Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
828447_0001.png
828447_0002.png
828447_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
ErhvervsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 131 og 132 (Alm. del - bilag XX) stil-let af Erhvervsudvalget den 2. februar 2010.9. marts 2010Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07826512376921/1

Spørgsmål nr. 131 og 132 stillet af Erhvervsudvalget den 2. februar 2010 til

ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del – bilag XX).

Spørgsmål 131

En ny analyse fra Netplan viser, at 1/3 af den del af telefonregningen, som drejersig om samtaler, er opkaldsafgiften, og at teleselskaberne i Danmark tjener årligt2 mia. kr. på afgiften, som der rent teknologisk ikke er nogen grund til at opkræ-ve, da stort set al telekommunikation er elektronisk, og strømforbrug og andreomkostninger er lige store, om man laver et opkald eller ej. Vil ministeren på denbaggrund tage nye initiativer for at gøre telemarkedet mere prisgennemskueligt,så forbrugeren kan træffe det bedste valg ud fra det mest oplyste grundlag, ogkunne det give en fordel med mere konkurrence på telemarkedet ved mere pris-gennemskuelighed?
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43

Svar

Det danske telemarked bygger på fri konkurrence. Teleselskaberne kan derforsom udgangspunkt prissætte deres produkter, som markedet nu engang tillader,og det er frit for den enkelte forbruger at fravælge produkter og afregningsmeto-der, som man ikke synes om.Men jeg mener, at telebranchen har et problem med gennemsigtigheden blandtandet i forhold til opkaldsafgiften. Det kan være svært for forbrugerne at gen-nemskue, hvornår og hvor meget, der skal betales i opkaldsafgift, og det kan haveværet medvirkende til, at telebranchen lå meget lavt placeret i Forbrugerstyrel-sens årlige måling af gennemsigtighed og tillid i forbrugerforholdsindekset 2009.Telebranchen blev placeret som nummer 48 ud af 51 markeder.Jeg vil derfor følge op på den afgåede videnskabsministers møde med repræsen-tanter fra telebranchen, hvor både den lave placering i forbrugerforholdsindekset,gennemsigtighed og anvendelsen af gebyrer på telemarkedet blev drøftet.Telebranchen gav på mødet tilsagn om at vende tilbage inden sommerferien medtiltag til forbedring af gennemsigtighed og information til forbrugerne for at for-bedre tilliden til branchen.Jeg kan oplyse, at forbrugerne på it-borger.dk kan finde information om opkalds-afgifter og taksering, ligesom teleguiden på it-borger.dk tager højde for begge de-le i beregningen.
1260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07826512376921/1

Spørgsmål 132

Agter ministeren at tage nogle nye initiativer for at gøre telemarkedet mere pris-gennemskueligt, så forbrugeren bliver mere oplyst om forskellen mellem at af-regne pr. sekund og afregne pr. minut, da en analyse, fra Netplan viser, at telefon-regningen for samtaledelen bliver mellem 30-50 pct. højere, hvis man går fra atbetale pr. sekund og i stedet betaler pr. minut, hvilket skyldes at mange opkald ermeget korte?

Svar

Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 131.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2