Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
831525_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
21. april 2010

Besvarelse af spørgsmål 169 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

24. marts 2010 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 169:

Med henvisning til artiklen i Politiken den 12. marts 2010 om reklamerrettetmodbørnforuvirksommeslankemidlerhttp://politiken.dk/tjek/digitalt/article921304.ecebedes ministeren afklarehvad retsgrundlaget er i forhold til disse reklamer.

Svar:

Artiklen i Politiken den 12. marts 2010 omhandler en reklame for kosttil-skud på hjemmesidenwww.stardoll.dk,der er rettet mod børn. På hjem-mesiden markedsføres kosttilskuddet via en henvisning til en såkaldt blogpå en anden hjemmeside,www.dietfriends.net,hvor fiktive personer an-priser produktets slankende virkning.Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra For-brugerombudsmanden og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.Forbrugerombudsmanden har oplyst, at det ikke fremgår klart, hvem derstår bag hjemmesidenwww.stardoll.com,men der er tilsyneladende taleom en svensk hjemmeside, der retter sig mod det danske marked.Vedrørende retsgrundlaget har Forbrugerombudsmanden oplyst, at mar-kedsføring rettet mod børn og unge er reguleret i markedsføringslovens §8, jf. § 1. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, atmarkedsføring af kosttilskud er omfattet af fødevarelovgivningen. Rele-vant for denne reklame er anprisningsforordningen (1924/2006) og det ge-nerelle vildledningsforbud i art. 16 i fødevareforordningen (178/2002).Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har endvidere oplyst, atFødevarestyrelsen vil vurdere, hvorvidt anprisnings- og vildledningsreg-lerne er overtrådt i denne sag. I vurderingen vil det imidlertid være afgø-rende, at virksomheden, der er ansvarlig for markedsføring på internettet,kan identificeres, og at myndighederne i virksomhedens hjemland kan ogvil gribe ind over for ulovlig markedsføring. I lyset af Ministeriet for Fø-devarer, Landbrug og Fiskeris besvarelse har Forbrugerombudsmandenoplyst, at han i samarbejde med de svenske myndigheder vil undersøgeomstændighederne omkring den konkrete hjemmeside, herunder omhjemmesiden overholder den danske markedsføringslov.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk