Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
750934_0001.png
750934_0002.png
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-109-00205Den 30. november 2009
Folketingets Erhvervsudvalg har i brev af 9. oktober 2009 stillet følgendespørgsmål nr. 7 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Christine Antorini (S), ikke-medlem af udvalget.
Spørgsmål nr. 7 (alm. del)Hvilke initiativer har ministeren gennemført for at informere virksomheder ogforbrugere om fordelen ved miljømærkede produkter (fx Blomsten, Svanenog Øko tex)?Spørgsmålet har tidligere været stillet til økonomi- og erhvervsministeren ifolketingsåret 2008-09, jf. ERU alm. del spørgsmål 136.SvarØko-tex ordningen er en privat og branchedrevet mærkeordning udsprungetaf østrigske og tyske tekstilinstitutter. Der er primært fokus på indholdet affarlige stoffer i det færdige produkt og ikke på den samlede miljøbelastning itekstilets livscyklus. I Danmark er det DTI Tekstil, Teknologisk Institut, somadministrerer Øko-tex ordningen.Det europæiske miljømærke, Blomsten, og det nordiske miljømærke, Sva-nen, er livscyklusbaserede miljømærker, der baserer sig på den internatio-nale ISO standard 14024. Markedsføringen af Blomsten og Svanen vareta-ges af Miljømærkning Danmark i henhold til en resultatkontrakt mellem Mil-jøstyrelsen og Dansk Standard, der er operatør for Miljømærkning Dan-mark.Miljømærkning Danmark markedsfører løbende miljømærkerne og gennem-fører også mere målrettede aktiviteter. De seneste fire år har der såledesværet gennemført følgende kampagner rettet mod henholdsvis forbrugereog virksomheder:År2006200720082009Til forbrugerePå mærkerne for dig og din baby.Spring ud som mærkedyrVi mærker forskellen for dig – og klima-etFremtiden vil takke dig (samarbejde m/Forbrugerstyrelsen)”Release af goodybags” til mor.Til virksomhederFremtidens parcelhuse (i Køge)Netværk og marketingsmøder for licenshave-reKonference: Klimamærkning: godt or not?Indkøbsrmesse og indstik om fremme af mil-jøkrav til underleverandører/grønne indkøb
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Derudover anbefaler Miljøministeriet løbende brugen af miljømærkede pro-dukter til forbrugerne; senest i forbindelse med kampagnen "65.000 grundetil bedre kemi" rettet mod forældre til 2-årige.Indsatsen for styrkelse af de offentlige grønne indkøb bygger også på mil-jømærkerne. Både de offentlige og private indkøbere anbefales at anvendemiljømærkekriterierne, når de skal købe ”grønt” ind. Det står tydeligt be-skrevet i de 46 miljøvejledninger, der er udgivet til indkøberne samt andetmateriale til indkøbere. Endvidere læner målene i ’Partnerskabet for offent-lige grønne indkøb sig op af miljømærkekriterierne.Ved møder og konferencer, som jeg deltager i, anbefaler jeg også virksom-heder at miljømærke deres produkter, ligesom jeg anbefaler forbrugerne atkøbe miljømærkede produkter.
Troels Lund Poulsen/ Anne-Marie Rasmussen
2