Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
800906_0001.png
800906_0002.png
Folketingets Erhvervsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. februar 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JLG/ J.nr. 2010-1182
Under henvisning til Folketingets Erhvervsudvalgs brev af 21. januar2010 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 128 (ERU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S)
Spørgsmål nr. 128:”På høringen om PBS gebyrer i Folketinget 20. januar 2010 blev det oplyst,at private med hjemmel i lovgivningen kan opkræve et rykkergebyr på 100kr., mens offentlige myndigheder har hjemmel til at opkræve 250 kr. for enrykker. Kan ministeren oplyse, om regeringen har til hensigt at reducereoffentlige myndigheders gebyrer til det samme niveau, som kendes fra denprivate sektor?”
Svar:Det følger af § 2, stk. 1 og 2, i lov om gebyrer og morarenter vedrørendevisse ydelser, der opkræves af regioner og kommuner og inddrives af re-stanceinddrivelsesmyndigheden (lovbekendtgørelse nr. 66 af 21. januar2010), at regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen kan bestemme, atder skal betales gebyr til regionen henholdsvis kommunen, for erindrings-skrivelser vedrørende ikke rettidigt betalte ydelser, der opkræves af regionenhenholdsvis kommunen og som i lovgivningen er tillagt udpantningsret.I lovens § 2, stk. 3 og 4, er der fastsat regler om skatteministerens mulighedfor at bestemme, at der skal betales gebyr til restanceinddrivelsesmyndighe-den.Det følger af lovens § 2, stk. 5, at de i stk. 1 - 4 nævnte gebyrer højst kanudgøre 250 kr. Det er det enkelte regionsråd og den enkelte kommunalbe-styrelse der bestemmer, om der skal opkræves gebyr, og hvilken størrelsegebyret skal have.
2
Det fremgår af forarbejderne til loven, at formålet med gebyrloven er at for-bedre restancesituationen på den kommunale og regionale sektors områdeved at give restanterne et incitament til at indbetale skyldige beløb rettidigt,således at der opstår færre restancer. Det fremgår endvidere, at der vedstillingstagen til gebyrets størrelse har været lagt vægt på, at det af hensyntil restanceinddrivelsens effektivitet bør være muligt, at opkræve gebyrer afen vis størrelse.Der skal i den forbindelse peges på, at der er en væsentlig forskel på offent-lige og private kreditorer, blandt andet fordi kommunerne og regionerne vedudførelsen af sine regionale og kommunale opgaver ikke selv vælger sineskyldnere og i en række tilfælde - i modsætning til en privat kreditor - ikkekan afbryde ”kundeforholdet”, hvilket taler for, at der ikke nødvendigvis skalvære ens regler om gebyrer for private virksomheder og regioner henholds-vis kommuner.Det skal i øvrigt bemærkes, at det var et bredt flertal i Folketinget, som idecember 1997 vedtog en ændring af gebyrloven, hvorved gebyrmaksimumblev forhøjet fra 200 kr. til de i dag gældende 250 kr. Forhøjelsen af gebyretvar endvidere et led i aftalen mellem den daværende regering og Kommu-nernes Landsforening om kommunernes økonomi i 1998.Regeringen har således ikke til hensigt at reducere gebyrmaksimummet forregioner og kommuner i gebyrloven.
Karen Ellemann/ Christian Vigh