Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
874160_0001.png
874160_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
6. juli 2010

Besvarelse af spørgsmål 238 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

21. juni 2010

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. juni 2010 fra Forsik-ringsmæglerforeningen vedrørende forholdet mellem forsikringsselska-berne og forsikringsmæglerne, ERU alm. del – bilag 239.

Svar:

PFA Pension har offentligt foreslået, at hvis en pensionsmægler påtagersig at sende en kundes pensionsordning i udbud, må pensionsmæglerenikke efterfølgende varetage den løbende servicering af pensionsordnin-gen. PFA Pension foreslår derfor, at der indføres et forbud herimod.Forsikringsmæglerforeningen afviser i deres henvendelse af 18. juni2010, at pensionsmæglerens uvildighed kompromitteres og fastholder, atpensionsmæglerne kan yde en helt anden og uvildig rådgivning end densom forsikringsselskaberne tilbyder kunderne. Forsikringsmæglerfor-eningen fremhæver i deres henvendelse desuden nogle af de forskelle,der efter foreningens opfattelse er mellem en pensionsmægler og en råd-giver fra et pensionsselskab. Det følger af henvendelsen, at Forsikrings-mæglerforeningen er modstander af det forbud som PFA foreslår.Pensionsmægleres virksomhed er reguleret i lov om forsikringsformid-ling. I loven er forsikringsformidling og pensionsmæglernes opgave de-fineret somden virksomhed, der består i at forelægge, foreslå eller udfø-re det indledende arbejde i forbindelse med indgåelse af forsikringsafta-ler eller at indgå sådanne aftaler eller at medvirke ved administrationenog opfyldelsen af sådanne aftaler, navnlig i skadestilfælde.Loven tillader således en pensionsmægler at kunne varetage både at brin-ge en kundes pensionsordning i udbud og forestå den efterfølgende lø-bende service af pensionsordningen.Beskrivelsen af hvilke aktiviteter en pensionsmægler lovligt må varetagestammer fra Europa- Parlamentets og Rådets direktiv 2002/92/ EF omforsikringsformidling. Den danske lovregel er en direkte afskrift af di-rektivets artikel 2, nr. 3.Finanstilsynet har i anden sammenhæng foretaget en undersøgelse i enrække EU lande om, hvordan de har gennemført reglerne i direktivet. Demodtagne svar viser, at medlemsstaterne har gennemført reglerne i direk-tivet på samme måde som i Danmark. Det er således også tilladt i disse
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
medlemslande, at pensionsmægleren kan sende kundens pensionsordningi udbud og efterfølgende varetage den løbende servicering af pensions-ordningen.Det følger endvidere af lov om forsikringsformidling, at det er op til denenkelte erhvervsvirksomhed at fastlægge omfanget af pensionsmæglerensopgaver. Når virksomheden skal have placeret sine medarbejderes pensi-onsordninger i et forsikringsselskab, indgås der en aftale mellem virk-somheden og pensionsmægleren om at finde det bedste forsikringssel-skab til dækning af virksomhedens forsikringsbehov. Om pensionsmæg-leren skal varetage den løbende servicering af den enkelte medarbejderspensionsordning under ansættelsesforholdet aftales med virksomheden iforbindelse med samarbejdsaftalen, der indgås mellem pensionsmægle-ren og virksomheden.Samarbejdsaftalen skal angive, hvilke ydelser, pensionsmægleren skallevere, og hvad kunden skal betale herfor. Virksomheden vil dermed ha-ve mulighed for at aftale, at pensionsmægleren alene skal stå for udbuds-opgaven, og fravælge, at pensionsmægleren skal stå for den løbende ser-vicering. Det er således et aktivt valg fra virksomhedens side.