Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
843546_0001.png
843546_0002.png
843546_0003.png
843546_0004.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
10. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 189 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

8. april.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. april 2010 fra Top-Camp vedrørende turismens rammevilkår, jf. ERU alm. del. – bilag 171.

Svar:

Det har naturligvis min fulde opmærksomhed, at campingbranchen og deøvrige turismeerhverv i disse år oplever tilbagegang og økonomisk hårdetider. En række danske erhverv oplever i disse år svære tider som følge afden økonomiske krise, og på turismeområdet forstærkes denne situationaf, at vi i Danmark har et relativt højt pris- og omkostningsniveau sam-menlignet med vore nærmeste konkurrenter.Regeringen lægger stor vægt på, at dansk turisme har gode rammer for atklare sig i den internationale konkurrence, og vi følger derfor løbendeudviklingen på området. Det var bl.a. en af årsagerne til, at vi igangsatteen analyse af turismeerhvervets rammevilkår, som behandler en række afde centrale vækstvilkår for erhvervet.I henvendelsen fra TopCamp fremføres det, at den danske lovgivning(Campingreglementet) sætter uhensigtsmæssige begrænsninger på cam-pingerhvervets muligheder for at bygge større (max 35 kvadratmeter) oghøjere (max 4 meter) campinghytter. Ligeledes påpeges det, at der medden seneste revision af campingreglementet er kommet en uhensigtsmæs-sig begrænsning på, hvor mange hytter (max 60), der må bygges på encampingplads. Det understreges i henvendelsen, at Danmarks nabolandeikke har tilsvarende restriktioner.Miljøministeren har oplyst mig følgende vedr. campinghytter, som jeghenholder mig til:”De nye rammer for opførelse af campinghytter på campingpladser mu-liggør en forøgelse af størrelsen på campinghytter på mellem 20 - 40 pro-cent. Samtidig er der lagt op til en øget planlægningsindsats fra kommu-nernes side omkring placeringen af disse. Der er således tilstræbt en ba-lance mellem det at give erhvervet øgede muligheder og hensynet til dennatur og det landskab, som selv samme erhverv også lever af, og som vigenerelt har en forpligtelse til at passe på.Rammerne er baseret på en politisk aftale, indgået mellem regeringsparti-erne Venstre og Konservativt Folkeparti samt Dansk Folkeparti i marts
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/4
2009.På baggrund af aftalen er sommerhusloven og planloven ændret medvirkning fra 1. januar 2010. Endvidere er den politiske aftale indarbejdet iudkast til et nyt campingreglement, som er sendt i offentlig høring den26. marts 2010 med frist for bemærkninger den 21. maj 2010.”I henvendelsen fra TopCamp fremføres det ligeledes, at de danske moms-regler er konkurrenceforvridende. Som eksempel herpå henledes op-mærksomheden på, at danske sommerhusejere ikke skal betale moms aflejeindtægten, mens campingpladserne skal betale moms af lejeindtægtenfra campister eller gæster i campinghytter. Som et andet eksempel henle-des opmærksomheden på, at lande som Sverige, Norge, Tyskland og Hol-land opererer med differentieret (og lavere) moms på overnatninger end iDanmark.Skatteministeren har oplyst mig følgende vedrørende de danske moms-forhold, som jeg henholder mig til:”Momsen på overnatninger i Norge, Sverige, Tyskland og Holland ernoget lavere i forhold til Danmark, hvilket skærper konkurrencen påcampingområdet. Effekten heraf vurderes at være begrænset. Dette skalses i lyset af, at prisen for at campere udgør en andel af de samlede om-kostninger, campister har ved at tage på campingferie. Det er Skattemini-steriets vurdering, at beskæftigelseseffekten, som følge af den ved års-skiftet gennemførte tyske momsnedsættelse, kan beregnes til tab af opimod 200 arbejdspladser for campingerhvervet isoleret. Derimod skønnesder ikke at være en effekt på den samlede danske beskæftigelse.I forhold til udlejning er det sådan, at i EU er udlejning af fast ejendom tilboligformål som udgangspunkt ikke momspligtigt. En udlejer kan dermedikke fratrække momsen af udgifter ved opførelse, ombygning, modernise-ring, vedligeholdelse mv. Denne fritagelse omfatter dog ikke udlejning aferhvervsmæssig karakter, hvilket eksempelvis er udlejning af værelser ihoteller, ferielejligheder eller ferieboliger, som ikke er selvstændigt ma-trikuleret.Ved udlejning af private sommerhuse pålægges der således ikke moms påudlejning. Dette medfører, at det ikke er muligt at fratrække moms. Dvs.,at momsen på eksempelvis byggeomkostninger ikke kan fratrækkes, hvil-ket alt andet lige vil blive lagt oven i prisen ved leje af private sommer-huse og forbedre de konkurrencemæssige vilkår for campingpladserne.”I henvendelsen fra TopCamp fremføres det også, at refusionsmuligheder-ne for energiafgifter på campingpladser er en regeljungle, som kan væremeget svær for udenforstående at finde rundt i. Det påpeges samtidig, atder med den nye momslov er lagt yderligere elafgiftsbyrder på bl.a. cam-pingpladserne i form af stigende afgift på elektricitet, nedsættelse af til-
3/4
bagebetaling på el-afgift og beskatning af komfortkøling. Der opfordrestil regelforenkling samt til, at der kan hjemtages fuld elafgift på salg tilcampister og hytteudlejning. Endelig opfordres til, at alle badeanlæg pla-ceret på en campingplads bliver omfattet af de almindelige regler og be-tegnet som en forlystelse.Skatteministeren har oplyst mig følgende vedr. de danske energiafgifter,som jeg henholder mig til:”Vedrørende afgifter på energi opereres der i EU med forskellige defini-tioner, hvor der som følge heraf skelnes mellem godtgørelsesberettiget ogikke godtgørelsesberettiget formål. De mange regler på området skal så-ledes ses i lyset af dette. Eventuelle lempelser af energiafgifter m.v. harkarakter af støtte og skal godkendes efter EU’s statsstøtteregler.”Afslutningsvist henvises der i brevet fra TopCamp til forslaget til Lov omVisitDenmark. Det hævdes i den sammenhæng, at 70 pct. af VisitDen-marks budget går til administration, og at kun 30 pct. går til egentlig mar-kedsføring. Der opfordres til, at flere midler anvendes til egentlig mar-kedsføring.For så vidt angår TopCamps bemærkninger vedr. VisitDenmarks budgeter det ikke korrekt, at 70 pct. af VisitDenmarks midler går til administra-tion. Fejlslutningen er muligvis opstået, fordi størrelsen af hhv. admini-strationsomkostninger og markedsføringsomkostninger ikke eksplicitfremgår af VisitDenmarks regnskab.VisitDenmark har oplyst mig, at VisitDenmark i 2009 havde samlet ca.243 mio. kr. til rådighed. Heraf anvendte VisitDenmark knap 10 mio.kroner (4 pct.) til ren administration (løn- og driftsomkostninger, der ikkeer direkte relateret til markedsføring).VisitDenmark har desuden oplyst mig, at VisitDenmark i 2009 anvendteca. 154 mio. kr. (dvs. 63 pct.) på aktiviteter direkte relateret til markeds-føring. Herudover anvendte VisitDenmark ca. 79 mio. kr. (33 pct.) påaflønning af markedsføringsmedarbejdere samt markedsføringsrelaterededriftsomkostninger i form af fx drift af VisitDenmarks markedskontorer iudlandet. Jeg skal i denne sammenhæng bemærke, at VisitDenmarksmarkedskontorer - og dermed tilstedeværelsen på de udenlandske marke-der - er en vigtig forudsætning for, at den samlede markedsføringsindsatskan gennemføres succesfuldt og effektivt.Samtidig skal jeg bemærke, at formålet med det nye forslag til Lov omVisitDenmark netop er at sikre en mere målrettet og effektiv organiseringog koordinering af turismefremmeindsatsen. Det vil bl.a. komme til ud-tryk i form af en styrket markedsføringsindsats i udlandet, hvilket vilkomme både campingerhvervet og det øvrige turismeerhverv til gode.
4/4
Endelig vil jeg gerne benytte lejligheden til at nævne, at regeringen desu-den har taget en række yderligere tiltag for at forbedre vilkårene for tu-rismeerhvervene.Regeringen har bl.a. givet mulighed for at bygge større campinghytter.Ligeledes er det med aftalen om finansloven for 2010 besluttet at hævebundfradraget for udlejning af feriehuse fra 7.000 kroner til 10.000 kro-ner.Herudover vil regeringen, som opfølgning på rapporten fra det tværmini-sterielle udvalg om turismens rammevilkår, bl.a. nedsætte en dialoggrup-pe med fokus på udvikling af turismen inden for planlovens rammer, li-gesom visumadministrationen vil blive gjort mere fleksibel og effektiv.Derudover vil der blive nedsat en statistikgruppe, som skal se på mulig-hederne for at forbedre turismestatistikken.Endelig er der, afledt af blandt andet vækstinitiativerne i finanslovsafta-lerne for 2010 og skattenedsættelser som led i skattereformen i Forårs-pakke 2.0., gjort tiltag for at sætte mere gang i det private forbrug, sombl.a. forventes at øge efterspørgslen efter turismeovernatninger mv. påsigt.Disse tiltag kan - sammen med en målrettet indsats fra både de offentligeog private turismeaktører - være med til at bringe dansk turisme tilbagepå vækstsporet.