Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del
Offentligt
766551_0001.png
766551_0002.png
766551_0003.png
Det Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 6. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål15 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
1. december 2009

Spørgsmål 15:

”Vil ministeren redegøre for barriererne for udbredelse af fjernkøling i Dan-mark?”

Svar:

Loven om fjernkøling har fjernet den barriere, der bestod i, at kommunalefjernvarmeselskaber ikke havde mulighed for at gennemføre fjernkølingspro-jekter. Det har de nu på lige fod med private virksomheder.Danish Board of District Heating (DBDH) angiver dog ikke desto mindre, at lo-ven om fjernkøling er en barriere, idet den ifølge DBDH er meget begrænsetog skal gøres mere fleksibel for at skabe en solid dansk reference.Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 14 var det en klar præmis i energi-aftalen fra 21. februar 2008, at fjernkølingsaktiviteterne skulle udføres i selska-ber, der økonomisk er adskilt fra fjernvarmeaktiviteterne. Jeg synes ikke, detville være rimeligt for fjernvarmeforbrugerne, hvis der skulle være en fleksibeladgang til at bruge fjernvarmeforbrugernes penge til fjernkølingsaktiviteter.Hertil kommer, at der ikke synes at være behov for en væsentlig indsats medhensyn til forskning og udvikling. Ifølge en rapport fra Energistyrelsen drejerfjernkøling sig i vid udtrækning om anvendelse af kendt teknologi.I DBDH’s publikation ”Fjernvarmeindustrien 2008” hedder det, at det konkur-renceprægede danske marked er udgangspunkt for, at virksomhederne i fjern-varmeindustrien har udviklet sig til at levere den absolut højeste kvalitet påfjernvarmerelaterede produkter til resten af verden.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Vi må sikre, at der fortsat er en god og sund konkurrence for såvel fjernvarme-som fjernkølingsindustrien. Det bidrager fjernkølingsloven til.
Med venlig hilsen
Lykke Friis
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3