Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
830761_0001.png
830761_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
21. april 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 118 af 15. april 2010 (Alm.del - § 7).

Spørgsmål:

Kan ministeren bekræfte, at skattelettelserne fra 2007 er ufinansierede? Afsvaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 85 af 16. marts 2010 fremgår det, at”Hvis arbejdsmarkedsfondsloven ikke var afskaffet, er det sandsynligt, at lovenville tilsige en stigning i arbejdsmarkedsbidraget i 2009 og/eller 2010”. AfFinansministeriets notat om Skatteforslagene i 2015-planen fra den 28. august2007 fremgår, at ”nedsættelsen af arbejdsmarkedsbidraget i 2008 ”veksles” til ennedsættelse af skatten på arbejdsindkomst”. I forlængelse heraf bedesministeren svare på, om en midlertidig nedsættelse af arbejdsmarkedsbidragetkan finansiere en permanent skattelettelse, som det var tilfældet i skatteaftalenfra 2007.

Svar:

Skattenedsættelserne i 2007 er finansieret indenfor rammerne af skattestoppet vedat aflyse nedsættelsen af arbejdsmarkedsbidraget ifølge daværende lovgivning samtved indeksering af energiafgifterne.Der er ikke tale om, at bortfald af en midlertidig nedsættelse af arbejdsmarkedsbi-draget finansierer en permanent skattenedsættelse. I loven om afskaffelse af ar-bejdsmarkedsfonden fremgår som nævnt i svaret på Finansudvalgets spørgsmålnr. 85 af 16. marts 2010: ”Det er endvidere vurderingen, at virkningen (på finanspolitik-kens holdbarhed) ved at fastholde den automatiske regulering af arbejdsmarkedsbidragssatsenfrem mod 2015 nogenlunde ville svare til virkningen af at nedsætte satsen til 7,5 pct. i 2008 ogfastholde satsen på dette niveau i årene efter.”(understregning tilføjet). Som nævnt i sva-ret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 85 af 16. marts 2010 er der ikke grundlag forat ændre denne vurdering.I spørgsmålet henvises til Finansministeriets notat om Skatteforslagene i 2015-planen fra den 28. august 2007. Heraf fremgår, at:”Det er vurderingen, at man ved at ”veksle” lavere arbejdsmarkedsbidrag og løbende fald i dereale energiafgifter til en reduktion af skatten på arbejdsindkomst på 10 mia. kr. samlet set og
inklusive de afledte virkninger, hverken svækker eller styrker de offentlige finanser i nævnevær-digt omfang.Under skattestoppet gælder dermed, at nedsættelsen af skatten på arbejdsindkomst er finansieret,og at skattenedsættelsen på arbejdsindkomst er neutral med hensyn til det finanspolitiske råde-rum til andre formål, herunder velfærd.”
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen