Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del
Offentligt
887372_0001.png
887372_0002.png
887372_0003.png
887372_0004.png
887372_0005.png
887372_0006.png
887372_0007.png
887372_0008.png
887372_0009.png
887372_0010.png
887372_0011.png
Notat vedrørende Cerrejón
EmneTilKopi tilFraVedrørende
Cerrejón-minen
DONG Energy A/SNesa Allé 12820 GentofteTlf. +45 99 55 11 11Fax +45 99 55 00 01www.dongenergy.comCVR-nr. 36 21 37 28
Louise MünterVurdering og audit af Cerrejón-minen, Columbia
1. DONG ENERGY’S AUDIT PRAKSISDONG Energy er tilsluttet FN’s Global Compact, og herigennem forpligtet til atfremmetiuniverselleprincippervedrørendemenneskerettigheder,arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. DONG Energy har derforetableret et system for ansvarlig leverandørstyring, dvs. formulering af krav tilDONG Energy’s leverandører. Kravene er udtrykt i en Code of Conduct, deropstiller forventning om at leverandører handler i overensstemmelse med FN’sGlobal Compact’s grundlæggende principper, samt overholder nationale love ogbestemmelser.Code of Conduct er som udgangspunkt en del af kontraktgrundlaget for alleindkøb over kr. 50.000. Leverandørbetingelserne blev udarbejdet i april 2007 ogharefterfølgendeindgåetikontraktermedleverandører.Afleverandørbetingelserne fremgår det, at DONG Energy "vil fremmestandarderne gennem løbende engagement og dialog. I tilfælde af grov ellergentagen forsømmelse forbeholder DONG Energy sig ret til at afbrydeforretningsforbindelsen". Herudover henvises til oplysninger vedrørendeleverandørbetingelser givet til Finansministeriet i notat af 3. februar 2010.For at sikre, at leverandørerne også overholder betingelserne, får DONGEnergy foretaget audits. DONG Energy har siden 2009 foretaget 3 audits hosudvalgte kulleverandører for at vurdere deres indsats på bl.a. arbejdsmiljø- ogmiljøområdet. Audits er foretaget ud fra en vurdering af DONG Energy’ssamlede kendskab til den enkelte mine og leverandør.Den 28. januar 2010 rejste mediet Danwatch en række anklager mod Cerrejònminen, der leverer kul til DONG Energy. Som følge heraf besluttede DONGEnergy i februar at engagere 3. parts auditører fra Specialized TechnologyResources (”STR”) til at foretage en uafhængig audit af Cerrejón-minen iColumbia. I samarbejde med eksterne specialister i miljø -ogarbejdsmiljøforhold (EHS), samt i påvirkning af lokalsamfund og genhusning,foretog auditørerne en audit fra den 1. til den 12. marts 2010.
10. august 2010Vores ref.: Louise Münter[email protected]Tlf. +45 99 55 96 62
Side 1/11
I 2009 udgjorde Cerrejón minens eksport til Dong Energy cirka 4,15 % afCerrejóns samlede produktion. Samlede leverancer fra Cerrejónminen svarede i2009 til ca. 27,5 procent af DONG Energy’s samlede import af kul.2. PWC’S VERIFIKATION AF PUNKT 4PWC’s verifikation er indsat som bilag 1.3. CERREJÓN-MINENFølgende oplysninger findes pådokumenteres af Cerrejón-minen.Cerrejónshjemmesideog/ellerkan
Vores ref. Louise Münter
Cerrejón er en åben kulmine, der er beliggende i La Guajira, en af Colombias32 provinser. Minen er ejet af AngloAmerican, BHPBilliton og Xstrata, tre afverdens største udvindingsselskaber. Minen producerer og eksporterer ca. 32mio. ton termisk kul årligt. Cerrejón har en integreret drift, der består af en mine,en 150 km lang jernbane og en havn. Cerrejón har fem koncessionsområder,der strækker sig over 69.000 hektarer i Guajiras centrale landområde.Cerrejóns omsætning af kul udgør ca. 6% af Colombias eksport, 0,4% aflandets BNP og 41% af La Guajiras BNP.I Colombia er ikke-fornybare ressourcer i undergrunden statens ejendom.Selskaber, statsejede såvel som private, må alene udvinde ressourcer, hvisstaten kompenseres herfor i form af royalty-betalinger, der betales i tillæg tilskatter og afgifter. Den colombianske ordning for mine- og olieroyaltiesfavoriserer regional indtjening i mindre udviklede landområder, hvor ressourcerproduceres og transporteres. Ifølge Cerrejón går ca. 42% af royalty-betalingerne til La Guajira-provinsen, ca. 32% til de producerende kommuner,ca. 10% til kommunen med eksportfaciliteter og 16% til National RoyaltiesFund,somadministreresaflandsplanafdelingenforprioriteredeudviklingsprojekter i andre af landets regioner, herunder de regioner udenadgang til ikke-fornybare ressourcer. Provinsernes og kommunernesinvesteringer i sundhed, uddannelse og sanitet er underlagt lovgivningen.Cerrejóns royalty-betalinger til La Guajira provinsen udgjorde i 2009 USD 272mio. Siden 1985 har betalingerne udgjort i alt USD 1,2 mia. CerrejónFoundation for Institutional Strengthening, der er en af fire fonde, som selskabetstår bag, samarbejder med lokalbefolkningen om at føre kontrol med det lokaleoffentlige forbrug af royalties og leverer kapacitetsopbygning til offentligeembedsmænd for at undgå at royalties forsvinder pga. korruption.
Cerrejón er medlem af Global Compact, Steering Body of the Global CompactRegional Center for Latin America, Global Business Initiative on Human Rights
Side 2/11
og Colombian Mining and Energy Committee for Security and Human Rights,der arbejder for implementeringen af frivillige principper for sikkerhed ogmenneskerettigheder (Voluntary Principles on Security and Human Rights).Minen fokuserer nu tillige på de nye standarder, der hidrører fra John Ruggiesmandat som FN-repræsentant for erhvervslivet og menneskerettigheder. Minenindgår i et pilotprojekt, der sponsoreres af CSR Harvard Initiative, RuggieGuidelines on Grievance Mechanisms, der har som sit mål, at klager skalbehandles på en måde, der respekterer og overholder menneskerettighederne.Cerrejón rapporterer i henhold til Global Reporting Initiative og rapporternerevideres eksternt af Société Générale de Surveillance (”SGS”), Colombia.Cerrejón og selskabets ejere nedsatte i 2007 et uafhængigt udvalg, der skullegennemgå selskabets samfundsansvar. Formand for panelet var John Harker,President and Vice Chancellor of Cape Breton University, Canada, derefterfølgende medvirkede til aftalen indgået med Tabaco Relocation Committeei december 2008. Den såkaldte Third Party Review Process har styrketCerrejóns styring af samfundsmæssige virkninger, idet man stræber mod atoverholde Den Internationale Finansieringsinstitutions (”IFC”) SocialPerformance-standard, der indeholder afsnit om indfødtes rettigheder,erhvervelse af land og genhusning, arbejdsforhold, biodiversitet m.v. SocialCapital Group, der udførte det opsøgende arbejde for Third Party ReviewIndependent Panel, har offentliggjort sin anden offentlige rapport om Cerrejónsindførelse af anerkendte samfundsmæssige standarder. Disse oplysninger eroffentligt tilgængelige påwww.cerrejón.com.Hele affæren omkring genhusningen af Tabaco-samfundet har været etbærende element i DanWatch rapport. Bilag 2 er et brev offentliggjort atTabaco-samfundets advokat, som undsiger DanWatch’s udlægning af historien.Dette brev er blevet offentliggjort gennem den ansete menneskerettigheds-NGO Business & Human Rights Resource Centre(www.business-humanrights.org/Home).Cerrejóns Operations Integrity Management System gør det muligt at vurdere,forebyggeogmindskemiljømæssige,sundhedsmæssigeogsikkerhedsmæssige risici i forbindelse med medarbejdere, underleverandørerog lokalsamfund. Dette integrerede system har medført, at minen siden 2003har opnået certificering efter standarderne ISO 14001 og OHSAS 18001 fraBureau Veritas og SGS. Foruden disse eksterne vurderinger undergår Cerrejónregelmæssigt audits af selskabets ejere, og der indsendes kvartalsvistrisikovurderinger og styringsplaner med henblik på overholdelse afinternationale krav. Endelig foretager Cerrejón årlige interne audits, som udgørhjørnestenen i de løbende processer, der kan anvendes til at identificeremuligheder og forbedringer.Cerrejón udgør en vigtig kilde til beskæftigelse i lokalområdet. I 2008beskæftigede Cerrejón 5.116 egne medarbejdere og 4.125 medarbejdere ansat
Vores ref. Louise Münter
Side 3/11
hos underleverandører. I 2009 var tallene 5.119 egne medarbejdere og 3.981medarbejdere ansat hos underleverandører. Ca. 60% af arbejdsstyrkenstammer fra La Guajira, 99% er colombianere, og 78,74% af det tekniskepersonale (4.230) er medlemmer af fagforeningen Sintracarbón. Alt tekniskpersonale er omfattet af overenskomsten med den pågældende fagforening.For så vidt angår Cerrejón-arbejdernes sikkerhed, har minen oplyst, at minen i2009 opfyldte sit mål om at undgå dødsfald blandt direkte og indirektemedarbejdere. Cerrejón fører en nultolerancepolitik i forhold til risici, derindebærer livsfare. Denne holdning er styrket gennem protokoller til styring afsådanne risici, Fatal Risk Control Protocols, og Cerrejón har for nylig besluttetat investere USD 12,7 mio. i særlige projekter inden for dette område. Cerrejónhar endvidere arbejdet med at medarbejdere og fagforeningen tager medansvari forhold til overholdelse af gensidigt aftalte regler.Cerrejón har et forandringsledelsessystem som via intranettet sikrer atvirksomheden har styr på og dokumentation for deres sundheds- ogsikkerhedsarbejde.Grievance Mechanism (som p.t. befinder sig i pilotfasen) forventes at supplerede eksisterende konfliktløsningsudvalg, der er etableret i henhold tilcolombiansk lovgivning og overenskomst, som gør det muligt at få passendekompensation i tilfælde af ulykker.Cerrejón overvåger den samlede partikelkoncentration TSP (Total SuspendedParticles) og PM10 (Particulate Matter, støv) i mineområdet og iomkringliggende lokalområder gennem 18 overvågningsstationer. I juni 2010viste måleren i Barrancas, som er i umiddelbar nærhed af minen, et gennemsnitpå 40g/m3 for PM10 (particulate matter) og 77g/m3 for TSP, hvilket er klartunder nationale og internationale grænseværdier.I 2009 viste luftkvalitetsmålinger, at de tilladte daglige grænseværdier forpartikelkoncentration var overskredet i landsbyen Las Casitas. Det meste støvkommer fra de grusveje hvor lastbilerne kører og er ikke kulrelaterede. TSP erfor det meste jordstøvpartikler som indeholder primært både inhalerbare (PM10)og større, ikke-inhalerbare partikler (større end 10m).Las Casitas, en by med ca. 100 indbyggere, har nu påbegyndt engenhusningsproces, som byen selv medvirker til, og som er ioverensstemmelse med IFC’s og Verdensbankens standarder på området. Somdet fremgår af bæredygtighedsrapporteringen fra Cerrejón, har minen sat sigselv højere standarder i relation til håndtering af forskellige støvkilder end de,der kræves i henhold til colombiansk lovgivning. Der er ikke forekomst afkulstøv i lokalområderne, kun i mineområderne.
Vores ref. Louise Münter
Side 4/11
Cerrejóns resultater inden for genetablering af tidligere mineområder harmedført, at selskabet har vundet et antal priser på miljøområdet. Cerrejón varden første mine i Colombia som introducerede disse genetableringssystemer ogmedarbejderne som varetager dette er blandt Colombias førende eksperter.Denne viden gives videre til andre i lokalmiljøet således at disse erfaringerbliver i lokalområdet når minen forventes at lukke om ca. 30 år.Landområder som Cerrejón allerede har genetableret er i en tilstand somminimum svarer til tilstanden før det blev brugt til udvinding, med det oprindeligemuldlag, og den samme fauna genplantet for at økosystemet kan blivegenetableret hurtigst muligt.I 2009 havde minen genetableret 2.625 hektarer. Cerrejón blev i 2009 tildelt enpris af Fundación para el Desarrollo Sostenible Siembra Colombia (fondvedrørende bæredygtig udvikling) og Storbritanniens ambassade i Colombia,med støtte fra ministeriet for miljø, bolig og territorial udvikling og FN’sudviklingsprogram UNDP for dette arbejde.Cerrejón er i øjeblikket i færd med at genhuse ca. 920 personer i fem landsbyer:Chancleta, Las Casitas, Patilla, Roche og Tamaquito. Kun i Tamaquito bor deroprindelige Wayuu-folk. Selskabet anvender retningslinjer fra IFC ogVerdensbanken, til at koordinere disse genhusninger. Dette betyder at det er entransparent og inkluderende proces, hvor disse samfund løbende konsulteres iplanlægning og udførsel af arbejdet. Yderligere udgør disse retningslinjergrundlaget for fastsættelsen af kompensation.Cerrejón ser disse genhusninger som en mulighed for at skabe en bæredygtigudvikling for lokalsamfundene.4. STR’S VURDERING AF CERREJÓN-MINENI det følgende gives et resumé af den audit, der på vegne af DONG Energy blevudført hos Carbones del Cerrejón, LLC (“Cerrejón”) i Albania og Uribia, LaGuajira, Colombia, i perioden fra 1. marts til 12. marts 2010 af STR. I defølgende afsnit opsummeres de vigtigste resultater af vurderingen i forhold tilrisici og forbedringsmuligheder. Resuméet giver ikke en fyldestgørenderedegørelse vedrørende alle arbejdsforhold, miljøforhold, arbejdsmiljøforhold ogsamfundsforhold i selskabet, som er i overensstemmelse med lokal lovgivningeller internationale standarder, og indeholder ikke en fuld redegørelsevedrørende god skik i minen.Da en audit som udgangspunkt er en måde til at påvise uoverensstemmelser iforhold til f.eks. gældende lovgivning, regler og praksis fokuserer en audit påmulige fejl og mangler og ikke at fremhæve de positive tiltag som også altidobserveres ved en audit. For at få en beskrivelse af de positive tiltag minen
Vores ref. Louise Münter
Side 5/11
generelt gør henvises til en generel søgning på internettet samt minens egenhjemmeside www.cerrejoncoal.com.A. OMFANG OG METODIKOmfanget af audit blev i samråd med DONG Energy fastsat til Cerrejón-minen,jernbanen og Puerto Bolivar, havneområdet på kysten, der bliver anvendt tiludskibning af kul. Vurderingen fokuserede på forhold vedrørendearbejdsforhold, miljø og arbejdsmiljø og påvirkning af lokalsamfund. Formåletvar at få en forståelse for, i hvilket omfang Cerrejón overholder DONG Energysleverandørbetingelser.De interessenter, der skulle inkluderes i vurderingsprocessen, blev fastsat tilsom minimum at være: direkte medarbejdere, indirekte medarbejdere(medarbejdere ansat hos underleverandører), fagforeninger og lokalsamfund,Social Capital Group (verifikationsenheden for det uafhængige udvalgIndependent Committee), lokale myndighedsorganer og ikke-statsligeorganisationer (NGO’er).Den metodik, der blev anvendt i forbindelse med vurderingen, bestod af besøgog observation på stedet, interview med medarbejdere og ledelse samtgennemgang af dokumenter. Vurderingen blev foretaget af auditører isamfundsmæssige forhold fra Specialized Technology Resources (“STR”) isamarbejde med eksterne specialister i miljø- og arbejdsmiljøforhold (EHS),samt i påvirkning af lokalsamfund og genhusning. Hver af de tre bestanddele afvurderingen (arbejdsforhold, miljø og arbejdsmiljø samt lokalsamfund) blevudført på stedet over fem dage af tre team bestående af to personer, i samlet30 mandedage.Som forberedelse til vurderingen blev der foretaget en gennemgang afrelaterede uafhængige rapporter, herunder den endelige redegørelse fraAustralia National Contact Point vedrørende en klage til OECD,, rapporten fraIndependent Third Party Review Panel, rapporterne fra Social Capital Group,offentliggjorte rapporter fra lokale antropologer samt internationale NGO’er ogstøttegrupper, herunder rapporten fra den danske journalistiske organisationDanwatch.B. VURDERING AF ARBEJDSFORHOLDVurderingen af arbejdsforhold omfattede både direkte og indirektemedarbejdere. En række medarbejdere fra udvalgte underleverandører blevinterviewet, og deres lønoplysninger og ansættelseskontrakter blevgennemgået. Der blev ikke konstateret manglende overholdelse af lovgivningeninden for områderne børnearbejde, tvangsarbejde, chikane/disciplinær praksis,diskrimination,foreningsfrihed/kollektivoverenskomstforhandlingeller
Vores ref. Louise Münter
Side 6/11
løn/arbejdstid. 78% af Cerrejóns ansatte er medlem af en fagforening. IColombia er 4,4% af arbejdsstyrken medlem af en fagforening.Det blev bemærket, at de udvalgte (indirekte) medarbejdere ansat hosunderleverandører havde markant anderledes lønsatser end de direktemedarbejdere. Der var imidlertid ingen tegn på diskriminerende eller ulovligpraksis i denne sammenhæng. Forskellene kan delvist forklares med, at detblev konstateret, at direkte medarbejdere udfører andre typer jobs endmedarbejdere ansat hos underleverandører. De direkte medarbejdere erbeskæftiget med minens driftsmæssige aktiviteter såsom kørsel med truck ellerbetjening af materiel, hvorimod medarbejdere ansat hos underleverandørerudfører understøttende funktioner såsom at vedligeholde materiel og holdeområdet rent og ryddeligt. Lønsatser og arbejdstimer for de udvalgte ansattehos underleverandører fandtes at være i overensstemmelse med lokallovgivning.Det blev desuden bemærket, at Cerrejón har implementeret etmonitoreringssystem med henblik på at gennemgå ansættelsesforhold hosunderleverandører, med særligt fokus på løn- og arbejdstidsforhold.Monitoreringssystemet har gjort det muligt for Cerrejón at identificere lønforholdhos visse underleverandører, der ikke overholdt lokal lovgivning. Cerrejónpålægger sådanne underleverandører at træffe korrigerende foranstaltninger,og underleverandørerne skal fremlægge dokumentation for, at de pågældendeforhold er korrigeret. Audit-rapporter fra 2008 og parametrene for audit-programmet blev udleveret til gennemgang. Dette synes at være et effektivtprogram til overvågning af løn- og arbejdstidsforhold.Cerrejóns medarbejdere oplyste, at de ikke oplever nogen hindringer i forhold tilforeningsfrihed og retten til at indgå kollektive overenskomster. Der er en aktivfagforening tilknyttet minen, som hedder Sintracarbón. Sintracarbón ogCerrejón har en gældende kollektiv overenskomst, som sikrer særlige goder ogarbejdsbetingelser. Der blev uden for minens område gennemført et interviewmed lederne af Sintracarbón. I henhold til fagforeningsrepræsentanter holderCerrejón-ledelsen regelmæssige møder med fagforeningen, og fagforeningener stærkt repræsenteret i minen.Nogle af de medarbejdere, der er ansat af underleverandører, oplyste, at deønskede at melde sig ind i en fagforening, men ikke vidste, hvordan de skullegøre det. Repræsentanter for Sintracarbón anførte, at underleverandører ikketillader deres ansatte at melde sig ind i en fagforening. Det blev imidlertidbemærket, at en af de underleverandører, der var omfattet af vurderingen, haretableret en fagforening og er i færd med at forhandle en kollektivoverenskomst på plads. Ansatte hos den pågældende underleverandør blevinterviewet og bekræftede, at fagforeningen findes, og at de ansatte harbidraget til at etablere den.
Vores ref. Louise Münter
Side 7/11
Vores ref. Louise Münter
C. VURDERING AF LOKALSAMFUNDVurderingsteamet besøgte lokalsamfundene i Tamaquito, Roche, Patilla,Chancleta og Media Luna for at vurdere, hvad status var på Cerrejóns løfter tilog aftaler med disse samfund. Teamet gennemførte desuden ustruktureredeinterviews med ansatte hos Cerrejón, lokale embedsmænd, lokalesundhedsmyndigheder, repræsentanter for tidligere indbyggere i Tabaco ogledende personer i samfundene omkring minen.Det blev gennemgående bemærket, at medlemmerne af de forskellige samfundhavde konstateret en ændring i Cerrejóns indstilling og var positive over dennye indstilling til at involvere sig. Cerrejón investerer i programmer og strategierfor involvering med henblik på at håndtere nogle af de forhold, der er forbundetmed de samfundsmæssige og miljømæssige indvirkninger, der skyldes minen.Der blev rapporteret en vigtig ændring i måden, hvorpå selskabet samarbejdedemed repræsentanter for tidligere og nuværende indbyggere i Tabaco ogTamaquito. Repræsentanter for begge lokalsamfund har den opfattelse, at derer en venligere tone blandt selskabets ledere, især blandt dem, derrepræsenterer selskabets øverste ledelse. Det konstateredes, at Cerrejónhavde accepteret anbefalingerne i rapporten fra det uafhængige ekspertpanel,Independent Expert Panel, vedrørende involvering af Tabacos og Tamaquitosindbyggere og forhandling af en genhusningsaftale for disse samfund.I henhold til Independent Expert Panels anbefalinger forpligtede Cerrejón-ledelsen sig desuden til at styrke de samfundsmæssige programmer i MediaLuna, herunder særligt i Malla Norte- og Malla Sur-samfundene. Ifølge defamilier, der blev interviewet, bliver denne situation opfattet af samfundene somtegn på ændringer i Cerrejón. Familierne beskrev de nuværende relationer somgode.Lokalsamfundenehar identificeret en række interesseområder, som auditteamet
har fået kendskab til gennem interviews med forskellige medlemmer aflokalsamfundet.Idet scopet for interviewene med lokalsamfundene var begrænset til indsamlingaf informationer og ikke inkluderede en verifikation af de identificeredeinteresseområder bør disse udsagn benyttes til at understrege vigtigheden afinteresseområderne, og samtidig skabe yderligere momentum og fremdrift iforhold til minens imødekommenhed og til at forbedre kommunikationen ogadressere risici der kan udvikle sig:forsinkelser i genhusning af lokalsamfundenespørgsmål vedrørende opgørelse af erstatning for de genhusedelokalsamfund
Side 8/11
nervøsitet blandt de genhusede lokalsamfund omkring minens vækstfør deres genhusning finder stedmanglende information i forhold til at vurdere hvorvidthelbredsproblemer er relateret til driften af minen eller til andre faktorer(eksempelvis fejlernæring eller adgang til behandling og lægehjælp)Manglende høringer i lokalsamfundene i forhold til dag til dag aktiviteteri minenansættelseskrav, der kan forhindre ufaglærte medlemmer aflokalsamfundene i at tage arbejde i minenpersonlig sikkerhed er en kilde til bekymring blandt nogle lokalsamfundtab af græsningsarealer og indvirkning på produktive aktivitetermiljømæssige forhold, herunder forekomsten af støv og støj ogforurening af vandforsyningen
Vores ref. Louise Münter
Støv har givet anledning til klager fra adskillige omkringliggende samfund samtfra medarbejdere. Det blev observeret, at støvemission i og uden for minen varen meget stor udfordring. Cerrejón har dog investeret væsentlige ressourcer i atforstå de forhold, der påvirker minen og lokalsamfundet og har igennem flere årovervåget støvemissionen ved hjælp af højt avancerede, internationaleteknologier og ekspertise. Cerrejón er i færd med at udvikle et system, hvorvedoffentligheden får besked om luftkvaliteten, herunder forklaringer tillokalsamfundeneombetydningenafmålingerne(niveauer,sundhedspåvirkninger m.v.). Overvågningen foregår elektronisk i realtid. Vedhøje målinger reagerer minen ved f.eks. at lukke visse aktiviteter (boring,kulvask), og et større antal vandvogne kører ud for at reducere støvomfanget.Under alvorlige støvforhold flyttes mineudstyret.Lokalsamfundene havde generelt bemærket en ændring i virksomhedskulturen iforhold til interaktionen med lokalsamfundene, og mange af de identificeredeforhold er allerede identificeret af minen som fremtidige forhold de skal forholdesig til.D. VURDERING AF MILJØ OG ARBEJDSMILJØFaciliteterne er certificeret i henhold til ISO 14001 (miljøledelsessystem), ISO9001 (kvalitetsledelsessystem) og OSHAS 18001 (arbejdsmiljøledelsessystem).Cerrejón er desuden meget aktiv i forhold til organisationen ConservationInternational (“CI”) og Verdensnaturfonden (WWF), både inden for mine- oghavneområdet, men også ved at bidrage til habitat-, fauna- og florabeskyttelseuden for minedriftsområdet.Som det er tilfældet for al minedrift (kul, metaller m.v.) verden over, herunderundergrundsminer og/eller åbne miner, oplever Cerrejón adskillige problemer iforhold til miljø- og arbejdsmiljøforhold. De problematiske forhold, der blevidentificeret i forbindelse med vurderingen af miljø- og arbejdsmiljøforhold,
Side 9/11
afspejler situationen i forhold til den overordnede styring af kritiske områdervedrørende medarbejdersikkerhed, sundhedstilstanden blandt medarbejdere ogi lokalsamfundet og miljøet. Ikke desto mindre bør Cerrejón forbedreintegrationen og implementeringen af politikker, procedurer, kommunikation ogfælles mål blandt og inden for de enkelte afdelinger. Hvis dette lykkes, vilselskabet bedre kunne styre, reducere og tilmed undgå et stort antal miljø- ogarbejdsmiljømæssige risici. Andre gode sikkerhedsmæssige tiltag, derkonstateredes,inkluderer”LockOutTagOut”-planenivedligeholdelsesafdelingen og uddannelsesprogrammet ”Confined Space Entry”(“CSE”).Det lader overordnet til, at disse tiltag tilstræbes, og dette bør tages ibetragtning henset til minens enorme størrelse, meget spredte infrastruktursamt de ejer- og driftsforhold og ændringer, minen har gennemgået..For at håndtere disse forhold er der oprettet afdelinger, der beskæftiger sig medmiljø-, sikkerheds- og arbejdshygiejne, og som består af kompetente og højtkvalificerede medarbejdere. Cerrejón har internt et audit-system og processer tilløbende forbedringer. Integrationen og implementeringen af politikker,procedurer, kommunikation og fælles mål blandt afdelingerne kan dogforbedres.Håndteringen af kemikalier og kemikalieaffald kunne forbedres væsentligt. Detbemærkes, at det på papiret og via uddannelse af personer i minenskemikaliestyringssystem er fortrinligt, detaljeret og dokumenteret iudtømmende, risikobaserede firmapolitikker. Kemikaliestyringen – fra køb, tilanvendelse, til bortskaffelse – synes imidlertid ikke at være integreret, hvorforresultatet kan være en række problemer hvoraf visse er meget alvorlige.Cerrejón har imidlertid forbedret sine kemikaliestyringspolitikker og er i færdmed at forbedre nogle aspekter i sit kemikaliestyringsprogram.For så vidt angår sikkerhed er det nødvendigt, at Cerrejón fremmer en effektivgensidig integration af underleverandørers miljø- og arbejdsmiljøprogrammer.Generelle eksempler på sikkerhedsmangler inkluderer dårligt ventileredeområder i vedligeholdelsesafdelingen, en gammeldags og meget risikabel kromgalvaniseringsstation, mangel på førstehjælpsudstyr i de fleste driftsområder ogmangel på øjeskylstationer i nogle områder. Derudover er det værd at notere, atder eksisterer et stort antal mekaniske risici i form af kørende materiel i heleområdet, både i mine- og i havneområdet. Der blev observeret manglendeadvarselsskilte, områder, der ikke var forsvarligt afspærret, og mangel påtilstrækkeligt og lettilgængeligt førstehjælpsudstyr. En risikovurdering afhavneområdet foretaget af en ekstern part er vurderet til at være et godtudgangspunkt.
Vores ref. Louise Münter
Side 10/11
En gennemgang af Cerrejóns program for medarbejdersundhed og hygiejneviste, at der synes at være en god lægetilsynsordning for alle medarbejdere.Som følge af en undersøgelse udført i 2007 af to medarbejdere ivedligeholdelsesafdelingen, som hævdede, at de havde fået blyforgiftning (somsenere blev bekræftet), har Cerrejóns sundhedspersonale påtaget sig atgennemføre et program, der skal undersøge anvendelsen af og muligeksponering mod 50 kemikalier blandt medarbejdere. Ifølge en lang rækkedokumenter, der blev gennemgået i forbindelse med denne audit, og somnærmere beskrev arten af de pågældende tests, er et af de mål, der skalopfyldes, en ambitiøs risikovurdering. Cerrejón og Sintracarbón indgik i februar2010 aftale om en integreret styringsplan for kemiske risici. Det vides ikke omprogrammet har forløber som planlagt.En række undersøgelser, der er gennemført for nylig (2009) af tre velansetecolombianske hospitaler, viste, at nogle medarbejdere havde kroniskblyforgiftning og havde været udsat for kulbrinte, opløsningsmidler, fenoler ogled af leukopeni. Undersøgelserne bekræftede ikke mistanken omsundhedsmæssige virkninger af mulig benzen-eksponering, med undtagelse afnogle få tilfælde, som statistisk set udgør et ubetydeligt resultat. Det blevanbefalet, at man løbende foretog lægeundersøgelser af de personer, der var irisiko for eksponering.5. KORRIGERENDE FORANSTALTNINGERDet er normal praksis i DONG Energy, at der finder en opfølgning sted i forholdtil de audits, der foretages.Cerrejón har fremsendt en plan med opfølgende handlinger i forhold til debeskrevne forhold i auditrapporten. DONG Energy følger løbende at planenoverholdes, og senest ved udgangen af 2011 foretager DONG Energy engenauditering af minen med udgangspunkt i planen for opfølgende handlinger.
Vores ref. Louise Münter
Side 11/11