Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
756698_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
12. november 2009

Besvarelse af spørgsmål 14 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

20. oktober 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engel-

brecht (S).

Spørgsmål 14:

Ministeren bedes på baggrund af artiklen: "Flere netbutikker får rødtkort", i Børsen fredag den 16. oktober 2009, redegøre nærmere for denstore fremgang i klager over nethandel, og netbutikker der mister derese-mærke.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Svar:

Ifølge artiklen i Børsen er antallet af henvendelser fra forbrugerne til E-handelsfonden steget fra 110 i 2008 til 335 til og med september 2009.Som anført i artiklen skal det større antal sager ses i lyset af, at E-handelsfonden i marts 2009 oprettede en servicetelefon, som gør det lette-re for forbrugerne at klage.E-handelsfonden har oplyst, at fremgangen i antallet af henvendelserskyldes, at forbrugerne er blevet mere bevidste om deres rettigheder ogderfor klager hurtigere.E-handelsfonden foretager årlig kontrol af alle e-mærkede net-butikker. Iog med at forbrugerne i højere grad end tidligere selv er med til at holdeøje med de erhvervsdrivende, kvalificeres værdien af e-handelsmærket.Jeg kan endvidere oplyse, at E-handelsfonden og Forbrugerombudsman-den i 2007 gik sammen om en informationskampagne til internetbutikkerom fortrydelsesret ved e-handel. Forbrugerombudsmanden fører tilsynmed, at de erhvervsdrivende overholder de generelle forbrugerbeskyttel-sesregler ved salg via internettet, fx fortrydelsesret.Jeg kan endelig oplyse, at forbrugerne tillige kan få oplysninger om deresrettigheder i forbindelse med e-handel via Forbrugerstyrelsens hjemme-side (www.forbrug.dk).Jeg synes, at det er glædeligt, at udviklingen viser, at forbrugerne er ble-vet mere oplyste og bevidste. Sammen med E-handelsfondens og Forbru-gerombudsmandens tilsyn bidrager det til en positiv udvikling, der ermedvirkende til at sikre en fremgang for seriøse net-butikker.