Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
820054_0001.png
820054_0002.png
820054_0003.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
26. marts 2010
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 153 alm. del stilletaf Erhvervsudvalget efter ønske af Peter Skaarup (DF) den 3. marts 2010.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Brian Mikkelsen
[email protected]www.oem.dk
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN

Besvarelse af § 8 spørgsmål 28 stillet af Finansudvalget den 2. marts

2010.

ØKONOMI-OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

§ 8 Spørgsmål 28:

Hvor stor en andel hhv. danske og udenlandske søfolk udgør den samledebesætning på danskregistrerede skibe og hvad er ministerens holdning til atde danske skibe, der sejler via DIS-loven, i højere grad forpligtes til at an-sætte danske søfolk frem for udenlandske?

Svar:

For så vidt angår spørgsmålet om andelen af henholdsvis danske og uden-landske søfolk om bord på danskregistrerede skibe, har Søfartsstyrelsenoplyst mig følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Ifølge Søfartsstyrelsens mønstringsstatistik var der pr. 30. juni 200913.029 personer påmønstret skibe i Dansk Internationalt Skibsregister(DIS) og Dansk Skibsregister (DAS). Heraf var de 6.293 personer danskestatsborgere (48 %), mens de resterende 6.736 personer (52 %) var uden-landske statsborgere.Mønstringsstatistikken medtager alene personer, som var påmønstret etskib i DIS/DAS på et givet tidspunkt. Dermed indgår personer, som holderferie, er sygemeldt eller har andre typer af hjemmeperioder ikke, og der gi-ves følgelig ikke et fuldstændigt billede af beskæftigelsen. Dette tages derhøjde for i beskæftigelsesstatistikken for søfarende, der omregner møn-stringsstatistikken ved hjælp af nogle faktorer, der er blevet til efter drøf-telse mellem søfartserhvervets parter.Den samlede beskæftigelse på danskregistrerede skibe anses således at væ-re noget højere. I juni 2009 var den på 17.082 personer. Heraf var de 9.796danske søfolk (57 %), mens de resterende 7.286 personer var udenlandskesøfolk (43 %).1Selvom antallet af danske beskæftigede søfarende siden DIS-registrets ind-førelse er steget fra 8.779 personer i 1989 til 9.796 i juni 2009, er antalletaf udenlandske søfarende også steget.2Folketingets Erhvervsudvalg mod-tager i øvrigt hvert år oplysninger om udviklingen i DIS.”1
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
Beskæftigelsesstatistikken udarbejdes af Danmarks Rederiforening, jf. Skibsfarten i tal,november 2009, Danmarks Rederiforening.2På grund af en revision af Søfartsstyrelsens mønstringstal i marts 2006, der ligger tilgrund for beskæftigelsesstatistikken, er der ikke fuld sammenlignelighed mellem talleneover årene.
2/2
Hvad angår spørgsmålet om en forpligtelse til i højere grad at ansætte dan-ske søfolk frem for udenlandske, er det værd at have for øje, at hovedind-tjeningen fra dansk skibsfart kommer fra sejlads mellem fremmede havne,hvor danske skibe konkurrerer mod fremmede skibe. De seneste års øko-nomiske krise har i høj grad påvirket konkurrencen og indtjeningen og vilogså gøre det fremover, idet krisen langt fra er overstået.Da mandskabsomkostningerne varierer, er det også et af de områder, hvorrederier ofte sætter ind for at reducere omkostningerne. Dette er meget ligden udvikling, der også kendes fra land, hvor arbejdspladser outsources. Ikraft af skibsfartens globale karakter befinder de søfarende sig på et globaltarbejdsmarked. Det er derfor afgørende, at danske søfarende hele tiden erudstyret med kompetencer, som styrker dem i konkurrencen med søfarendefra andre lande.Regeringen satser til stadighed på at sikre de nødvendige maritime kompe-tencer og holder således blandt andet fast i målene fra den politiske aftaleom justering af tonnageskatten fra år 2007. Den indebærer, at rederierne vilindgå uddannelsesaftaler med 200 officersaspiranter og stille praktikplad-ser til rådighed for 75-100 ubefarne skibsassistenter. Rederiforeningernehar oplyst, at de også for 2010 holder fast i disse mål. Min forgænger harogså på et møde med Danmarks Rederiforening for nyligt understreget be-tydningen af, at foreningen fortsat er med til at sikre de maritime kompe-tencer.Regeringen vil løbende overvåge kompetencebehovet i Det Blå Danmarkog foretage eventuelle justeringer med henblik på at opretholde et tidssva-rende og målrettet uddannelsestilbud, som bedst muligt sikrer et konkur-rencemæssigt forspring til dem, der tager en dansk søfartsuddannelse. Deter også vigtigt for væksten, at vi har maritime kompetencer, som kan bi-drage med viden til den landbaserede del af Det Blå Danmark.En forpligtelse for rederierne til i højere grad at ansætte danske søfolk fremfor udenlandske anses derimod ikke at være en farbar vej til at øge beskæf-tigelsen af danske søfolk. Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) befindersig i en skarp konkurrencesituation med en række meget konkurrencedyg-tige skibsregistre, der ikke stiller tilsvarende krav. Forslaget ville derfor le-de til udflagning og følgelig mindske rederiaktiviteten i Danmark, hvilkethverken vil gavne beskæftigelsen af danske søfarende eller beskæftigelseni land.