Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
1791967_0001.png
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
2
Privatiseringer må således i mange tilfælde anses som et naturligt skridt i en udvik-
ling, hvor et marked åbnes for konkurrence, og hvor forretningsmæssige og (sek-
tor)politiske hensyn adskilles. Dvs. at de sektorpolitiske hensyn gradvist indkaps-
les i sektorlovgivningen mv., så staten i udøvelsen af ejerskabet i et statsligt aktie-
selskab alene kan fokusere på den forretningsmæssige drift, og konkurrerende
virksomheder får adgang til markedet. Når rammerne for velfungerende konkur-
rence er etableret, er den statsejede virksomhed kun én ud af flere virksomheder,
som kan levere de relevante varer og tjenesteydelser til markedet. Dermed bortfal-
der begrundelsen for fortsat direkte statsligt ejerskab af en enkelt virksomhed i
langt de fleste tilfælde.
1.2. Bedre udviklingsmuligheder for virksomhederne
Statslige aktieselskaber er ofte
direkte eller indirekte
underlagt begrænsninger,
der forhindrer, at de kan udvikles i takt med ændringer i de krav, som forbrugerne
og erhvervslivet stiller, og i takt med at markedet ændres. Sådanne begrænsninger
kan være formålstjenlige, så længe selskaberne er fuldt ud ejet af staten, da de re-
ducerer statens forretningsmæssige risici. Imidlertid kan disse begrænsninger for-
hindre, at et statsligt aktieselskab, der konkurrenceudsættes, gennem investeringer
mv. kan positionere sig hensigtsmæssigt under de nye markedsvilkår. Dette kan
føre til, at selskabets værdi reduceres, og at det ikke på sigt har et økonomisk
grundlag, der kan sikre dets overlevelse som selvstændigt selskab. Hvis det statsli-
ge aktieselskab privatiseres helt, vil det være op til de nye ejere at fastlægge den
forretningsmæssige strategi. Herigennem kan det tidligere statsejede selskab få
bedre muligheder for at tilpasse sig markedsvilkårene, og som privatiseret virk-
somhed vil den få bedre muligheder for at fremskaffe ny kapital, indgå alliancer
mv.
1.3. Provenu til nedbringelse af statsgælden
Privatiseringer giver et provenu, der kan bruges til at nedbringe statsgælden, men
dette bør imidlertid ikke være den primære motivation for privatiseringer. For det
første må staten
i forhold til private aktionærer
anlægge et bredere syn ved
aktiesalg end blot provenuet. Privatiseringer bør således besluttes ud fra en brede-
re samfundsmæssig vurdering. For det andet svarer en privatisering til et salg af et
aktiv, der alternativt giver staten et afkast i form af udbyttebetalinger. Dvs. at et
salgsprovenu her og nu modsvares af lavere løbende indtægter i fremtiden. Dette
er også grunden til, at provenu fra privatiseringer som udgangspunkt bør medgå
til at nedbringe statsgælden. Selv om ønsket om at opnå et statsligt provenu såle-
des ikke kan stå alene, skal det naturligvis altid tilstræbes
inden for de rammer,
som de overordnede samfundsmæssige hensyn giver
at opnå et så højt provenu
som muligt, når et salg af en statslig aktiepost gennemføres.
2. Forudsætninger for privatisering
For at privatisering kan være forbundet med de nævnte fordele, er der visse for-
udsætninger, som skal være opfyldt.
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
3
2.1. Sektorpolitiske hensyn skal være sikret
Mange af selskaberne med statslig deltagelse udfører virksomhed i sektorer, hvor-
til der knytter sig særlige samfundsmæssige hensyn eksempelvis til serviceniveauet
eller forsyningssikkerheden. Det er nødvendigt for at privatisere statslige selska-
ber, at sådanne sektorpolitiske hensyn er tilfredsstillende håndteret i sektorlovgiv-
ning, servicekontrakter og lignende.
Dette er nødvendigt for at sikre, at eventuelle offentlige serviceforpligtelser og
andre politiske målsætninger kan opretholdes i fraværet af direkte statsligt ejer-
skab, og uden at det fører til offentlige merudgifter. Dette er for eksempel tilfæl-
det i forhold til Posten Norden AB’s befordringsforpligtelse, der er fastlagt ved
lov, eller kontrakterne med DSB om omfanget af togkørsel.
Indkapslingen af sektorpolitiske hensyn vil ofte være resultatet af en læreproces,
hvor lovgivning mv. må justeres. Der kan derfor erfaringsmæssigt gå en årrække,
hvor f.eks. et marked formelt er blevet åbnet for konkurrence, men hvor regule-
ringen stadig er under forandring. Det gælder særligt i de tilfælde, hvor der politisk
er valgt en gradvis liberaliseringsproces, hvor kun en del af det relevante marked
til at begynde med åbnes for konkurrence, som det har været tilfældet for både
energi- og postområdet, eller hvor der også efter liberaliseringen er behov for re-
gulering af f.eks. priser og adgangsvilkår for infrastruktur, der er karakteriseret ved
at udgøre naturlige monopoler.
I en sådan overgangsfase kan det være vanskeligt at gennemføre en privatisering
af et statsejet selskab. Dels fordi privat medejerskab gør det vanskeligere for sta-
ten at stramme rammevilkårene, dels fordi det formentlig er lettere at forhindre en
udnyttelse
af utilsigtede ”huller” i lovgivningen, hvis et selskab er fuldt ud ejet
af
staten. Dette taler for, at staten i nogle tilfælde venter med at gennemføre en pri-
vatisering, selv om dette kan føre til kritik af, at staten i overgangsfasen forsøger at
give statens selskab en fortrinsstilling i forhold til f.eks. konkurrenterne.
Klarhed om rammebetingelserne er samtidig en forudsætning for, at private inve-
storer kan investere i de privatiserede statslige virksomheder i tillid til, at der ikke
efterfølgende laves indgreb, der reducerer værdien af virksomheden. Usikkerhed
herom vil generelt føre til et lavere provenu, og uventede indgreb kan give anled-
ning til mistillid til staten som aftalepartner.
Uanset, at der er sket en tilstrækkelig indkapsling af sektorpolitiske hensyn i regu-
leringen mv., vil det i visse tilfælde, hvor et selskab ejer central infrastruktur, kun-
ne have en værdi, at staten bevarer kontrollen med virksomheden. Central infra-
struktur er kendetegnet ved, at aktiviteterne har et stort element af naturligt mo-
nopol, og de samtidig har stor betydning for samfundet generelt. Her kan det som
en form for ekstra forsikring have en værdi, at staten opretholder kontrollen fx
gennem bevarelse af en aktiemajoritet i de relevante selskaber.
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
4
Eksempler er broforbindelserne i Sund og Bælt Holding A/S eller centrale dele af
energiinfrastrukturen. Ønsket om kontrol med centrale dele af energiinfrastruktu-
ren betyder, at staten er eneejer af Energinet.dk, mens det i forhold til de centrale
infrastrukturaktiviteter i DONG Energy A/S er håndteret ved, at staten i henhold
til den politiske aftale fra 7. oktober 2004 mellem regeringen (V og K) og DF, S,
SF og R skal tilbagekøbe selskabets centrale gasinfrastrukturaktiver, såfremt det
besluttes at afhænde aktiemajoriteten og dermed kontrollen med selskabet. Der-
med er det sikret, at staten opretholder kontrollen med de centrale infrastruktur-
aktiver i både Energinet.dk og DONG Energy A/S.
2.2. Selskabet skal være klar til privatisering
Flere af de statslige selskaber er i dag underlagt særlige forpligtelser i forhold til
medarbejdere, garantier eller andre former for særstilling som statsselskab. Det er
vigtigt, at der sker en afklaring af sådanne særlige forpligtelser før en privatisering.
Manglende afklaring slår direkte ud i salgsprisen og kan i værste fald gøre privati-
seringen umulig.
Det er væsentligt for en succesfuld privatisering, at selskabet er salgsmodent. Det
indebærer blandt andet, at selskabet er parat til at omstille dets organisation og
virksomhedskultur til de ændrede rammebetingelser for selskabets virksomhed.
Indarbejdelse af en forretnings- og konkurrenceorienteret virksomhedskultur er
en proces, der involverer både ejere, medarbejdere og ledelse. Det er imidlertid
vanskeligt at opstille generelle retningslinjer for, hvor langt staten skal gå i en så-
dan salgsmodningsproces. Det kan således være, at de nye ejere vil have bedre
forudsætninger end staten for at tilpasse selskabet til de nye markedsforhold.
2.3. Sammenfatning
Samlet set er det væsentligt, at der tidligt i overvejelserne foretages en klar formu-
lering af statens målsætninger med en privatisering. På den baggrund må det bero
på en konkret afvejning af på den ene side ønsket om klarhed om rammebetingel-
ser mv. og på den anden side de risici, der er forbundet med fortsat statsligt ejer-
skab, når der skal træffes beslutning om timingen af en privatisering. Beslutninger
om salg af en statslig aktiepost vil således altid bero på en konkret vurdering af
selskabets situation og rammebetingelserne for dets virksomhed.
3. Privatiseringsmetoder
En privatisering kan omfatte hele eller en del af det statslige ejerskab og gennem-
føres på flere måder. Således kan et hensigtsmæssigt valg af privatiseringsmetode
bidrage væsentligt til, at de samfundsmæssige hensyn, der knytter sig til et statsligt
selskab, også kan håndteres i forbindelse med en privatisering. De vigtigste priva-
tiseringsmetoder er:
1.
2.
3.
Salg til strategiske investorer
Offentligt udbud, hvor aktierne sælges til mange mindre investorer
Salg til ledelse/gruppe af medarbejdere (”management buy-out”)
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
5
Ad 1. Salg til strategiske investorer
Salg til strategiske investorer, dvs. investorer, som ønsker at opnå indflydelse på
selskabets drift, har været den hyppigst anvendte metode ved de senere års danske
privatiseringer.
Salg til strategiske investorer er blandt andet relevant i de tilfælde, hvor det priva-
tiserede selskab vurderes for lille til at kunne klare sig selv. Strategiske investorer
er undertiden parat til at betale en præmie for at få indflydelse i virksomheder,
især i brancher der undergår en konsolideringsproces.
Et strategisk salg vil ofte kunne tilføre selskabet værdi, fordi de nye ejere kan have
bedre forudsætninger end staten for at tilpasse selskabet til de nye markedsfor-
hold.
Udfordringen ved strategisk salg er, at det kan være vanskeligt at kombinere med
et ønske om fortsat statslig kontrol eller indflydelse. Strategiske investorer ønsker
således som udgangspunkt kontrol over virksomheden eller i det mindste en klar
vej til en sådan kontrol, alternativt en mekanisme, der gør det muligt at udtræde af
ejerkredsen igen. Dette var eksempelvis tilfældet i forbindelse med, at 22 pct. af
aktierne i Post Danmark A/S først blev solgt til CVC og efterfølgende købt tilba-
ge.
Ad 2. Offentligt udbud, hvor aktierne sælges til mange mindre investorer
Et offentligt udbud indebærer, at aktierne sælges til mange
det være sig danske
og udenlandske institutionelle investorer og mindre, private investorer, hvorefter
selskabet børsnoteres.
Offentligt udbud forudsætter, at det selskab, der ønskes privatiseret, vurderes at
være stort og stærkt nok til at kunne stå på egne ben.
Salgsmetoden blev anvendt ved det første salg af aktier i Girobank A/S, ved det
første store aktiesalg i Tele Danmark A/S og aktiesalgene i Københavns Lufthav-
ne A/S.
Samtidig indebærer den politiske aftale om rammerne for privatisering af DONG
Energy A/S fra 2004, at der arbejdes mod en privatisering efter denne model
kombineret med fastholdelse af en statslig aktiemajoritet og dermed kontrol med
selskabet.
Kombinationen af offentligt udbud, børsnotering og statslig majoritet har det
kendetegn sammenlignet med andre privatiseringsformer er, at der både kan reali-
seres en række af de fordele, der knytter sig til privatisering, samtidig med at staten
kan bevare kontrollen. Hertil kommer, at det modsat fx et salg af en mindretalsak-
tiepost til en strategisk køber giver en stabil ejerstruktur og dermed ikke nødven-
diggør en senere beslutning om enten yderligere statslige aktiesalg eller tilbagekøb.
Der er her en klar parallel til mange af de private børsnoterede selskaber, hvor
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
1791967_0006.png
6
kombinationen af børsnotering og en stabil kontrollerende aktionær er meget ud-
bredt.
En følge af af salg ved offentlige udbud er, at det statslige provenu ofte vil være
mindre end ved strategisk salg, fordi køberne ikke får den samme indflydelse på
selskabets drift.
Ad 3.
Salg til ledelse/gruppe af medarbejdere (”management buy-out”)
Et salg til
ledelsen eller en gruppe af ledende medarbejdere (et såkaldt ”manage-
ment buy-out”)
kan være relevant i tilfælde, hvor en virksomheds værdi altoverve-
jende hviler på aktuelle nøglemedarbejderes faglige viden og forretningsforbindel-
ser. Salgsmetoden vil fortrinsvis være relevant for videnstunge og relativt små
virksomheder.
Endelig skal nævnes muligheden for et delvist salg af en virksomhed for eksempel
i forbindelse med en opdeling af en virksomheds konkurrenceudsatte aktiviteter
og monopolaktiviteter. En sådan opdeling giver mulighed for et salg af de konkur-
renceudsatte aktiviteter, mens staten bevarer kontrollen med monopolaktiviteter-
ne.
4. Gennemførte salg af statslige aktieposter
Staten har siden 1990 solgt en række aktieposter og selskaber,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Salg af statslige selskaber/aktieposter siden 1990
Ejerandel
Selskab
År
før/efter
-- Pct.--
Byggeriets Maskinstation A/S
Statsanstalten for Livsforsikring
A/S Regnecentralen af 1979
GiroBank A/S
Tele Danmark A/S
Københavns Lufthavne A/S
Tele Danmark A/S
EKR Kreditforsikring A/S
Københavns Lufthavne A/S
GiroBank A/S
Datacentralen
DEMKO
Danfragt A/S
UNI-C's internetaktiviteter
EKR Kreditforsikring A/S
1990
1991
1992
1993
1993
1994
1994
1995
1996
1996
1996
1996
1996
1997
1997
68/0
100/0
<5/0
100/49
94/90
100/75
90/52
100/75
75/51
49/0
100/25
100/0
33/0
-
-
Blokhandel
Strategisk salg
Strategisk salg
Off. udbud
Off. udbud
Off. udbud
Kapitalneds.
Strategisk salg
Off. udbud
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Aktivsalg
Aktivsalg
Salgsmetode
Brutto-
provenu
Mio.kr.
40,8
4.222,4
0,5
721,2
81,7
695,8
886,0
71,5
1.088,6
735,0
338,0
28,3
0,0
37,0
273,5
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
1791967_0007.png
7
A/S Dyrehavsbakken
Tele Danmark A/S
1997
1998
50/0
52/0
Salg til selskabet
Strategisk salg/
salg til selskabet
0,2
31.140,0
Skand. Reisebüro GmbH
Datacentralen A/S
Københavns Lufthavne A/S
Combus A/S
Banestyrelsens Rådgivningsdiv.
Orange Holding A/S
1998
1999
2000
2001
2001
2004
100/0
25/0
51/34
100/0
100/0
10/0
Strategisk salg
Strategisk salg
Off. udbud
Strategisk salg
Strategisk salg
Salg til
Hovedaktionær
6,4
122,2
969,3
0,0
70,0
106,6
Institut for Serviceudvikling
2004
100/0
Management
buy-out
8,0
Danske Telecom A/S
ETA Danmark A/S
Statens Bilinspektion
Bella Center A/S
Post Danmark A/S
1)
2004
2005
2005
2005
2005
22/0
100/0
100/0
15/0
100/75
100/73
2)
50/0
100/0
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg/
medarbejderaktier
0,0
6,5
480,0
101,7
1.443,0
DONG Energy A/S
Scandlines AG
Ammunitionsarealet
2006
2007
2008
Kapitaludvidelse
Strategisk salg
Strategisk salg
0,0
5.903,1
Fortroligt
Kilde: Statsregnskabet, diverse aktstykker.
1) Staten købte i 2009 aktierne i Post Danmark A/S tilbage og fusionerede selskabet med det
svenske postvæsen under navnet Posten Norden AB.
2) Mindretalsaktionærer i DONG Energy A/S har i 2010 i henhold til den i aktionæroverens-
komsten aftalte put option solgt aktier til staten. Herefter er den samlede statslige ejerandel 76,5
pct.
5. Statens selskabsportefølje
Staten havde pr. 31. maj 2010 28 aktieposter mv.,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
1791967_0008.png
8
Tabel 2
Statens aktieposter mv. pr. 31. maj 2010
Ressortministerium
Selskab
Statslige aktieselskaber
Aktieselskabet Stekua i likvidation
Bornholmstrafikken A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Danske Spil A/S
Det Danske Klasselotteri A/S
DONG Energy A/S
Finansiel Stabilitet A/S
Skælskør Bank A/S *
Statens Ejendomssalg A/S
Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S
Sund & Bælt Holding A/S
TV 2/DANMARK A/S
Finans
Transport
Miljø
1)
Finans
Finans
Finans
Økonomi- og Erhverv
Finans
Finans
Finans
3)
Transport
Kultur
100 pct.
100 pct.
51 pct.
80 pct.
100 pct.
74 pct.
100 pct.
54 pct.
2
100 pct.
55 pct.
100 pct.
100 pct.
Ejerandel
Selvstændige offentlige virksomheder
DSB
Energinet.dk
Transport
Klima- og Energi
100 pct.
100 pct.
Øvrige selskaber med statslig ejerandel
AFT 2005 A/S
Air Greenland A/S
Aktieselskabet Tranum Plantage
Dansk Bibliotekscenter A/S
Entry Point North AB
Københavns Lufthavne A/S *
Metroselskabet I/S
NORDUnet A/S
Posten Norden AB
SAS AB *
Tolne Skov ApS
Udviklingsselskabet By og Havn I/S
Volsted Plantage A/S
Østvendsyssel Plantageselskab ApS
*
Børsnoterede selskaber
1) Skov- og Naturstyrelsen
2) Staten har en direkte ejerandel i Skælskør Bank på 53,5 pct. Hertil kommer en indirekte ejerandel på 3,5 pct., som
Finansiel Stabilitet A/S ejer.
3) Økonomistyrelsen
4) Lufttrafiktjenesten (Naviair)
Finans
Finans
Finans
Kultur
Transport
4)
Finans
Transport
Videnskab
Transport
Finans
Finans
Transport
Finans
Finans
< 1 pct.
25 pct.
< 1 pct.
29 pct.
33 pct.
39 pct.
42 pct.
22 pct.
40 pct.
14 pct.
8 pct.
45 pct.
< 1 pct.
< 1 pct.
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
1791967_0009.png
9
I forlængelse af ovenstående generelle overvejelser om privatisering har regerin-
gen på baggrund af en konkret vurdering tilkendegivet en hensigt eller truffet be-
slutning om privatisering af følgende selskaber:
TV 2|DANMARK A/S
TV 2|DANMARK A/S har en todelt forretningsmodel, der består af dels hoved-
kanalen TV 2, dels andre kommercielle aktiviteter. Hovedkanalen er underlagt en
række public service-forpligtelser. De øvrige kommercielle aktiviteter er primært
niche-tv-kanalerne TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 FILM, TV 2 NEWS, som dri-
ves uden for public service-virksomheden.
TV 2|DANMARK A/S er involveret i en række sager ved EU-Kommissionen og
EF-domstolen om blandt andet tilbagebetaling af statsstøtte og rekapitalisering af
selskabet.
Regeringen besluttede i foråret 2005 at udskyde salget af TV 2|DANMARK A/S
på grund af usikkerheden i forbindelse med sagerne ved EF-domstolen. I mellem-
tiden har staten ydet redningsstøtte til selskabet, som efterfølgende har været fulgt
op af en omstruktureringsplan, som afventer Kommissionens godkendelse. Så
længe der ikke er klarhed over udfaldet af sagerne og godkendelsen af omstruktu-
reringsplanen, vurderes et salg ikke relevant.
DONG Energy A/S
Staten ejer 76,5 pct. af DONG Energy A/S. De øvrige aktier er ejet af tidligere
aktionærer i henholdsvis det daværende Energi E2 A/S og det daværende Elsam
A/S.
DONG Energy A/S er en energivirksomhed, hvis primære forretningsområder er
efterforskning og produktion af olie og naturgas, elproduktion, salg og distributi-
on af el og naturgas samt handel med energiprodukter. Aktiviteterne udøves i
Danmark og det øvrige Nordeuropa.
En bred politisk aftale mellem alle Folketingets partier med undtagelse af Enheds-
listen fra 2004 fastlægger rammerne for en børsnotering af DONG Energy A/S.
Aftalen indebærer for det første, at der arbejdes mod en børsnotering af DONG
Energy A/S, hvor en del af aktierne sælges til en bred kreds af indenlandske og
udenlandske investorer. For det andet indebærer aftalen, at staten skal fastholde
aktiemajoriteten. Kun hvis der er enighed mellem parterne, kan staten afgive sin
aktiemajoritet inden den 1. januar 2015.
