Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
872099_0001.png
872099_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
1. juli 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 148 af 4. maj 2010 (Alm.del - § 7).

Spørgsmål:

” Ministeren bedes redegøre for, hvilken overordnet strategi staten forfølger i sitmedejerskab af Københavns Lufthavn for at fastholde Københavns Lufthavnsom internationalt knudepunkt i flytrafikken.”

Svar:

Regeringen anser lufthavnen i København som en vital del af den danske infra-struktur. En velfungerende lufthavn er ikke blot en gevinst for de passagerer, derbenytter den, men også for det omgivende samfund. En velfungerende lufthavnkan således have positive afsmittende virkninger på resten af økonomien, herun-der blandt andet turisme og erhvervsudvikling.Københavns Lufthavns position som knudepunkt for trafik mellem Skandinavienog resten af Europa har de seneste år været aftagende. Udviklingen sker som følgeaf udviklingen af en effektiv konkurrence i den skandinaviske luftfart kombineretmed den generelle vækst i luftfarten, der betyder, at for eksempel nordmænd ogsvenskere i dag har bedre muligheder for at flyve direkte til mange europæiskedestinationer, hvor de tidligere måtte skifte i for eksempel København. Dette presmå også forventes at være til stede fremover.Københavns Lufthavn har i lyset af denne udvikling revideret sin strategi for atkunne styrke lufthavnens position i den internationale konkurrence mellem deeuropæiske lufthavne. For at styrke Københavns Lufthavns position som trafik-knudepunkt er der indgået en takstaftale, der fremmer transfertrafikken og deninterkontinentale trafik. Herudover har lufthavnen indgået et strategisk samarbej-de med SAS, der skal danne grundlag for fremtidig vækst blandt andet ved at ska-be et bedre transferprodukt. Endvidere er Københavns Lufthavn ved at bygge enlavprisfacilitet, CPH Swift, der skal tiltrække mere lavpristrafik til lufthavnen.Det skal endelig bemærkes, at det ikke kun er antallet af direkte forbindelser, derbestemmer tilgængeligheden til København og Danmark. Indirekte tilgængelighed– særligt via strategisk vigtige megahubs, spiller også en afgørende rolle for Dan-marks internationale tilgængelighed. Eksempelvis blev den samlede tilgængelighedtil Danmark forbedret ved det amerikanske flyselskab Deltas oprettelse af en di-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
rekte rute til verdens største lufthavn i Atlanta, USA, hvorfra der er en lang rækkeforbindelsesmuligheder til Nord- og Sydamerika.Lufthavnen er som bekendt ejet af det børsnoterede Københavns Lufthavne A/S,hvor den danske stats ejerandel udgør 39,2 pct. Aktiemajoriteten svarende til i alt57,6 pct. er ejet af forskellige selskaber med relation til australske Macquarie Air-ports, som også varetager udøvelsen af majoritetsejerskabet. Den danske stat ersåledes mindretalsaktionær i lufthavnen.Det gælder endvidere, at de selskaber, som staten er medejer af, bør drives ud fraforretningsmæssige principper. Det bedste for lufthavnens udvikling er derfor, atKøbenhavns Lufthavne A/S drives på et kommercielt grundlag. Da indtjeningen ien lufthavn i vidt omfang bestemmes af antallet af passagerer, er selskabets inte-resse altovervejende sammenfaldende med samfundets.Såfremt der er særlige samfundsmæssige hensyn, bør disse varetages via den gæl-dende sektorregulering og indretning af rammevilkårene. Det er regeringens vur-dering, at netop denne kombination af regulering og forretningsmæssig drift erden tilgang, der bedst ruster Københavns Lufthavne A/S til klare sig i konkurren-cen fremover.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen