudbydere og rejseformidlere vedat etablere en garantiordning, der på kort sigt kan lette det likviditetspres, somluftfartsselskaber og rejsebureauer har oplevet som følge af lukningen af luftrum-met over Danmark pga. vulkanudbruddet i Island i april 2010.Disse forhold gør det mere attraktivt at opretholde ruter til og fra Danmark samtimellem landsdelene i Danmark.Endvidere har Københavns Lufthavn og de flyselskaber, der benytter lufthavnen,gavn af markante forbedringer af infrastrukturen omkring lufthavnen. Eksempel-vis har åbningen af metroen til lufthavnen øget tilgængeligheden til lufthavnenbetydeligt, og åbningen af Øresundsbroen har øget oplandet til KøbenhavnsLufthavn markant, idet store dele af Sydsverige bliver en del af lufthavnens natur-lige optageområde.Endelig har regeringen haft et stærkt fokus på den globale markedsføring afDanmark. I forlængelse af ”Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investe-ringer i fremtiden” (2006) mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folke-parti og Radikale Venstre er der foretaget en styrket markedsføring af Danmark –bl.a. gennem en øget indsats over for investeringer, eksport, turisme og markeds-føring af Danmark som kreativ nation. Denne indsats vil blandt andet bidrage tilat øge kendskabet til Danmark i omverdenen og vil dermed også komme luftfar-ten til gavn.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen