Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del
Offentligt
763443_0001.png
763443_0002.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ nr.
25. november 2009
Energipolitisk Udvalg har i brev af 23. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 11, alm. del, som jeghermed skal besvare.Spørgsmål 11:Vil ministeren udarbejde en redegørelse for prisudviklingen på forskellige former for biomasse, herun-der også udenlandsk biomasse, som transporteres til Danmark, og for fragtudgifterne i forbindelsehermed?Svar:I figur 1 nedenfor, der er udarbejdet af Dansk Fjernvarme, ses udviklingen i brændselspriser til fjern-varme. Der er tale om gennemsnitspriser, og der er betydelig variation fra anlæg til anlæg.300
250
200
150
100
50
01-082-083-084-081-091-972-973-974-971-982-983-984-981-992-993-994-991-002-003-004-001-012-013-014-011-022-023-024-021-032-033-034-031-042-043-044-041-052-053-054-051-062-063-064-061-072-073-074-072-09
Halm
Flis
Træpiller
Figur 1. Biomassepriser til fjernvarme 1997-2009 i kr/MWh.Der er siden begyndelsen af 2008 sket en prisstigning på halm og træflis. Der er sket en betydeligprisstigning på træpiller, dog af ældre dato.På de store elværker er set en lignende udvikling. For internationalt handlet flis og træpiller liggerkraftværkernes priser lidt lavere end fjernvarmeværkerne, fordi der spares et transportled på grund afkraftværkernes beliggenhed ved havnefaciliteter. For halm oplyser Vattenfall Danmark, at man har op-levet højere priser end dem, der fremgår af figur 1. En del af forklaringen herpå kan være længeretransportafstande til visse centrale anlæg.KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København KTlf33 92 28 00Fax 33 92 28 01E-mail: [email protected]www.kemin.dk
Side 2/2
I figur 2 nedenfor er indeks for fragtpriserne fra Clarkson Bulk carrier Time Charter gengivet siden2004, og der er sket en markant stigning i fragten frem til 2008, hvorefter den økonomiske krise harmindsket efterspørgslen på fragt med efterfølgende drastiske fald.
Figur 2. Indeks for fragtrater.
Med venlig hilsen
Lykke Friis