Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
785172_0001.png
785172_0002.png
785172_0003.png
Finanstilsynet16. december 2009
J.nr. 2210-0015/hbj
Arbejdsgruppe om beskyttelse af små erhvervsdrivendemod tab ved netbankindbrud1. BaggrundI dagspressen har der været sat fokus på konsekvenserne for særligt min-dre erhvervsdrivende i forbindelse med indbrud i netbanker. Ifølge afta-len mellem et pengeinstitut og en erhvervsdrivende, skal den erhvervsdri-vende typisk bære tabet ved et indbrud i sin netbank.Dette skyldes, at reglerne om hæftelse ved uberettiget brug af betalingsin-strumenter kan fraviges i erhvervsforhold. I modsætning til forbrugerfor-hold kan det derfor aftales, at erhvervsdrivende skal dække det fulde tabved indbrud i sin netbank.Økonomi- og erhvervsministeren har derfor anmodet Finanstilsynet om atnedsætte en arbejdsgruppe med deltagelse af branchen, der skal se nær-mere på, hvordan mindre erhvervsdrivende mest hensigtsmæssigt beskyt-tes mod tab ved netbankindbrud. Arbejdsgruppen skal desuden vurderede samfundsøkonomiske konsekvenser af eventuelle forslag.2. Arbejdsgruppens opgaveArbejdsgruppen skal undersøge følgende:Omfanget af indbrud i netbanker samt initiativer, der allerede erforetaget for at styrke sikkerheden i netbankerEn lovgivningsmæssig løsning, hvorefter mindre erhvervsdriven-de beskyttes efter samme regler som forbrugere ved indbrud i net-bankEtablering af en forsikringsordning, der skal dække tab ved ind-brud i en erhvervsdrivendes netbankAndre måder at beskytte mindre erhvervsdrivende mod tab vednetbankindbrudEn samfundsøkonomisk afvejning af fordele og ulemper ved mu-lige løsninger
C:\DOCUME~1\WEBUDV~1\LOCALS~1\Temp\BCL Technologies\easyPDF5\@BCL@8800697A\@[email protected]
2/3
Omfang af indbrud og allerede iværksatte initiativerPå baggrund af oplæg fra branchen beskrives omfanget af indbrud i net-banker samt initiativer, der allerede er foretaget for at styrke sikkerhedeni netbanker.Lovgivningsmæssig løsningEn lovgivningsmæssig løsning vil skulle sikre, at erhvervsdrivende ikkeskal bære det fulde tab ved indbrud i sin netbank.Betalingstjenestedirektivet gør det imidlertid kun muligt at udstrække be-talingstjenestelovens hæftelsesregler til mikrovirksomheder. Herved for-stås virksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og som har en år-lig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. euro.Det er derfor kun mikrovirksomheder, der vil kunne være omfattet af enlovgivningsmæssig løsning.Arbejdsgruppen skal drøfte fordele og ulemper ved en lovgivningsmæs-sig løsning, der kun omfatter mikrovirksomheder, herunder overveje omen sådan løsning skal gennemføres på andre vilkår end hvad der gælderfor forbrugere. Arbejdsgruppen kan i den forbindelse inddrage erfaringerfra UK, som giver mikrovirksomheder samme beskyttelse som forbruger-ne.Etablering af en forsikringsordningDet er i dag muligt for virksomheder at tegne en kriminalitetsforsikring,som er en samlet pakke mod kriminalitet rettet mod virksomheden. Den-ne forsikring omfatter både ansattes berigelsesforbrydelser, for eksempelansattes tyveri, samt IT-kriminalitet. En sådan forsikring vil derfor ogsådække tab ved indbrud i en netbank. Det er dog en betingelse, at virk-somheden overholder visse sikkerhedsforskrifter.Arbejdsgruppen skal undersøge om eksisterende forsikringsordninger vilkunne udgøre en tilstrækkelig beskyttelse mod netbankindbrud. I den for-bindelse skal betingelser for forsikringsdækning i eksisterende ordningerundersøges nærmere, herunder hvilke sikkerhedsforskrifter, der skal iagt-tages for, at forsikringen dækker et indbrud i en netbank. Arbejdsgruppenskal endvidere undersøge prisniveauet for sådanne forsikringer.Hvis eksisterende forsikringsordninger ikke er tilstrækkelige til at sikreerhvervsdrivende beskyttelse, skal arbejdsgruppe beskrive hvilke betin-gelser en forsikringsordning bør baseres på samt undersøge mulighedernefor at etablere en sådan ordning i privat regi.
3/3
Andre initiativerArbejdsgruppen skal endelig overveje andre initiativer, der vil kunne be-skytte erhvervsdrivende mod tab ved netbankindbrud. Som eksempel kannævnes, at en række mindre erhvervsdrivende anvender den samme ad-gang til netbanken ved både privat og erhvervskonti. I disse tilfælde erkunderne omfattet af samme hæftelsesregler som forbrugerne.
3. Arbejdets organiseringArbejdsgruppen sammensættes således:Finanstilsynet (formand)ForbrugerombudsmandenFinansrådetDansk IndustriDansk ErhvervDansk ByggeriHåndværksrådetForsikring og Pension
Andre ministerier og organisationer vil blive inddraget efter behov.
4. TidsplanArbejdsgruppens udredning forventes færdig medio 2010, hvor udkast tilafrapportering sendes til Økonomi- og erhvervsministeriet.