Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
778022_0001.png
778022_0002.png
778022_0003.png
778022_0004.png
KL og SocialministerietDecember 2006AftaleOmDokumentationsprojektet på ældreområdet
BaggrundI forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2006 blev det be-sluttet at igangsætte et tværoffentligt samarbejde, som skal forbedre, forenk-le og sikre en mere sammenhængende dokumentation på de væsentligekommunale serviceområder. For at sikre mulighed for, at centrale styrings-initiativer i fremtiden i højere grad kan hvile på fastsættelse af effektmål,rammer og resultatkrav frem for en detaljeret styring af kommunerne, er detaftalt, at dokumentationen skal have særligt fokus på resultat- og effektmå-ling.Aftale om dokumentation på ældreområdetSom det første område har regeringen og KL indgået en aftale om nationaldokumentation på ældreområdet. Aftalen bygger på anbefalingerne fra æl-dredokumentationsprojektet, som blev igangsat i januar 2006, og hvis pro-jektstyregruppe har bestået af KL, Finansministeriet, Indenrigs- og Sund-hedsministeriet og Socialministeriet (formand).Aftalen om dokumentation på ældreområdet omfatter 23 indikatorer, herun-der 7 effektindikatorer og 16 baggrundsindikatorer. Hovedparten af effektin-dikatorerne vil blive indsamlet via en årlig national stikprøvebaseret bruger-undersøgelse, mens størstedelen af baggrundsindikatorerne bygger på enforenkling og forbedring af de oplysninger, som i dag er omfattet af densociale ressourcetælling.Aftalen indebærer desuden, at en større del af den nationale dokumentationpå ældreområdet fra 2008 skal baseres på individbaserede data hentet direktefra kommunernes omsorgssystemer frem for manuelt aggregerede oplysnin-ger. Alle indikatorerne offentliggøres aggregeret på kommuneniveau. Samti-dig er det aftalt, at ældredokumentationen skal forankres og samles i Dan-marks Statistik.
Principper og hensynDer er i ældredokumentationsprojektet lagt særlig vægt på, at dokumentatio-nen både skal tjene et lokalt og et nationalt hensyn. Nationalt skal dokumen-tationen levere input til et samlet, enkelt og overskueligt informationssystem,der kan give regeringen og Folketinget et bedre overblik over indsats, resul-tater og effekt. Den nationale dokumentation skal hænge sammen medkommunernes ledelsesinformation, så der skabes enstrengethed og enkelt-
1
hed. Den nationale dokumentation udgør dog kun en delmængde af den in-formation, der er adgang til og brug for på lokalt niveau.
Udvælgelsen af de enkelte indikatorer har taget udgangspunkt i de overord-nede rammer og strategier for indsatsen på ældreområdet, fastlagt i blandtandet lovgivningen. Der er desuden taget hensyn til følgende:(1) At kommunernes registrering og indberetning skal være enstrenget, såder ikke opbygges parallelle registrerings- og indberetningssystemer.(2) At dokumentationen skal have sammenhæng med den lokale anvendelse,så kommunerne kan se formålet med registrering og indberetning af dataog drage nytte heraf.(3) At de administrative omkostninger ved indsamlingen af data skal væremindst mulige, ligesom det er forudsat, at den lokale dokumentations-indsats skal stå mål med værdien heraf.Derudover har der været lagt vægt på at sikre mere valid og sammenligneligdokumentation på ældreområdet end det, der i dag er adgang til på nationaltniveau. Dette opnås ved i fremtiden at hente oplysningerne fra hver kommu-ne direkte fra deres omsorgssystemer, som opdateres løbende i forbindelsemed sagsbehandlingen.Indikatorerne på ældreområdetAftalen om dokumentation på