Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
1. juli 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 146 af 4. maj 2010 (Alm.del - § 7).Spørgsmål:
”Ministeren bedes for perioden 2000-2009 redegøre for udviklingen i det samledeantal passagerer i henholdsvis Arlanda Lufthavn, Oslo Lufthavn, Helsinki Luft-havn og Københavns Lufthavn.”Svar:
Udviklingen i det samlede passagertal i lufthavnene i henholdsvis Helsinki, Oslo,Stockholm og København er vist i tabellen nedenfor.Tabel 1Udviklingen i det samlede antal passagerer i lufthavnene i Helsinki, København, Oslo og Stock-holmMio. passagerer
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Ændring
2000-
2009, pct.
Helsinki LufthavnOslo LufthavnStockholm LufthavnKøbenhavns Lufthavn-14,218,718,4-14,018,118,113,013,416,418,313,213,715,117,714,614,916,319,015,115,917,120,016,417,717,520,917,319,017,921,417,519,318,121,516,218,116,119,7251)27-147
1) Ændring for Helsinki Lufthavn er opgjort for perioden 2002-2009.Kilde:www.cph.dk, www.osl.no, www.swedavia.se, www.finavia.fi
Passagertallet i lufthavnene i Helsinki, Oslo og København er steget i perioden,mens passagertallet i lufthavnen i Stockholm er faldet. Københavns Lufthavn har ihele perioden haft det største antal passagerer.For alle fire lufthavne var passagertallet i 2009 dog lavere end i 2008 som følge afden internationale økonomiske afmatning, som har haft en betydelig indvirkningpå den samlede rejseaktivitet i hele verden.Den relativt svage passagervækst i Københavns Lufthavn kan formentlig i betyde-ligt omfang tilskrives udviklingen i andelen af transferpassagererne,jf. tabel 2.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Tabel 2Opdeling af afgående passagerer fra Københavns Lufthavn i transfer/transit og lokalt afgåendeMio. passagerer
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Ændring
2000-
2009, pct.
Afgang i alt- heraf lokal- heraf transfer/transitKilde:www.cph.dk,
8,44,24,2
8,44,24,2
8,64,34,3
8,34,63,7
8,95,33,6
9,25,93,3
9,76,53,2
10,07,02,9
9,97,02,9
9,16,72,4
961-42
Anm. Opgørelsen indeholder udelukkende ruteafgange og ikke charterafgange mv.
Udviklingen sker som følge af udviklingen af en effektiv konkurrence i den skan-dinaviske luftfart kombineret med den generelle vækst i luftfarten, der betyder, atfor eksempel nordmænd og svenskere i dag har bedre muligheder for at flyve di-rekte til mange europæiske destinationer, hvor de tidligere måtte skifte i for ek-sempel København. Dette pres må også forventes at være til stede fremover. Sam-tidig viser tabellen dog også, at antallet af lokale afgående passagerer er stegetmarkant.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen