Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fraErhvervsudvalget tiludenrigsministeren af 10. juni2010 – spørgsmål 230. Tilskriftlig besvarelse.Spørgsmål 230Vil ministeren sørge for, at der foretages en evaluering af midlerne afsat til kollektiveeksportfremstød, jf. de politiske bemærkninger i betænkning afgivet den 8. april 2010 overforslag til lov om ændring af lov om visse aspekter af Danmarks Eksportråds virke (L 140)?SvarUdenrigsministeriet har fået foretaget en effektmåling i foråret 2010 af fælles eksportfremstødgennemført i 2008 og 2009.Der blev i 2008 og 2009 gennemført 185 fremstød med tilskud fra bevillingen til fælleseksportfremstød. Fremstødene fordelte sig på 35-40 markeder, heraf udgjorde markederne iEuropa knap 2/3. Sektormæssigt fordelte fremstødene sig på et bredt udsnit af sektorer, menmed ca. 1/3 indenfor energi og miljø.Der er målt på tre forskellige former for effekter af de deltagende virksomheder: 1) øgeteksport; 2) etablering på markedet; og 3)forbedret kontakt til strategisk vigtige partnere påmarkedet. Effekterne omfatter realiserede såvel som virksomhedernes forventede effekter.Målingen er en opfølgning på en tilsvarende måling foretaget i foråret 2008 for fremstødgennemført med tilskud i 2006 og 2007. Dette års måling bekræfter i generelle træk resultaterneaf målingen fra 2008, herunder i forhold til den gennemsnitlige eksporteffekt som i dette årsmåling ligger på niveau med målingen i 2008.EksporteffektDe virksomheder, der deltog i målingen, har i gennemsnit angivet at have opnået en mereksportpå 1,9 mio. kr. ved deltagelse i fælles eksportfremstød. På baggrund heraf skønnes den samledeeksporteffekt for perioden at være på 5,3 mia. kr. Den skønnede samlede eksporteffekt erberegnet ved at gange den gennemsnitlige mereksport pr. virksomhed med antallet afvirksomheder, som i perioden deltog i et fælles eksportfremstød.
85 pct. af virksomhederne fandt, at fremstødet var udslagsgivende for den opnåede effekt,heraf 44 pct. i høj eller meget høj grad.I forhold til virksomhedernes grad af internationalisering var eksporteffekten størst (2,5 mio.kr.) for virksomheder, der i forvejen har en eksportandel på 50 pct. eller mere.Blandt de virksomheder som angav, at de opnåede eller forventede at opnå en eksporteffekt,var eksporteffekten størst på vækstmarkederne (lande med BNP vækst på mere end 5 pct.).Den gennemsnitlige eksportvækst på vækstmarkederne var 3,1 mio. kr., mens den på ikke-vækstmarkeder var 2,6 mio. kr. På vækstmarkederne vurderede 92 pct. af virksomhederne, atfremstødet havde betydning for den opnåede eksporteffekt, heraf 49 pct. høj eller meget højbetydning. På ikke-vækstmarkederne vurderede 83 pct. af virksomhederne, at fremstødethavde betydning, heraf 43 pct. høj eller meget høj betydning.Effekter i form af øget etablering på markedet58 pct. af virksomhederne angav, at de opnåede øget etablering på markedet. 75 pct. afvirksomhederne angav, at fremstødet var udslagsgivende, heraf 44 pct. i høj eller meget højgrad.Effekter i form af styrket kontakt til strategisk vigtige partnere80 pct. af virksomhederne angav, at de opnåede styrket kontakt til strategisk vigtige partnere.Løbende tilfredshedsmålingerForuden effektmålingerne måler Eksportrådet løbende tilfredsheden blandt de virksomheder,som har deltaget i fælles eksportfremstød. Tilfredsheden med at deltage i et fælleseksportfremstød steg fra 84 pct. i 2008 til 89 pct. i 2009, heraf en stigning fra 24 pct. til 34 pct. iandelen af meget tilfredse. Tilfredsheden med koordinators indsats steg fra 92 pct. til 96 pct. ogtilfredsheden med fremstødenes aktiviteter fra 89 pct. til 93 pct.. Tilfredsheden med den lokalekundedeltagelse steg fra 73 pct. til 80 pct. og udbyttet i forhold til udgifterne fra 75 pct. til 78pct.