Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del
Offentligt
871079_0001.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 22. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål 179alm. del, efter ønske fra Per Husted (S), som jeg hermed skal besvare.Dato: 29. juni 2010

Spørgsmål 179:

J.nr. 1003-0358
"Er ministeren enig i, at biobrændsel bør anvendes så tæt på produktionsstedet sommuligt, så transport kan undgås?"

Svar:

Når halm og andre biobrændsler transporteres til fjernvarme- og kraftvarmeværker,sker det typisk på lastbiler. Disse lastbiler bruger benzin eller diesel, som bidrager tilet øget CO2-udslip. Det er således principielt korrekt, at øget transport af for eksem-pel biobrændsler øger CO2-udledningen. Men det skal i den konkrete situation afve-jes mod den CO2-gevinst, der kan opnås på et værk, som muligvis ligger længerevæk, men til gengæld har en bedre energiudnyttelse. Et sådant værk kræver mindrebrændsel og dermed mindskes CO2-udslippet som følge af mindre brændselstrans-port.Det skal bemærkes, at transport af biobrændsler ofte har et begrænset CO2-udslip.Transporteres der halm, reduceres halmens CO2-besparelse med 0,6 pct. per 100km. transport. Transporteres der træflis og træpiller i stedet for halm, er transportensCO2-udslip endnu mindre. Det skyldes, at disse brændsler fylder mindre.
Med venlig hilsen
Lykke Friis