Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udenrigsminister
Per Stig Møller
Udenrigsministeriet
Kære udenrigsminister
18. november 2009
./.
Med henblik på orientering af Folketingets Europaudvalg fremsendes svar på
spørgsmål nr. 16 stillet af MF Anne Grethe Holmsgaard den 16. november 2009.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Med venlig hilsen
Netsted
CVR-nr.
Helge Sander
Sagsnr.
Dok nr.
Side
1123962
1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759328_0002.png
Spørgsmål nr. 16 stillet af MF Anne Grethe Holmsgaard den 16. november
2009 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Spørgsmål 16:
Ministeren bedes udarbejde en redegørelse for atomkraftprogrammet ITER (In -
ternational Thermonuclear Eksperimental Reactor) og Danmarks involvering heri.
Jeg vil gerne indledningsvis rette den misforståelse, at ITER skulle være et atom-
kraftprogram. ITER er et forskningsprojekt, hvor resultaterne på lang sigt forven-
tes at kunne bidrage væsentligt til verdens energiforsyning i konkurrence med kul
og olie. Energiproduktion ved fusion vil i givet fald i modsætning til traditionel
kernekraft være baseret på frit tilgængelige råstoffer, og der vil kun være ubety-
delige risici forbundet med det.
Hensigten med ITER er at kunne bringe brintisotoper i en plasmatilstand, hvor
der sker fusion, som udvikler 500 MW i 500 sekunder. ITER er et afgørende
skridt på vejen til at udvikle anlæg, der kan producere energi ved fusion.
En redegørelse for ITER og Danmarks involvering heri fremgår af de følgende
svar.
Spørgsmål 1
Danmarks hidtidige medvirken i samt eventuelle medfinansiering af projektet, det
nuværende investeringsniveau samt fremtidige investeringer i lyset af, at ITER's
budget er steget med 125 % allerede før fundamentet til reaktoranlægget i
Sydfrankrig er gravet ud. EU's andel er øget fra 2,7 mia. til 6,1 mia. euro (fra
20,1 mia. til 45,5 mia. kroner.).
Svar:
ITER finansieres via budgettet for EU’s 7. rammeprogram, hvor Danmark bidra-
ger med ca. 2 pct. Budgettet for ITER er 947 mio. Euro (2005-priser), hvoraf det
danske bidrag således udgør ca. 18,9 mio. Euro for femårs perioden svarende til
ca. et årligt bidrag på ca. 28,4 mio. kr. EU finansierer 45 procent af ITER projek-
tets samlede omkostninger. Den resterende del dækkes af de øvrige ITER-parter:
USA, Japan, Rusland, Kina, Sydkorea og Indien.
Hvad angår investeringerne som sådan, vil hovedparten af udgifterne til ITER gå
til industrikontrakter. 10 % af ITERs samlede budget vil blive udbudt i verdens-
omspændende udbud fra ITER Organisationen. Langt størstedelen af det euro-
pæiske bidrag til ITER vil blive udbudt som industrikontrakter til europæiske
virksomheder. Danske virksomheder kan således deltage i udbud om opgaver for
ITER under hele konstruktionsfasen. Dansk industris udbytte af ITER vil dels
være i form af leverance- og serviceordrer, dels i form af teknologiudvikling via
udfordrende kontraktopgaver. Dansk industri vil kunne bidrage til ITER på ad-
skillige områder, såsom effektelektronik, instrumentering, materialeteknologi,
magnetteknologi, robotteknologi, bearbejdning, software, design, konstruktion,
udviklingsarbejde, ingeniørarbejde, infrastruktur m.m.. En række danske virk-
somheder har i flere år fulgt udviklingen, de har også budt ind på opgaver og har
fået del i nogle af dem. Der ydes via Risø DTU en indsats for at inddrage danske
virksomheder i ITER arbejdet og en større koordineret satsning er på vej i samar-
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Dok nr.
Side
1123962
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759328_0003.png
bejde med Force og Teknologisk Institut og en række små, mellemstore og store
danske virksomheder.
Der er endnu ikke truffet beslutning i EU om budgettet for ITER. Forudsætnin-
gen herfor er, at der fremover sikres en effektiv ledelse af hele projektet, en ef-
fektiv omkostningskontrol og realistisk tidsplanlægning samt ikke mindst, at der
opnås enighed om finansieringen. Det afhænger desuden af udfaldet af de drøftel-
ser, der forestår med de øvrige ITER-parter.
Spørgsmål 2
Danmarks juridiske og økonomiske bindinger til projektet samt om Danmark
undervejs har modarbejdet projektet.
Svar:
Spørgsmålet om dansk deltagelse i det 7. rammeprogram har været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg på møde den 25. november 2005
og den 24. maj 2006. Endvidere blev udvalget på møde den 1. december 2006
orienteret om, at sagen forventes vedtaget som A-punkt på et senere rådsmøde.
Danmark er juridisk og økonomisk bundet af EU og Euratom-traktaten.
Danmark har haft en positiv tilgang til arbejdet med ITER og således ikke mod-
arbejdet projektet. Det har vi ikke gjort på grund af perspektivet og ved at afveje
fordele mod ulemper. Danmark deltager under den forudsætning, at der er behov
for alle de energikilder, som er til rådighed, men at de enkelte lande tilrettelægger
deres egen energipolitik og vælger de energikilder, de hver for sig ønsker at an-
vende.
Spørgsmål 3
De juridiske og politiske muligheder for at forlade projektet eller - hvis dette ikke
er muligt - at sikre, at EU eller Danmark ikke bidrager til at finansiere
budgetoverskridelserne.
Svar:
I projektet deltager en usædvanlig bred kreds af lande. Ud over EU-landene del-
tager USA, Kina, Japan, Rusland, Sydkorea og Indien.
Danmark har forpligtet sig til at støtte EU’s fusionsforskning, inkl. ITER, under
det 7. rammeprogram. Efter 2011 vil et enkelt medlemsland teoretisk kunne blo-
kere for en fortsættelse af ITER, da afgørelser i henhold til Euratom ifølge artikel
7 træffes i enstemmighed. Men i lyset af deltagerkredsens bredde må dette vurde-
res at være politisk vanskeligt.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
2/4
Spørgsmål 4
En teknisk vurdering af projektets bæredygtighed, herunder det realistiske i at
operere med driftstemperaturer som er flere gange temperaturen i Solens indre.
Ministeren bedes således oplyse, hvorvidt regeringen har fuld tillid til, at
projektet er teknisk muligt og dermed fuld tillid til, at EU og Danmarks
investering anvendes optimalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759328_0004.png
Svar:
Til brug for besvarelsen har VTU indhentet følgende bidrag fra Risø/DTU:
”Fusionsenergieksperimentet ITER har et stort potentiale, men som alle forsk-
ningsprojekter er der en endelig risiko for ikke at opnå de fulde mål. Projektet ba-
serer sig på naturvidenskabelig og teknisk viden opbygget gennem det europæi-
ske og internationale fusionsforskningsprogram. På det nuværende tidspunkt er
ITER den bedste investering til at sikre fremdrift i fusionsenergiforskningen.
ITER forventes at bringe den naturvidenskabelige forståelse og den tekniske
kunnen et vigtigt skridt videre mod udviklingen af fusionskraftværker, der vil
kunne levere energi hen mod midten af dette århundrede. Med dette vil menne-
skeheden råde over en uudtømmelig, bæredygtig, sikker og CO2-fri energikilde,
der vil kunne spille en væsentlig rolle i energiforsyningen for fremtidige genera-
tioner.
Temperaturen af brændstoffet i ITER vil være 200 mio. C – temperaturen i So-
lens indre er 15 mio. C. Men der er meget lidt brændstof inde i ITER til ethvert
tidspunkt. Således vil vægten af brændstoffet i ITER være under 1 g, og dermed
er trykket på få atmosfærer – på trods af de høje temperaturer. Hvis brændstoffet
rører væggene vil det straks blive afkølet, og derfor bliver man nødt til at holde
brændstoffet svævende i et kraftigt magnetfelt. Der er således ikke direkte kon-
takt mellem brændstoffet og væggene.
Princippet bag ITER (en tokamak) har man udforsket siden 1960’erne. Europa er
førende indenfor fusionsforskningen med verdens største nuværende eksperiment
– JET (Joint European Torus) tokamakken i England. Der og i andre nuværende
eksperimenter opnår man rutinemæssigt disse og endog højere temperaturer. Ud-
fordringen i nuværende eksperimenter er dog, at tabet af energi ved varmestråling
er for højt relativt til fusionsenergiproduktionen. I ITER er dette forhold anderle-
des på grund af ITERs størrelse. Derfor forventes det, at ITER producerer en fu-
sionseffekt på 500 MW i pulser af 10 minutters længde.
ITER baserer sig på velkendte principper, men er det første eksperiment i sin
størrelse. ITER er teknologisk avanceret, og forventes at bringe fusionsforsknin-
gen og -teknologien afgørende videre og vil tillige resultere i spin-offs indenfor
mange områder. Som alle forskningsprojekter vil der være en endelig risiko for at
de fulde mål ikke nås.”
Spørgsmål 5
En vurdering af holdningen til ITER's fremtid i EU's medlemslande og parterne
bag ITER som foruden EU er USA, Rusland, Japan, Sydkorea, Kina og Indien.
Svar:
På det uformelle Rådsmøde i Umeå den 16. oktober 2009 udtrykte alle lande de-
res fortsatte principielle støtte til ITER. Forudsætningerne herfor er imidlertid, at
der fremover sikres en effektiv ledelse af hele projektet, en effektiv omkostnings-
kontrol og realistisk tidsplanlægning samt ikke mindst, at der opnås enighed om
finansieringen, som der ikke er truffet beslutning om.
Medlemsstaterne i EU er meget interesserede i ITER projektet ud fra den erken-
delse, som IEA (det internationale energiagentur under OECD) også har givet ud-
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tryk for, at der på længere sigt bliver behov for alle de energikilder, som er til rå-
dighed, og ud fra et ønske om at erstatte anvendelsen af fossile brændstoffer med
energikilder, der ikke belaster det omgivende miljø med CO2 udledning mv.
De øvrige seks ITER-parter ser af samme principielle grunde positivt på projek-
tet. Hvorledes disse lande forholder sig til den nye situation vil formodentlig
fremgå af mødet i ITER Styrelsesrådet den 20. november.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
4/4