Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
844363_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
11. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 188 alm. del stillet af Folketingets Erhvervs-

udvalg den 12. april 2010 efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

Spørgsmål:

Økonomi- og Erhvervsministeren anmodes om at oplyse, om det er ioverensstemmelse med regnskabs- og selskabslovgivningen - herundergældende regnskabsstandarder og principperne for god selskabsledelse –at udgiftsføre en samlet regulering af udskudte skatter uden at oplysebaggrunden for reguleringen samt at udgiftsføre beløbet samlet i et enkeltår, selvom reguleringen vedrører tidligere år.

Svar:

Jeg har ved min besvarelse forudsat, at der er tale om en virksomhed, derikke er børsnoteret, idet der gælder særlige regler for sådanne virksomhe-der.Jeg kan oplyse, at behandlingen af udskudte skatter er reguleret af års-regnskabslovens § 47. Det fremgår bl.a. heraf, at ”forpligtelser, der eruvisse med hensyn til størrelse eller tidspunkt for afvikling, skal indreg-nes i balance og resultatopgørelse som hensatte forpligtelser. Herunderskal indregnes udskudt skat, garantiforpligtelser og pensionsforpligtelser,der påhviler virksomheden”.Den udskudte skat skal således opgøres i årsregnskabet for hvert enkeltregnskabsår for sig og indregnes i balancen med det samlede beløb og iresultatopgørelsen med årets regulering. Det kan dog forekomme, at dersom følge af eksempelvis ændrede forudsætninger efterfølgende skal skeregulering af den udskudte skat vedrørende tidligere år. Årsregnskabslo-vens § 49 stiller ikke i disse situationer generelt krav om, at der skal givesoplysning om baggrunden for reguleringen, ligesom bestemmelsen ikkegenerelt er til hinder for, at reguleringen kan vises som et samlet beløb.Reguleringen af udskudt skat vedrørende tidligere år kan være et udtrykfor ændring i regnskabsmæssige skøn eller ændring af fejl. I så fald vilreguleringen desuden være omfattet af årsregnskabslovens § 54. Detfremgår nemlig af denne bestemmelse, at ændres regnskabsmæssigeskøn, skal det ændrede skøn forklares, ligesom den beløbsmæssige ind-virkning på aktiver, passiver, den finansielle stilling og resultatet så vidtmuligt skal oplyses. Tilsvarende gælder, hvis indregning og måling af ak-tiver og forpligtelser ændres som følge af fejl.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk