Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
20. november 2009
Besvarelse af spørgsmål 18 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den22. oktober 2009 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål:Vil ministeren udarbejde og tilsende udvalget en redegørelse for bevillin-ger til Konkurrencestyrelsens arbejde fordelt over de sidste ti år sammen-lignet med andre lande, herunder især den norske konkurrencestyrelse(opgivet i sammenlignelige priser)?Svar:Der eksisterer ikke umiddelbart sammenlignelige bevillingsdata for Kon-kurrencestyrelsen og andre konkurrencemyndigheder. Det skyldes, atmyndighederne har forskellig opbygning, lovgrundlag og varetager for-skellige opgaver. Samtidig er der væsentlige forskelle i landenes størrelseog erhvervsstruktur. Norge og Sverige er de lande, Konkurrencestyrel-sens arbejde bedst kan sammenlignes med, men også her skal der tages etvæsentligt forbehold, da datagrundlaget er meget forskelligt.Tabel 1 viser udviklingen i bevillinger til konkurrencemyndighederne iNorge, Sverige og Danmark fra 2005-2008 i løbende priser. Bevillingenfor den danske Konkurrencestyrelse er opgjort ekskl. energiregulering ogregulering af betalingsmidler, som begge har sin egen regulering og er fi-nansieret gennem øremærkede gebyrer.Tabel 1: Udvikling i bevilling 2005-20081(mio. euro - løbende priser)2005200620072008Sverige29,89,19,711,03Norge9,810,610,311,14Danmark8,28,59,69,81) Der er udelukkende tilgængelige data fra Sverige og Norge fra 2005 og frem.2) Kilde: Årsrapporter fra Konkurrensverket + valutakurser fra ECB.3) Kilde: Årsrapporter fra Konkurransetilsynet + valutakurser fra ECB.4) Kilde: Nettoudgiftsbevillinger fra finanslov og tillægsbevillingslov (løbende priser) +fast valutakurs på 7,45.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Men som nævnt ovenfor, skal der tages et væsentligt forbehold i sam-menligningen, da der er forskel på den institutionelle opbygning, konkur-rencelovgivningen samt myndighedernes kompetencer i de tre lande.For eksempel er Konkurrencestyrelsen i Danmark sekretariat for Konkur-rencerådet, der træffer afgørelse i større og principielle sager. Straffesagerføres af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet. Dette er ikketilfældet i Sverige og Norge. I begge disse lande kan konkurrencemyn-
2/2
dighederne pålægge administrative overtrædelsesgebyrer (bøder). I Norgeer der samtidig, ligesom i Danmark, mulighed for, at anklagemyndighe-den kan føre straffesager ved overtrædelser af konkurrenceloven.Derudover har Sverige og Norge lavere fusionstærskler end i Danmark.Særligt Norge modtager derfor væsentlig flere fusionsanmeldelser endKonkurrencestyrelsen.