Planerne for en børsnotering blev sat i bero i 2008 som følge af den begyndende
uro på de finansielle markeder, der viste sig at være forløberen for en egentlig
finansiel krise. Der er fortsat betydelig usikkerhed om den økonomiske udvikling
og dermed udviklingen på de finansielle markeder i den kommende tid. Der er
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
1791967_0010.png
10
således ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at genoptage forberedelsen af
DONG Energy A/S’s børsnotering.
Posten Norden AB
Posten Norden AB er en postvirksomhed. Selskabets forretning er opdelt i en
brevforretning i Danmark, en brevforretning i Sverige, en nordisk logistikforret-
ning samt en informationslogistikforretning.
Selskabet er resultatet af en fusion i 2009 mellem Post Danmark A/S og det sven-
ske Posten AB og er i dag ejet 60 pct. af den svenske stat og 40 pct. af den danske
stat. I forbindelse med fusionen tilbagekøbte den danske stat en aktiepost på 22
pct. i Post Danmark A/S, som tidligere var solgt til kapitalfonden CVC.
Det indgår i aftalegrundlaget mellem den svenske og den danske stat, at Posten
Norden AB skal børsnoteres i løbet af 3-5 år.
Skælskør Bank A/S
Skælskør Bank A/S er en lokal bank med primært geografisk markedsområde i
den vestlige del af Sjælland. Selskabet driver pengevirksomhed for et stort antal
privatkunder samt en række små og mellemstore virksomheder i lokalområdet.
Staten ejer 53,5 pct. af aktierne i Skælskør Bank A/S samt indirekte 3,5 pct. gen-
nem Finansiel Stabilitet A/S.
Max Bank A/S og Skælskør Bank A/S har d. 27. maj offentliggjort et grundlag for
en fusionsaftale mellem de to banker. De to banker ønsker at skabe ro i en over-
gangsfase med henblik på at skabe et godt afsæt for videreudvikling af fusions-
banken.
I forbindelse med fusionen vil Finansministeriet forpligte sig til, at staten i perio-
den frem til 1. maj 2012 ikke kan sælge aktier uden fusionsbankens godkendelse,
samt i samme periode at sælge aktier til eventuelle købere anvist af fusionsbanken,
under forudsætning af at det sker til markedskurs.
SAS AB
Selskabets aktiviteter består hovedsageligt af luftfartsvirksomhed især i Norden og
Europa, men også interkontinentalt. Derudover driver selskabet luftfartsrelaterede
aktiviteter. De tre skandinaviske stater ejer tilsammen 50 pct. af aktierne, hvoraf
den svenske stat ejer 21,4 pct. og den norske og danske stat hver ejer 14,3 pct.
Regeringen har tilkendegivet at ville forholde sig åbent til de strukturelle mulighe-
der, der måtte vise sig for SAS AB, med henblik på at sikre de bedst mulige ram-
mer for selskabets udvikling til gavn for de skandinaviske flypassagerer, selskabet
og selskabets medarbejdere. Den svenske, norske og danske stat har aftalt, som
det har været tilfældet i de senere år, en løbende en dialog staterne imellem og
med SAS’ ledelse angående selskabets fremtid.
FIU, Alm.del - 2009-10 - Endeligt svar på spørgsmål 134:
11
For så vidt angår de øvrige selskaber, har regeringen ingen aktuelle planer vedrø-
rende privatisering.
Det skal blandt andet ses i lyset af, at forretningsgrundlaget for en række af sel-
skaberne altovervejende er knyttet til det statslige ejerskab. Der er således tale om
aktiviteter, hvor det er hensigtsmæssigt, at staten varetager opgaven, men hvor
selskabsformen er valgt som organisationsform. Det drejer sig om Entry Point
North AB, Finansiel Stabilitet A/S, NORDUnet A/S, Statens og Kommunernes
Indkøbsservice A/S, Statens Ejendomssalg A/S og Udviklingsselskabet By og
Havn I/S.
Samtidig er der selskaber, som ejer centrale dele af infrastrukturen, hvor privatise-
ring heller ikke vurderes relevant. Det drejer sig om Energinet.dk, Københavns
Lufthavne A/S, Metroselskabet I/S og Sund og Bælt Holding A/S.