Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
18. november 2009
Besvarelse af spørgsmål 16 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
21. oktober 2009 efter ønske fra Orla Hav (S)
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål 16:
Ministeren bedes kommentere vedlagte anonymiserede henvendelse ogherunder bankens rådgivning af familien, rådgivningens kvalitet og lov-medholdelighed. Desuden anmodes ministeren om at beskrive, hvilkehandlemuligheder den pågældende bankkunde har i situationer som den-ne, og hvilke initiativer ministeren agter at foretage for at forebygge lig-nende situationer i fremtiden?Svar:
Jeg finder det vanskeligt at kommentere på en konkret og anonym klage.Generelt kan jeg oplyse, at et pengeinstitut - såvel efter de gamle reglerom god skik som ifølge bekendtgørelsen om investorbeskyttelse fra no-vember 2007 - er forpligtet til at undersøge en kundes risikovillighed,investeringsformål samt investeringshorisont og på baggrund heraf anbe-fale kunden produkter, der passer til dennes investeringsprofil.Pengeinstituttet skal i den forbindelse sikre sig, at kunden forstår de risici,der er forbundet med den investering, vedkommende foretager.Efter de gamle regler om god skik havde pengeinstitutterne en forpligtel-se til, dels at rådgive kunden, så kunden forstod den aktuelle risiko, delsat sikre, at kundens investeringer passede til dennes risikovillighed.Efter de nye regler om investorbeskyttelse baseret på MiFID-direktivetskal pengeinstitutterne bl.a. gennemføre en egnethedstest af kunden oglevere dokumentation for kundens investeringsprofil samt den ydede råd-givning.Som sagen er beskrevet af kunden, er der noget der tyder på, at dette ikkehar været tilfældet.En kunde i et pengeinstitut kan klage til Pengeinstitutankenævnet, somkan gøre pengeinstituttet erstatningsansvarlig, hvis kunden ikke har fåeten ordentlig rådgivning med tab til følge.Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at Pengeinstitutanke-nævnets sekretariat har en forpligtelse til at hjælpe forbrugeren med at få
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
sagen belyst. Derfor behøver man ikke som forbruger at have udgifter tiladvokatbistand for at få en klage behandlet.Endvidere er der med Kreditpakken tilført ekstra ressourcer og kompe-tence til Forbrugerombudsmanden, så han kan gå ind i konkrete sager påvegne af forbrugere, som er blevet udsat for dårlig rådgivning og vild-ledende markedsføring, og afprøve sådanne sager ved domstolene.Fremadrettet er Finanstilsynet ved at undersøge almindelige bankrådgive-res viden om investeringsforeningsbeviser med henblik på at vurdere, omder skal etableres en certificeringsordning. En sådan ordning skal sikre, atbankrådgivere selv forstår og er i stand til at forklare kunder om diverseegenskaber og risici ved de produkter, som de sælger og rådgiver om.Finanstilsynet er ligeledes i gang med et projekt, som skal kategorisereinvesteringsprodukter efter deres risiko, så kunderne på en let og over-skuelig måde får information om, hvilken risiko de løber ved at investerei et konkret produkt.