Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
845825_0001.png
845825_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 190 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

13. april 2010 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål 190:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. april 2010 fra DanskErhverv og Forbrugerrådet, vedr. forbud mod rabatkuponer og købsbetin-gede konkurrencer, jf. ERU alm. del – bilag 172.

Svar:

EU-domstolen har den 23. april 2009 og den 14. januar 2010 afsagtdomme, der slår fast, at et generelt forbud mod salgsfremmende foran-staltninger er i strid med direktivet om urimelig handelspraksis. En tvær-ministeriel arbejdsgruppe bestående af Økonomi- og Erhvervsministeriet,Forbrugerombudsmanden, Justitsministeriet og Kulturministeriet er ble-vet nedsat. I forlængelse af ovenstående domme har arbejdsgruppen un-dersøgt, om det inden for direktivets rammer er muligt at opretholde §§10 og 11 i markedsføringsloven om forbud mod rabatkuponer og købsbe-tingede konkurrencer. Arbejdsgruppen er nået frem til, at forbuddene ikkeer i overensstemmelse med direktivet om urimelig handelspraksis og der-for ikke kan opretholdes.Arbejdsgruppen har fundet frem til, at det er muligt at lade den generellebestemmelse i markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foranstalt-ninger gælde for rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. Arbejds-gruppen har endvidere undersøgt, hvorledes prismærkningsreglerne har-monerer med en eventuel tilladelse af rabatkuponer, som efterspurgt afDansk Erhverv og Forbrugerrådet. Jeg kan på denne baggrund oplyse, atdet ikke er et krav efter reglerne i prismærkningsdirektivet, at detailhan-delen skal skilte med pris og enhedspris før og efter indløsningen af enrabatkupon.Jeg har skrevet til Dansk Erhverv og Forbrugerrådet herom ved brev af12. maj 2010, som vedlægges i kopi.Ved brev af 4. maj 2010 til Kommissionen har jeg opfordret til, at der ta-ges højde for reguleringen af salgsfremmende foranstaltninger i denkommende rapport og revision af direktivet, herunder anvendelsen afsærlige former for salgsfremmende foranstaltninger som fx rabatkuponer.Jeg har endvidere gjort Kommissionen opmærksom på, at det er Dan-marks holdning, at direktivets nuværende regulering af området bør mo-dificeres, således at det bliver muligt at opretholde en regulering af områ-det. Kopi af brevet vedlægges.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk