Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del
Offentligt
779816_0001.png
779816_0002.png
779816_0003.png
779816_0004.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
Folketingsmedlem Margrethe Vestager (RV) har den 4. december 2009 stillet migfølgende spørgsmål nr. S 572, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. S 572:

"Hvordan forholder ministeren sig til de oplysninger, Ekstrabladet bragte den 1.december 2009 om momssvindel med CO2-kvoter?"

Svar:

Jeg har den 8. december 2009 besvaret spørgsmålene S 525, S 526 og S 527, somalle relaterer sig til de i spørgsmålet nævnte oplysninger i Ekstra Bladet.Jeg har ud over nærværende spørgsmål modtaget en række yderligere spørgsmålfra medlemmer af Folketinget om momssvindel i forbindelse med handel med CO2-kvoter samt om det danske CO2-kvoteregister. Det drejer sig om spørgsmålene nr. S573-578, S 613, S 622 samt EPU alm. del spørgsmålene nr. 26, 27 og 29-31. Den 9.december 2009 bragte Europol en pressemeddelelse om omfanget af momssvindelmed CO2-kvoter i Europa. Ifølge Europol andrager omfanget af momssvindel medCO2-kvoter omkring 5 mia. euro. Europol oplyser ikke, hvordan momstabene fordelersig mellem de enkelte lande endsige gennem hvilke registre, momssvindelen harfundet sted.Jeg skal i den forbindelse understrege, at momssvindel henhører under skattemini-sterens ressort, og jeg har derfor også for så vidt angår omfanget af momssvindel ogden indsats, som regeringen gør for at minimere og optrævle momssvindel, i minetidligere besvarelser til Folketinget henvist til og skal fortsat henvise til Skatteministe-riet.For så vidt angår spørgsmålet om det danske kvoteregister og dennes administrati-on, har Energistyrelsen oplyst følgende:"Kvoteregisterets to primære formål er at holde regnskab med, at de virksomheder,der er omfattet af kvoteloven, overholder deres forpligtelser, samt at opfylde de krav iKyotoprotokollen, der kræver at alle lande med en reduktionsforpligtelse har et kvote-register, hvor landets samlede kvote- og kreditbeholdning står.Kvoteregisteret overfører kvoter til de virksomheder, der er omfattet af kvoteloven, ogovervåger, at virksomhederne returnerer kvoter svarende til deres CO2-udledninger.
Dato23. december 2009J.nr. 1001-0271
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Kvoteregisteret registrerer endvidere kontohavere, som ønsker at handle med CO2-kvoter på markedet, disses ejerskab til kvoter samt handler med kvoter.Kvoteregistrene er alle koblet sammen igennem et elektronisk netværk og både FNog EU har et ”hovedregister”, hvorigennem alle handler sker, og hvor det blandt an-det bliver kontrolleret, at kvoterne er ægte.Det danske CO2-kvoteregister er underlagt EU’s registerforordning, (EF 2216/2004)der er direkte gældende i medlemslandene, samt FN’s regler for drift af kvoteregistre.Både Europa-Kommissionen og FN kontrollerer løbende registrene i detinternationale kvotehandelssystem.Registeret indeholder både konti for virksomheder, der er underlagt EU´s kvoteord-ning, og konti fra personer, der alene ønsker at handle med kvoter. Enhver person el-ler virksomhed i hele verden har ret til at få oprettet en konto i et hvilket som helstEU-land, hvis kravene til ansøgning opfyldes.Betingelserne for at kunne få oprettet en konto i kvoteregisteret er angivet i EU´s re-gisterforordning. Reglerne suppleres af national lovgivning og krav angivet på detdanske kvoteregisters hjemmeside. Udgangspunktet er, at ansøgeren skal frem-komme med en række oplysninger og dokumentation til identifikation af kontohave-ren. Når de fornødne oplysninger er modtaget i kvoteregisteret, har kvoteregisteretefter registerforordningen pligt til inden 10 dage at oprette konto til den pågældende.Kvotehandlen foregår enten direkte mellem to kontohavere eller via en kvotebørs. Al-le aftaler om kvotehandel og vilkårene i forbindelse med handelen – herunder pris,leveringstidspunkt, bod ved manglende levering, momsafregning mv. er ukendt forkvoteregisteret, da det alene er registerets opgave at registrere ejerskabet til kvoter-ne. Det danske kvoteregister er ikke tilknyttet nogen bestemt kvotebørs, og der er in-tet til hindrer for, at kvoter i forbindelse med private parters handler flyttes fra detdanske kvoteregister til et andet lands register.Kvoteregisteret har således heller ikke generelt nogen forudsætninger for at opdageeller vurdere omfanget af momssvindel i Danmark eller EU endsige det omfang, hvormomssvindel er foretaget af eller via kontohavere i det danske kvoteregister.I det danske kvoteregister krævedes indtil sommeren 2009 navn, adresse, telefon-nummer og e-mail adresse for den virksomhed eller person, der ejer kontoen samt depersoner, der skal have adgang til den.I løbet af 2009 blev man i EU opmærksom på problemstillingen omkring momssvin-del i forbindelse med handel med CO2-kvoter. På baggrund af drøftelser mellemSKAT, politi og Energistyrelsen blev det besluttet med hjemmel i kvoteloven at giveSKAT direkte adgang til enhver oplysning i det danske kvoteregister. Endvidere blevoplysnings- og dokumentationskravene skærpet i forbindelse med kontooprettelser.Der blev således fra midten af juli 2009 indført regler om, at virksomheder i forbindel-se med kontooprettelser skal levere kopi af dokumentation for deres virksomhedsre-gistrering i det land, hvor virksomheden er oprettet. Hvis virksomheden er moms-
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
registreret i et EU-land, skal momsnummeret tillige oplyses. Der skal endvidere leve-res kopi af pas fra kontohaver og de personer, som skal have adgang til kontoen.Kravene om kopi af pas blev indført efter henvendelse i juli 2009 fra en medarbejder iEuropa-Kommissionen, som var i gang med at gennemgå alle kvoteregistrenes pro-cedurer for kontooprettelser som forberedelse af en kommende revision af register-forordningen. Kvoteregisteret blev i den forbindelse gjort opmærksom på, at det varet krav i et bilag til registerforordningen, at der forelå dokumentation for kontohaveresidentitet, f.eks. i form af kopi af pas, hvilket man fra dansk side i en periode fra medio2007 og frem til sommeren 2009 ikke havde opkrævet i det danske kvoteregister somfølge af en beslutning i 2007 om forenkling af procedurerne. Man var i forbindelsemed denne beslutning ikke opmærksom på, at man derved frafaldt et krav i register-forordningen.Det skal i den sammenhæng bemærkes, at det gennemsnitlige månedlige antal an-modninger om kontooprettelser i det danske kvoteregister i 2009 i henholdsvis perio-den før og efter indførelsen af skærpede oplysnings- og dokumentationskrav har væ-ret uændret.I begyndelsen af september 2009 blev dokumentationskravene yderligere skærpetmed krav om, at virksomhedsdokumentationen skal være certificeret af en kompetentmyndighed i det pågældende land.Den 9. december 2009 udsendte Europol en pressemeddelelse om omfanget afmomssvindel med CO2-kvoter i Europa. Meddelelsen fra Europol om omfanget afmomssvindel i Europa samt Ekstra Bladets påpegning af, at der er fundet ukorrekteoplysninger i det danske kvoteregister, har givet anledning til at granske administrati-onsgrundlaget nøje, herunder også i forhold til allerede eksisterende kontohavere. Iden sammenhæng blev Energistyrelsen den 15. december 2009 opmærksom på, atmedarbejderen i Kommissionen i sommeren 2009 ligeledes havde opfordret til atkræve kopi af pas bagudrettet for eksisterende kontohavere. Dette havde man bekla-geligvis overset, da man i kvoteregisteret hastegennemførte de skærpede krav i juli2009.Energistyrelsen havde imidlertid på et møde den 14. december 2009 med blandt an-det Kammeradvokaten bedt denne om at gennemgå procedurerne for oprettelse afkonti i det danske register og behovet for kontrol hermed, herunder give anbefalingeri forhold til oplysnings- og dokumentationskrav i forhold til allerede eksisterende kon-tohavere samt kortlægge muligheder for at lukke konti i forbindelse med konstateringaf uregelmæssigheder. Kammeradvokaten har den 17. december 2009 anbefalet, atkvoteregisteret – om end det understreges, at kvoteregisteret ikke er omfattet afhvidvasklovgivningen – i sine krav til oplysninger og dokumentation lægger sig tæt opad hvidvasklovens regler, som gælder for blandt andet banker og advokater. Dissebaserer sig på, at kunden, når denne ikke selv kan give fremmøde og legitimere sigskal indsende en række virksomhedsoplysninger og personoplysninger, hvis ægthedi vid udstrækning skal være bekræftet af en myndighed, en advokat, notar el. lign.Der indhentes således bekræftede kopier af centrale selskabsdokumenter, registre-ringsbeviser, rejsepas eller anden ID-kort. Kvoteregisteret har den 22. december2009 gennemført disse regler for såvel nye som eksisterende kontohavere og har så-
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 4
ledes orienteret samtlige kontohavere om de nye regler samt fristen inden for hvilken,de krævede oplysninger samt dokumentation herfor skal være modtaget i registeret.”Jeg forventer på baggrund af ovenstående, at kvoteregisteret inden for en rimeligtidshorisont vil ligge inde med fuldt opdaterede oplysninger samt dokumentation frakontohaverne for rigtigheden af de afgivne oplysninger. Danmark vil endvidere delta-ge aktivt i det europæiske samarbejde om at revidere registerforordningen, herunderi relation til skærpelse af kravene til kontohavere, som ønsker at deltage i forbindelsemed handel med CO2-kvoter i Europa.Der kan dog i den forbindelse være grund til at erindre, at en række former for inter-national økonomisk kriminalitet, som nu sættes i forbindelse med de europæiske kvo-teregistre, tidligere er set i forbindelse med andre produkter, f.eks. mobiltelefoner.Uanset hvilke krav, man måtte opstille til oplysninger og kontrol med kvoteregisteretsåvel som andre registre, vil det næppe være muligt helt at komme disse former forøkonomisk kriminalitet til livs. Kravet om at kvotehandel skal ske via offentlige kvote-registre giver dog netop på dette område skatte- og politimyndighederne elektroniskespor, som kan vise sig nyttige ved optrævling af eventuel kriminalitet.Selvom kvoteregisteret ikke i sig selv har til formål at forhindre momssvig og hvid-vaskning af penge, er det naturligvis beklageligt, dels at dokumentationskravene iforbindelse med kontooprettelse i det danske register i en periode ikke har været ioverensstemmelse med forordningens regler, dels at Energistyrelsen først sent i for-løbet er blevet opmærksom på opfordringen til også at kræve kopi af pas bagudrettetfor eksisterende kontohavere. I forlængelse heraf, kan jeg oplyse, at jeg har bedtEnergistyrelsen om en uddybende redegørelse om forløbet i sagen.
Med venlig hilsen
Lykke Friis