Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
827875_0001.png
827875_0002.png
827875_0003.png
16. april 2010

Besvarelse af spørgsmål 165 alm. del ERU stillet den 15. marts 2010

efter ønske fra Orla Hav (S)

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 165:

På baggrund af artikler i Dagbladet Børsen 9. og 10. marts 2010 bedesministeren redegøre for situationen omkring hvidvaskning af penge i dedanske virksomheder og selskaber. I den forbindelse bedes omfanget afhvidvaskning belyst med en redegørelse for, hvilke myndigheder ogøvrige samfundsaktører der har til opgave at reducere omfanget afhvidvaskning, samt en vurdering af om indsatsen er tilfredsstillende.Endelig bedes ministeren oplyse, om han vil tage initiativer for atreducere hvidvaskningen i Danmark og i givet fald hvilke.

Svar:

Formålet med lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask afudbytte og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) er at forebygge, athvidvask og terrorfinansiering foregår gennem de af loven omfattedevirkomheder og personer. Hvidvaskloven skal ses som en del afbekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering. Endvidere indeholderbl.a. straffeloven m.v. relevante bestemmelser for bekæmpelse afhvidvask.Pengeinstitutter, leasingselskaber, revisorer og advokater samt en rækkeandre virksomheder og personer er omfattet af hvidvaskloven.Virksomheder og personer, som er omfattet af hvidvaskloven, skalløbende overvåge deres kunder. Det vil sige, at det skal undersøges,hvorvidt der forekommer usædvanlige transaktioner m.v. på kundenskonti, set i forhold til de oplysninger, kunden selv har oplyst efterhvidvasklovens regler om formål og omfang, samt den viden somvirksomheden i øvrigt har om kunden.Hvis der opstår mistanke om, at en kundes transaktion eller henvendelsehar tilknytning til hvidvask eller terrorfinansiering, skal StatsadvokatenforSærligØkonomiskKriminalitetunderrettes,herunderHvidvasksekretariatet.De af hvidvaskloven omfattede virksomheder og personer spiller såledesen væsentlig rolle i bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering.De myndigheder, som er ansvarlige på hvidvaskområdet, erFinanstilsynet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Statsadvokaten for Særlig
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
ØkonomiskKriminalitet,Justitsministeriet,Erhvervs- og Byggestyrelsen og SKAT.Advokatsamfundet i arbejdet.
Udenrigsministeriet,Endvidere deltager
De ansvarlige myndigheder m.v. har forskellige ansvarsområder iforbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask ogterrorfinansiering og samarbejder gennem det såkaldte HvidvaskForum.Lovgivningen på det strafferetlige og straffeprocessuelle område henhørereksempelvis under Justitsministeriet, mens behandling af underretninger frade af hvidvaskloven omfattede virksomheder henhører under Statsadvokatenfor Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK). Det er derfor også Justitsministe-riet/SØK, som kan redegøre nærmere for situationen for og omfanget afhvidvask af penge i Danmark.
Det totale omfang af hvidvask kendes ikke. Antallet af underretninger,som indberetningspligtige virksomheder og personer sender til Statsad-vokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK), var i 2008 på 1553,hvilket er en stigning i forhold til 2007 på 1349. Tallene for 2009 er end-nu ikke offentliggjort, men vil fremgå af den årlige redegørelse, somSØK’s hvidvasksekretariat afgiver.SØK behandler de sager, der opstår i forbindelse med indberetningerne,og erfaringerne herfra drøftes løbende mellem en række myndigheder.Finanstilsynet er ansvarlig for lovgivningog regeludstedelse på hvidvask-området, herunder primært hvidvaskloven. Og selve tilsynet sker på et risi-kobaseret grundlag, og det foretages af tre myndigheder:1. Finanstilsynet fører tilsyn med de finansielle virksomheder, derer omfattet af hvidvaskloven, herunder pengeinstitutter og lea-singselskaber.2. Advokatsamfundet fører tilsyn med advokaterne.3. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fører tilsyn medrevisorer, kon-torhoteller, selskabsadministratorer, vekselkontorer, ejen-domsmæglere, skatterådgivere og eksterne bogholdere m.fl.
I forbindelse med tilsynet kontrollerer disse tilsynsmyndigheder, om de afloven omfattede virksomheder og personeroverholder loven og de regler,der er udstedt i medfør heraf.Tilsynsmyndighederne har derimod ikke ansvaret for at holde øje med,hvorvidt virksomhedernes kunder rent faktisk foretager hvidvask og ter-rorfinansiering, da dette arbejde henhører under politiet på baggrund afbl.a. indberetninger fra virksomhederne. Bliver tilsynsmyndighederneunder deres tilsyn opmærksomme på forhold, der formodes at have til-knytning til hvidvask eller terrorfinansiering, stiller hvidvaskloven dogkrav om, at myndigheden skal underrette Hvidvasksekretariatet om disseforhold.
3/3
Hvidvaskloven gennemfører EU's 3. hvidvaskdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om fo-rebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system tilhvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme). Herudover imple-menterer loven anbefalingerne fra Financial Action Task Force (FATF).FATF er et omfattende, mellemstatsligt samarbejde om bekæmpelse afhvidvask og finansiering af terrorisme, som bl.a. Danmark er medlem af.FATF har vedtaget en række anbefalinger vedrørende forebyggelse afhvidvask og finansiering af terrorisme, som der lægges vægt på, at samt-lige medlemmer følger.Medlemslandenes bestræbelser på at overholde FATF’s anbefalinger bli-ver løbende evalueret af FATF. Danmark blev senest evalueret i 2006, ogder er som opfølgning på evalueringsrapporten foretaget en række tiltagpå hvidvaskområdet for at leve op til de internationale forpligtelser.Danmark afleverer i juli måned 2010 sin 3. opfølgningsrapport, hvorafdet vil fremgå, at man fra dansk side vurderer at være på linje medFATF’s anbefalinger og dermed de internationale standarder for bekæm-pelse af hvidvask og terrorfinansiering.På den baggrund vurderes der ikke på nuværende tidspunkt behov forstramninger af hvidvaskloven eller andre nye initiativer. Det vil dog lø-bende blive overvejet, om der er behov for justeringer eller ændringer afreglerne eller andre tiltag i øvrigt.