Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
862980_0001.png
862980_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
10. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 147 af 4. maj 2010 (Alm.del - § 7).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilken overordnet strategi staten forfølger i sitmedejerskab af SAS for at fastholde Københavns Lufthavn som internationaltknudepunkt i flytrafikken.”

Svar:

SAS er et børsnoteret selskab, hvor den danske stat ejer 14,3 pct. af aktierne iSAS. De resterende 85,7 pct. er ejet af den svenske og den norske stat – således atde tre stater tilsammen ejer 50 pct. – og et større antal private aktionærer.Det er bestyrelsens ansvar at drive selskabet på et forretningsmæssigt grundlag,herunder også at fastlægge selskabets strategi.SAS fremlagde i februar 2009 en strategi, Core SAS, som skal sikre selskabetslangsigtede position som et konkurrencedygtigt og lønsomt flyselskab. Den dan-ske stat har sammen med den norske og svenske stat bakket op om SAS’ strategiblandt andet i forbindelse med kapitaludvidelsen i 2009 og 2010. Strategien inde-bærer, at Københavns Lufthavn fortsat fungerer som knudepunkt for SAS, her-under særligt for SAS’ interkontinentale ruter.Det er en væsentlig samfundsmæssig interesse, at rammevilkårene medvirker tilden bedst mulige trafikbetjening til og fra de danske lufthavne. Det er til gavn forsåvel de danske forbrugere og virksomheder, der skal til udlandet, som erhvervs-udviklingen i Danmark, da et velfungerende rutenet har betydning for mulighedenfor at kunne tiltrække udenlandske virksomheder og turister til Danmark.SAS er det flyselskab, der har flest ruter og frekvenser ud af Københavns Luft-havn. Forudsætningen for, at SAS fortsat kan spille denne rolle, er, at selskabet erkonkurrencedygtigt og lønsomt og dermed løbende kan udvikle sit rutenet til gavnfor passagerne, selskabet og selskabets aktionærer. Luftfartsbranchen er således idag kendetegnet ved effektiv konkurrence. Det betyder, at passagerne kan få billi-gere flybilletter, men også, at flyselskaber, der ikke er konkurrencedygtige, ikke vilkunne fastholde deres markedsandele og rutenet.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen