Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
824551_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
12. april 2010

Besvarelse af spørgsmål 166 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

16. marts 2010 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).

Spørgsmål 166:

Ministeren bedes redegøre for, om det er en virksomheds opgave at pro-movere sig på baggrund af tilbud om gratis gavekort, jf. bilag. Er det istrid med reglerne for god markedsføringsskik, når virksomheden forsø-ger at vinde markedsandele ved at stille gratis gavekort i udsigt.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Forbrugerombudsmanden, som fører til-syn med markedsføringsloven.Forbrugerombudsmanden har oplyst følgende, som jeg kan henholde migtil:”Det følger af markedsføringsloven, at en erhvervsdrivende kun må retteelektronisk henvendelse til andre erhvervsdrivende og forbrugere medhenblik på markedsføring, når modtageren forudgående har givet sam-tykke til at modtage sådanne henvendelser. Samtykket skal være konkre-tiseret og informeret, hvilket vil sige, at forbrugeren skal være klar over,at denne afgiver et samtykke, og at det klart og utvetydigt skal fremgå,hvad der meddeles samtykke til.Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke i sig selv i stridmed markedsføringsloven, at den, der afgiver samtykket, modtager enmindre præmiering herfor, f.eks. i form af et gavekort eller lignende, for-udsat at samtykket i øvrigt kan anses for at være informeret og konkreti-seret. Endvidere skal forbrugeren efterfølgende frit kunne tilbagekalde sitsamtykke.”