Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
806318_0001.png
806318_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
1. marts 2010

Besvarelse af spørgsmål 135 alm. del stillet af Erhvervsudvalget

4. februar 2010 efter ønske af Benny Engelbrecht (S)

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 135:

Ministeren bedes beskrive det britiske arbejde med udviklingen af nyeregler for rådgivning af bankkunder.

Svar:

Finanstilsynet har oplyst mig følgende:”Det britiske finanstilsyn (FSA) iværksatte i juni 2006 en gennemgang afde eksisterende regler for salg af investeringsprodukter i Storbritannien.Det drejer sig om den såkaldte ”Retail Distribution Review” (RDR), somomfatter samtlige investeringsrådgivere, herunder i pengeinstitutter.Formålet med RDR har været at belyse problemer ved den eksisterendelovgivning i forhold til salget af investeringsprodukter samt at identificeremulige regelændringer, som vil kunne fremme et mere fleksibelt,effektivt og attraktivt marked både for forbrugere og virksomheder.På baggrund af en længerevarende høringsproces offentliggjorde FSA ijuni 2009 et bud på en række ændringer af de eksisterende regler forsalget af investeringsprodukter. Ændringsforslagene falder indenforfølgende tre overordnede indsatsområder:1. Sikring af klar kommunikation mellem virksomheder og forbruge-re, så forbrugerne forstår, hvilken form for investerings-rådgivning, de modtager (uafhængig eller begrænset rådgivning).2. Tydeligere oplysning om omkostninger ved rådgivning, så detundgås, at virksomhedernes provision påvirker forbrugernesinvesteringsvalg.3. Forøgelse af rådgivernes faglige standard.De tre indsatsområder skal nås gennem en række initiativer. Fx skal enklarere kommunikation mellem rådgivere og forbrugere blandt andetsikres ved, at investeringsrådgivere kun må tilbyde uafhængigrådgivning, hvis de har gennemført en omfattende og fair analyse afprodukterne på det relevante marked, før der ydes rådgivning.
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
I forhold til en klarere angivelse af omkostninger ved rådgivning foreslåsdet blandt andet, at rådgivere udelukkende skal betales via såkaldte”rådgivningsgebyrer”, som aftales med kunden forud for rådgivnings-aftalens indgåelse og ikke via bagvedliggende provisionsaftaler. Der skalsåledes stilles krav til virksomhederne om, at de tydeligt skal informerederes kunder om de omkostninger, der er forbundet med at modtagerådgivning.Ses der på forøgelsen af rådgivernes faglige standard, så har FSA i denforbindelse sat fokus på fastsættelsen af en national standard for råd-givernes uddannelsesniveau. Dette sker for at sikre, at alle investerings-rådgivere opfylder et minimumskrav til deres uddannelsesniveau, indende yder finansiel rådgivning. Derudover foreslås det også, at der indføreset etisk kodeks for investeringsrådgivere, som alle er forpligtede til atefterleve.Disse forslag har sammen med de øvrige forslag været i høring frem tiloktober måned 2009. I forlængelse heraf har FSA offentliggjort et nytdokument, som er i høring frem til marts 2010. Dette dokument inde-holder blandt andet en mere konkret beskrivelse af, hvordan deeksisterende investeringsrådgivere skal forbedre deres faglige standard.Det gælder eksempelvis i forhold til, hvilke overbygningsmoduler deenkelte finansielle rådgivere skal tage til deres eksisterende uddannelse.Det er FSA’s målsætning, at de nye regler, som vil blive udviklet på bag-grund af det igangværende arbejde, vil skulle træde i kraft med udgangenaf 2012.”