Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
768154_0001.png
768154_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
2. december 2009

Besvarelse af spørgsmål 25 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 4.

november 2009.

Spørgsmål 25:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. oktober fra OdenseKommune m.fl. vedrørende etablering af et specialskibsværft på Lindø,jf. ERU alm. del – bilag 23.

Svar:

Regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark, borgmester JanBoye, Odense Kommune og borgmester Palle Hansborg-Sørensen, Ker-teminde Kommune har i et fælles brev til Erhvervsudvalget rejst en ræk-ke spørgsmål, som jeg har nedenstående kommentar til:Jeg ser med stor alvor på de afskedigelser og virksomhedslukninger, somvi oplever rundt om i landet. Derfor ligger det mig meget på sinde at væ-re i tæt dialog med de lokale og regionale aktører om, hvordan vi bedstmuligt imødekommer de udfordringer, der følger heraf. Det gælder ogsåOdense Staalskibsværft på Lindø.Jeg ved, at der mellem de lokale og regionale parter er et arbejde i gangmed at udvikle en vækstplan for Lindø og Fyn, som vil omfatte en rækkebud på fremtidens væksterhverv i området. Jeg har tidligere orienteretudvalget om, at et statsligt udrykningshold stiller sig til rådighed for atsamarbejde med lokale og regionale aktører om en hurtig og effektiv ind-sats for vækst og erhvervsudvikling. En række af mine embedsmændindgår derfor i samarbejdet omkring Lindø. De bistår bl.a. med informa-tion og rådgivning om statslige og EU ordninger, der kan medfinansierekonkrete regionale og lokale vækstinitiativer.Endvidere har en række virksomheder etableret en fond "Lindø OffshoreRenewables Center” med tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen ispidsen. Fonden arbejder på at etablere et udviklings- og videnscenter påLindø-området, som skal specialisere sig inden for offshore industrienherunder både havvindmøller og bølgeenergi.I brevet spørges der til fire konkrete områder, som jeg kort vil kommen-tere på i det følgende. Med hensyn til industrisamarbejdsaftalerne er deen betydelig faktor i skabelsen og fastholdelsen af en lang række frugtba-re samarbejder mellem danske virksomheder og udenlandske leverandø-rer til forsvaret. Som det fremgår af den årlige status om industrisamar-bejde, som jeg fremsendte til Erhvervsudvalget den 15. oktober 2009, er
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
det mit indtryk, at danske virksomheder ikke har problemer med at ud-nytte industrisamarbejdsordningen.I forhold til spørgsmålet om den danske flådes fremtidige indkøb af skibehar jeg indhentet følgende kommentar fra Forsvarsministeriet:”Det fremgår af forsvarsforliget, at søværnet i forligsperioden som ud-gangspunkt skal anskaffe mindre fartøjer og skibe, herunder blandt andetslæbebåde og målslæbefartøjer. Det fremgår endvidere, at hjemmeværnetsom udgangspunkt skal gennemføre ny- eller ombygning af fartøjer medhenblik på styrkelse af miljøkapaciteten. Forsvarsforliget indeholder så-ledes ikke større skibsbygningsprojekter.”Viden omkring skibsdesign samt skibes energi- og miljøeffektivitet er afstrategisk betydning for de maritime erhverv. For at fastholde relevantevidensmiljøer er det derfor vigtigt at satse på udstyrs- og serviceindustri-en og et godt samarbejde mellem de pågældende virksomheder og reder-ne, sådan som det f.eks. er sket i projektet Green Ship of the Future.Historisk set har det været en fordel for danske redere og den maritimeudstyrsindustri, at der også var værftsindustri i Danmark. Danske redereskonkurrenceevne er imidlertid ikke blevet svækket i den periode, hvordanske værfter er blevet nedlagt. Danske redere gør sig f.eks. i nye nichersom forsynings- og ankerhåndteringsskibe m.v.Der er sat en proces i gang i forhold til Lindø, og jeg mener, at vi bør af-vente resultatet af den strategiproces og det arbejde, som lokale og regio-nale parter står i spidsen for, herunder Kerteminde og Odense Kommunerog Region Syddanmark.