Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
865134_0001.png
865134_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
16. juni 2010
ØKONOMI- OG

Besvarelse af spørgsmål 228 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

4. juni 2010

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 28. maj 2010 og 30. maj2010 fra Anne Christrup, Jyllinge, vedrørende Roskilde Bank, jf. ERUalm. del – bilag 225.

Svar:

Det fremgår af henvendelserne, at der ønskes en udvidet adgang til atindhente oplysninger og materiale fra Finanstilsynet til brug for overve-jelserne om at rejse et civilt søgsmål i relation til Roskilde Bank-sagen.Jeg kan desværre ikke gå ind i den konkrete sag, som jeg kan forstå liggerhos Procesbevillingsnævnet.Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 16 alm. del § 8 stillet af Fi-nansudvalget den 18. december 2009, er det forståeligt, at personer, derovervejer at rejse et civilt søgsmål, ønsker adgang til flest mulige oplys-ninger, inden beslutningen om at anlægge en sag træffes. Dette ønske børdog fortsat vige for hensynet til at beskytte imod at fortrolige oplysningerom eksempelvis kundeforhold udleveres til andre.Efter lov om finansiel virksomhed er Finanstilsynets ansatte underlagt enskærpet tavshedspligt. De ansatte er, under ansvar efter straffelovens §§152-152 e, forpligtet til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som defår kendskab til gennem tilsynsvirksomheden.Den skærpede tavshedspligt er en meget afgørende betingelse for dentilsynsmæssige effektivitet. For at tilsynet kan få alle nødvendige oplys-ninger i en given sag, herunder oplysninger der kan dokumentere ledel-ses- og revisionsarbejdet, må de finansielle virksomheder og kundernekunne nære tillid til, at tilsynet ikke videregiver fortrolige oplysninger.I forhold til mulighederne for at søge om aktindsigt hos Finanstilsynet,følger det af offentlighedsloven, at adgangen til at meddele oplysninger,er begrænset af de særlige bestemmelser om tavshedspligt, der er fastsatved lov for personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv. I de tilfæl-de, hvor Finanstilsynet modtager en anmodning om aktindsigt i oplysnin-ger, som Finanstilsynet har modtaget gennem sin tilsynsvirksomhed, ermulighederne for at imødekomme en anmodning derfor begrænset pågrund af den skærpede tavshedspligt. Finanstilsynet vurderer i det enkelte
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
tilfælde, om der er tale om oplysninger omfattet af tavshedspligten.Finanstilsynets tavshedspligt blev i 2009 lempet ved lov om finansielvirksomhed § 352 a. Efter denne bestemmelse skal Finanstilsynet, når enfinansiel virksomhed er erklæret konkurs, og staten har ydet garanti ellerstillet midler til rådighed, udarbejde en redegørelse for forløbet op tilkonkursen.Formålet med bestemmelsen er at give generel information til offentlig-heden om forløbet op til en finansiel virksomheds konkurs, når staten hargivet en garanti eller stillet midler til rådighed for virksomheden. Dettesikrer, at offentligheden får en generel viden om de forhold i virksomhe-den, der har begrundet behovet for økonomisk støtte fra staten.. Redegø-relsen kan indeholde visse fortrolige oplysninger, som ellers sædvanligvisville være omfattet af Finanstilsynets tavshedspligt.Den af Anne Christrup omtalte rapport om Roskilde Bank, som Finanstil-synet har offentliggjort, er udarbejdet i medfør af lov om finansiel virk-somhed § 352 a.Hvis en part på baggrund af bl.a. den udarbejdede redegørelse fra Finans-tilsynet anlægger en civil retssag, er der i forbindelse hermed mulighedfor at anmode retten om at meddele tredjemand (her Finanstilsynet) etpålæg om at udlevere nærmere angivne dokumenter til brug for sagen(editionskendelse). En aktionær eller kunde m.v., som mener at have engod sag, og som følge heraf har valgt at anlægge en retssag, har såledesmulighed for at anmode retten om at afsige en kendelse om edition. Deter herefter op til retten at afgøre, om en sådan anmodning skal imøde-kommes.