Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
862957_0001.png
862957_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
10. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 143 af 4. maj 2010 (Alm.del - § 7).Spørgsmål:
”Ministeren bedes for perioden 2000-2009 redegøre for, hvor mange direkte de-stinationer, SAS har henholdsvis åbnet og lukket i henholdsvis Arlanda Lufthavn,Oslo Lufthavn, Helsinki Lufthavn og Københavns Lufthavn.”Svar:
Antallet af ruter, som SAS har henholdsvis åbnet og lukket i perioden 2000-2009 ihenholdsvis Helsinki, København, Oslo og Stockholm, er på baggrund af oplys-ninger fra SAS vist i tabellen nedenfor.Tabel 1Antal åbnede og lukkede ruter i hhv. Helsinki, København, Oslo og Stockholm2000-2009, i2000Helsinki1)- Åbnet- LukketKøbenhavn- Åbnet- LukketOslo- Åbnet- LukketStockholm- Åbnet- Lukket2) Ikke oplyst.3) Inkluderer integration af flyselskabet Braathens.Kilde: SAS AB2)2)2)2)2)2)
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007 2008 2009
alt (netto)
00
00
00
00
00
00
00
00
00
00
0
16
13
80
168
311
25
31
43
35-1
14
05
31
41
143)1
71
10
1412
012
+7
15
04
121
1614
14
31
112
17
06
+1
1) Ekskl. flyselskabet Blue1.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Tabellen er baseret på data fra SAS AB. Opgørelsen er baseret på, hvorvidt denpågældende rute har været befløjet på et tidspunkt i løbet af året. Det betyder, athvis en rute beflyves i løbet af året, tæller den med i antallet af åbne ruter det på-gældende år. Derimod vil en rute, som lukkes i løbet af året, først blive opgjortsom lukket det efterfølgende år.Antallet af åbnede og lukkede ruter har generelt været størst i midten af periodensamt i slutningen af perioden. Omfanget af åbning og lukning af ruter i midten afperioden kan i vidt omfang henføres til SAS’ daværende lavprisselskab Snowflakesamt integrationen af det norske flyselskab Braathens.Omfanget af åbning og lukning af ruter i slutningen af perioden skyldes SAS’ ka-pacitetstilpasning dels som følge af fokuseringen på kerneforretningen som led istrategien Core SAS, dels som følge af en tilpasning til en markant lavere efter-spørgsel i lyset af den internationale økonomiske afmatning. I 2008-2009 er dernetto lukket én rute i København, 10 ruter i Oslo og 11 ruter i Stockholm.Set over hele perioden 2000-2009 er der netto lukket 1 rute i Københavns Luft-havn, åbnet 7 ruter i Oslo Lufthavn og åbnet én rute i Stockholm Lufthavn. An-tallet af ruteåbninger i Oslo inkluderer dog integrationen af Braathens i 2005.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen