Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
873242_0001.png
873242_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
2. juli 2010

Besvarelse af spørgsmål 235 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

21. juni 2010 efter ønske fra Frank Aaen (EL).

Spørgsmål:

I forlængelse af samrådet i Erhvervsudvalget 16. juni 2010 omsamrådsspørgsmål Æ, Ø og Å bedes ministeren oplyse følgende:-EKF-lånet ydes til A.P.Møller Mærsk, selv om det er underleveran-cer til udenlandske værfter, der ydes lån til. Hvordan sikres det, ateksportlånet går til de pågældende underleverancer?Hvis EKF-lånet er ydet på kommercielle vilkår, hvorfor er det så enstatsopgave at yde disse lån?Kan ministeren bekræfte, at staten yder større støtte til danske rederi-er, hvis byggeriet af skibe foregår i udlandet i stedet for i Danmark?Vil ministeren - efter offentliggørelsen af fire modtagere af EKF-lånpå samrådet tage initiativ til, at alle modtagere af lån fra EKF oplysesmed navn og beløb?Vil ministeren oversende nærmere oplysning om inspektionen af deværfter, der skal modtage danske underleverancer, finansieret medeksportlån, og vil ministeren efterfølgende sikre, at Folketinget frarapporterne fra disse inspektioner?
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
---
-

Svar:

Ad underspørgsmål 1:Det sikres ved, at det er aftalt, at Eksport Kredit Fonden og A. P. Møller –Mærsk følger op på den endelige ordremængde, og at den samlede ordre-tilgang til danske virksomheder er afgørende for lånets størrelse.Ad underspørgsmål 2:Det fremgår både af den politiske aftale og aktstykket om eksportlåne-ordningen, at låneordningens vilkår så vidt muligt skal svare til de vilkår,der har været gældende for pengeinstitutternes hidtidige udlån til eksport-forretninger.Finanskrisen bevirkede, at de finansielle markeder frøs fast, og mangesædvanlige finansieringskilder derfor ikke var tilgængelige i tilstrække-ligt omfang eller blev prohibitivt dyre, hvilket i nogen udstrækning fortsater tilfældet. Det er i et sådant marked muligt at etablere markedspriser forlange eksportkreditter, men udbuddet dækker ikke efterspørgslen. Eks-portlåneordningens formål er netop at afbøde effekten heraf ved at sikreadgang til finansiering. Låneordningens vilkår er derfor ikke en nøjagtigafspejling af, hvilke lånevolumen-, pris- og rentevilkår, der kan opnås på
2/2
det finansielle marked under den finansielle krise. Kommercielle vilkårskal i denne forbindelse derfor forstås som, at pris- og rentevilkår skalvære markedsrelaterede. Heri ligger, at vilkårene så godt som muligt til-passes til de niveauer, der på tidspunktet for låneoptagelse gælder forlignende låneoptagelse med lange kredittider.Ad underspørgsmål 3:Nej. Der henvises til besvarelse af spørgsmål 217 alm. del stillet af Er-hvervsudvalget den 17. maj 2010 efter ønske fra Frank Aaen (EL).Ad underspørgsmål 4:Af hensyn til at sikre fortrolighed omkring forretningsmæssige forholdhos de aktører i det private erhvervsliv, som Eksport Kredit Fonden be-tjener, gælder lov om offentlighed i forvaltningen ikke for den virksom-hed, der udøves af Eksport Kredit Fonden, jf. lov om Dansk Eksportkre-ditfond m.v.Offentliggørelse vil kræve en aftale med de involverede parter.Der henvises i øvrigt til besvarelse af § 8 spørgsmål 16 alm. del stillet afFinansudvalget den 2. juni 2009 efter ønske fra Frank Aaen (EL).Ad underspørgsmål 5:Monitoreringen af værfterne er et led i den virksomhed, der udøves afEksport Kredit Fonden. Som nævnt ovenfor i svaret på underspørgsmål 4følger det af lovgivningen, at der er fortrolighed omkring forretnings-mæssige forhold hos de aktører i det private erhvervsliv, som EksportKredit Fonden betjener.