Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
28. maj 2010
Besvarelse af spørgsmål 210 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
11. maj 2010
Spørgsmål 210:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Garantloekken vedrørendeLøkken Sparekasse, jf. ERU alm. del - bilag 198. I den forbindelse bedesministeren særligt redegøre for Pengeinstitutankenævnet - dets organisa-toriske opbygning og placering, samt sagsbehandlingstider.Svar:
Jeg kan oplyse, at da Løkken Sparekasse kollapsede den 1. marts 2009,blev sparekassens aktiver og passiver med undtagelse af garantikapital oganden efterstillet kapital overdraget til et datterselskab til Finansiel Stabi-litet A/S, Løkken Sparebank. Løkken Sparekasse indgav sin pengeinsti-tuttilladelse til Finanstilsynet og blev herefter omdannet til en forening,LS Løkken. LS Løkkens bestyrelse består af den tidligere bestyrelse iLøkken Sparekasse, dog med undtagelse af de medarbejdervalgte besty-relsesmedlemmer.Løkken Sparebank er med virkning fra 1. januar 2010 fusioneret medEBH Bank, et andet af Finansiel Stabilitet A/S’ datterselskaber - medsidstnævnte som fortsættende selskab. Fusionen blev vedtaget på den or-dinære generalforsamling den 29. april 2010.Finansiel Stabilitet A/S har oplyst mig om, at der på Finansiel StabilitetA/S’ hjemmeside,www.finansielstabilitet.dk,løbende er givet informati-on til offentligheden om kollapset i den tidligere Løkken Sparekasse ogoverdragelsen til Løkken Sparebank og om den efterfølgende fusion. Til-svarende gælder for behandlingen af garanternes klager over tabt garanti-kapital. Denne information vil fremover også blive offentliggjort på EBHBanks hjemmeside,www.ebh-bank.dk.Henvendelser fra tidligere garanter/GarantLoekken skal rettes til LøkkenSparebank, i dag EBH Bank. Da medarbejderne fra den nu ophørte Løk-ken Sparebank er overdraget til EBH Bank, som en del af fusionen, vildet således som udgangspunkt være de samme personer, som besvarerhenvendelser fra garanter/Garantloekken, som inden fusionen mellemLøkken Sparebank og EBH Bank.Der kan være fortrolig information, som det ikke er muligt at få oplysnin-ger om. Det vil dog altid være muligt at få svar fra EBH Bank vedr. meregenerelle spørgsmål til fx bankens klagesagsbehandling.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
Organisatorisk opbygning og placering af PengeinstitutankenævnetI relation til Pengeinstitutankenævnet kan jeg oplyse, at dette er et privat,godkendt ankenævn, der har til formål at sikre forbrugerne en hurtig ogbillig klageadgang, samtidig med at branchen tager ansvaret for behand-lingen af sager på eget område.Ankenævnet er oprettet af Finansrådet, Sammenslutningen Danske An-delskasser og Forbrugerrådet. Pengeinstitutankenævnet drives og finan-sieres af branchen selv. Ankenævnet er i medfør af lov om forbrugerkla-ger godkendt af ministeren for familie- og forbrugeranliggender til at be-handle klager i overensstemmelse med sine vedtægter.Pengeinstitutankenævnet opfylder de samme betingelser til en betryggen-de sagsbehandling, som er gældende for Forbrugerklagenævnet. Det be-tyder blandt andet, at der sidder en dommer for bordenden, når nævnettræffer sine afgørelser, at der foretages en grundig sagsbehandling, hvorsagen oplyses og parterne høres med rimelige frister.I den enkelte sags behandling deltager foruden formanden eller en næst-formand, to medlemmer udpeget af Finansrådet og to medlemmer udpe-get af Forbrugerrådet.SagsbehandlingstidenFinansrådet og Forbrugerrådet har oplyst, at sagsbehandlingstiden i Pen-geinstitutankenævnet under normale omstændigheder ligger på omkringseks måneder.Aktuelt ligger sagsbehandlingstiden imidlertid på ca. 12 måneder. Detskyldes, at antallet af indkomne klager er steget markant. Fra et normaltleje på omkring 350-450 klager pr. år modtog nævnet 1304 klager i 2009som en følge af den finansielle krise.Derudover vedrører klagerne meget komplekse problemstillinger vedrø-rende bl.a. mangelfuld investeringsrådgivning. Disse klager kræver engrundig, individuel afdækning af mange forskellige forhold, såsom kun-dens forhåndskendskab, risikoprofil og det konkrete rådgivningsforløb ibanken, hvilket samlet er tidskrævende.Når der er tale om et privat, godkendt ankenævn, der drives og finansie-res 100 pct. af branchen, er det branchens ansvar at sikre, at ankenævnettilføres de nødvendige ressourcer, hvis antallet af klager stiger. Organisa-tionerne bag Pengeinstitutankenævnet har oplyst, at der allerede er iværk-sat flere tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Ankenævnets for-mandskab er pr. 1. januar 2010 udvidet med en yderligere næstformand,ligesom der er ansat yderligere to medarbejdere i nævnets sekretariat.Desuden er antallet af nævnsmøder forøget fra 12 årlige møder til 20 mø-der i 2010, ligesom der behandles flere sager på hvert nævnsmøde.
3/3
Herudover er organisationerne bag nævnet allerede i gang med en yderli-gere kapacitetsudvidelse, således at nævnets formandskab udvides fra tretil fem dommere. Ligeledes vil sekretariatets kapacitet blive fordoblet frade nuværende seks medarbejdere til i alt 12 medarbejdere.Det forventes på den baggrund, at sagsbehandlingstiden i nævnet vil blivereduceret til 6 måneder.