Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets finansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Dato: 21. april 2010
Svar på finansudvalgets spørgsmål nr. 114 af 7. april 2010 (FIU §alm. del) stillet efter ønske fra Yildiz AkdoganSpørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor servicen, når det angår svar påmailhenvendelser i staten, er så dårlig, som det er beskrevet i en undersøgelse fraCopenhagen Business School, ministeren bedes samtidig redegøre for sin plan forat forbedre servicen?Svar:
CBS har gennemført en undersøgelse af tider for besvarelse af henvendelser tiloffentlige myndigheder. CBS fremsendte under overskriften”Afhentning af forsendel-se”følgende spørgsmål”Jeg skal afhente en forsendelse fra jeres rådhus. Kan du oplyse hvorI er placeret og åbningstider? Med venlig hilsen Jens Pedersen, JP Fragt.”Ordet rådhus blevtilpasset den pågældende myndighed.Undersøgelsen viser, at de statslige myndigheder, herunder særligt ministeriernesdepartementer, er langsommere til at besvare e-mails end kommunerne og regio-nerne. Det fremhæves særligt, at der indenfor 3 arbejdsdage blot var modtagetsvar fra lidt mere end tre ud af fire statslige enheder.Digitale henvendelser - f.eks. e-mails - behandles i udgangspunktet efter sammeforskrifter som øvrige henvendelser, herunder traditionelle breve mv. Digital hen-vendelse indebærer ikke, at borgere eller virksomheder altid kan forvente en høje-re service eller hurtigere svar.Regeringen arbejder løbende på at forbedre den digitale service til borgere ogvirksomheder. Den 1. november 2010 gennemføres derfor eDag3 i samarbejdemed KL og Danske Regioner under overskriften ”Nem adgang til det offentligepå nettet”. eDag3 skaber lettere, mere sammenhængende og effektiv digital kom-munikation mellem borgerne og de offentlige myndigheder. Herved øges ogsåmyndighedernes opmærksomhed på digitale henvendelser.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk