Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
785856_0001.png
785856_0002.png
785856_0003.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. januar 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dk
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 11. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 87 (BOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
GKJ/ J.nr. 2009-1835
Spørgsmål nr. 87:” Ministeren bedes redegøre for de enkelte tiltag ministeren har foretaget -siden Programbestyrelsens rapport blev afleveret til regeringen i december2008 - for at gøre de udsatte boligområder til velfungerende boligområder?Herunder om ministeren mener, at tiltagene lever op til Programbestyrelsensanbefalinger?”
Svar:Regeringen anser problemerne i udsatte boligområder som megetvæsentlige og har igennem hele perioden gennemført en langsigtet og ved-holdende indsats for at løse problemerne i udsatte boligområder. Det agterregeringen at blive ved med.Programbestyrelsens overordnede anbefaling er, at indsatsen mod ghettoi-sering i udsatte boligområder skal prioriteres højt, at indsatsen skal tage sitafsæt i et tæt samarbejde mellem kommuner og boligorganisationer, og atdet skal være en bred indsats, der både består af sociale initiativer og reno-vering af boliger.I lighed med Programbestyrelsen mener jeg, at problemerne med udsatteboligområder kun kan løses lokalt i et tæt samarbejde mellem kommuner ogboligorganisationer. Derfor er det også positivt, at regeringen har indgået enaftale med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en styringsreformaf den almene sektor. Aftalen er blevet udmøntet i ny lovgivning, der er trådti kraft 1. januar i år.
2
Reformen giver kommunerne og boligorganisationerne større frihed til ogmulighed for at bekæmpe ghettoisering gennem indsatser, der er tilpasset tilde lokale forhold. Derudover stiller vi – på anbefaling af regeringens udvalgom den fremtidige styring af den almene boligsektor - en række nye værktø-jer til rådighed og eksisterende bliver forbedret. Dette er helt i tråd med Pro-grambestyrelsens anbefalinger. Konkret er det besluttet:oAt der åbnes mulighed for, at boligorganisationer og kommuner forproblemramte områder kan aftale, at et antal boliger udlejes gen-nemoffentlig annonceringog uden om ventelisten,at kriterierne for at kunne anvendekombineret udlejninglempes,således at de kan anvendes i flere boligområder,at der i forbindelse hermed åbnes for at ladeboliger stå tommeimaksimalt 6 måneder, hvis boligorganisationen samtidig gør en ak-tiv indsats for at tiltrække nye lejere, f.eks. gennem annoncering.Boligorganisationen og kommunalbestyrelsen aftaler finansieringenaf den tabte husleje, således at afdelingen ikke bliver belastet,at den gældende overgrænse forfleksibel udlejningpå 90 pct. af deledige boliger ophæves og erstattes af mulighed for kommuner ogboligorganisationer til at aftale omfanget af fleksibel udlejning fuldtud,at indføre hjemmel til, at der kan etableres tagboliger som privateudlejningsboliger, ejerboliger eller andelsboliger på almene boligaf-delingers ejendomme,at forbedre mulighederne for at udleje lokaler til erhverv.
oo
o
o
o
Socialdemokraterne stemte i øvrigt sammen med SF og Enhedslisten imodalle disse forslag, da L 208 blev vedtaget.Regeringen har endvidere sørget for, at der i Landsbyggefonden i periodenfra 2006 til 2010 er afsat i alt 2,2 mia. kr. til sociale og forebyggende indsat-ser i udsatte boligområder. Det er rigtigt mange penge, der alle er ude atarbejde i boligområderne i hele landet. Samtidig er der i Landsbyggefondenfrem til 2012 afsat en investeringsramme på 2,4 mia. kr. om året til renove-ringer i almene boliger.I de seneste satspuljeaftaler er ghettoindsatsen blevet prioriteret. Sammenmed satspuljepartierne har regeringen i satspuljeaftalen 2009-2012 afsat 45mio. kr. til at styrke kommunernes sociale og forebyggende indsats i forholdtil børn og unge i problemramte boligområder. Projektet gennemføres i 6udvalgte kommuner. I satspuljeaftalen for 2010 er der afsat ikke mindre end140 mio. kr., som skal bruges til at bekæmpe kriminalitet i de udsatte by- ogboligområder.Men penge og lovgivning gør det ikke alene, der er også brug for større vi-den om, hvordan man kan skabe en positiv udvikling i de udsatte boligområ-
3
der. Derfor er det også positivt, at 2009 blev året, hvor Center for BoligsocialUdvikling åbnede. Centerets opgave er, at producere og formidle viden om,hvordan der kan skabes en positiv udvikling i udsatte boligområder.Jeg er helt enig med Programbestyrelsen i, at problemerne i forhold til udsat-te boligområder kun kan løses lokalt i et tæt samarbejde mellem kommunerog boligorganisationer. Samtidig er jeg sikker på, at hvis kommunerne ogboligorganisationerne udnytter den nye styreform, de mange nye værktøjersom er blevet indført og de økonomiske midler, der er til rådighed, er der etstort potentiale for at skabe en positiv udvikling i udsatte boligområder.
Karen Ellemann/ Mikael Lynnerup Kristensen