ældreområdet omfatter i alt 23 indikatorer.Syv af indikatorerne er betegnet som effektindikatorer, hvoraf de fem erbaseret på en årlig national brugertilfredshedsundersøgelse. De øvrige indi-katorer er betegnet som baggrundsindikatorer, idet de i højere grad bidragertil information om aktivitet, udgifter og indhold. De enkelte indikatorer iaftalen fremgår af skemaet nedenfor.Tabel 1. IndikatorlisteIndikatorEffektindikatorerKvalitet af hjælpenHjælpens stabilitetAntal forskellige hjælpereKendskab til frit valgKendskab til fleksibel hjemmehjælpDet gennemsnitlige antal sygehusligge- dage(for > 67-årige)Det gennemsnitlige antal genindlæggelser(for > 67-årige)Årlig national brugerundersøgelseÅrlig national brugerundersøgelseÅrlig national brugerundersøgelseÅrlig national brugerundersøgelseÅrlig national brugerundersøgelseSundhedsstyrelsenSundhedsstyrelsenKilde
2
IndikatorBaggrundsindikatorerAntal leverede timers hjemmehjælp til bor-gere omfattet af frit valg (i eget hjem)Antal visiterede timers hjemmehjælp forborgere i plejebolig/plejehjemAntal modtagere af praktisk hjælp/personligpleje, der er omfattet af frit valgAntal hhv. plejehjemspladser og plejeboligerAntal ældre, der, der modtager genoptræ-ning/træningAntal gennemførte forebyggende hjemmebe-søgAntal, der benytter en privat leverandør samtantal førstegangsvisiterede, der benytter enprivat leverandørAntal hjemmehjælpsmodtagere, der skifterleverandørAntal ældre, der benytter frit boligtilbud tilhhv. plejebolig/plejehjem og ældreboligUdgifter til hjemmehjælpUdgifter til plejehjem/plejeboligUdgifter til hjælpemidlerUdgifter til træning og genoptræningBrugertidsprocent (BTP)Antal hjemmehjælpsbesøg, der gennemføresplanmæssigtDen gennemsnitlige ventetid til plejebolig ogplejehjemsplads
Kilde
Danmarks StatistikDanmarks StatistikDanmarks StatistikDanmarks StatistikDanmarks StatistikDanmarks StatistikDanmarks Statistik (midlertidigløsning i 2007)Danmarks Statistik (midlertidigløsning i 2007)Danmarks Statistik (midlertidigløsning i 2007)Kommunale regnskaberKommunale regnskaberKommunale regnskaberKommunale regnskaberKommunale indberetningerDanmarks Statistik (midlertidigløsning i 2007)Danmarks Statistik (midlertidigløsning i 2007)
Langt den største del af indikatorerne i aftalen er baseret på oplysninger, somallerede i dag indberettes til staten, samt på den nationale brugertilfredsheds-undersøgelse, som vil blive gennemført på centralt niveau.Samlet set er der derfor kun tale om få nye indberetningskrav til kommuner-ne. De nye indberetningskrav omhandler blandt andet førstegangsvisiteredeborgere, der vælger privat leverandør, omfanget af leverandørskift og brug affrit boligvalg, omfanget af erstatningshjælp, brugertidsprocenten (BTP) samtoplysninger om ventelister til plejeboliger.En betydelig del af de eksisterende og nye indberetningskrav vil fra 2008blive baseret på individbaserede oplysninger hentet direkte fra kommunernesomsorgssystemer frem for manuelt aggregerede indberetninger. Hensigtenhermed har både været at sikre en bedre datakvalitet og at forenkle det admi-nistrative arbejde forbundet med indberetning af oplysninger til staten.
Implementering af aftalen3
Udrulningen af aftalen om dokumentation på ældreområdet finder sted i totempi. I 2007 igangsættes arbejdet med implementeringen af ændringerne ikommunernes omsorgssystemer, så kommunerne fra 1. januar 2008 vil kun-ne levere data fra systemerne til Danmarks Statistik. KL og Socialministeriethar igangsat et arbejde med at sikre kravspecifikationen til hver enkelt indi-kator, så leverandørerne kan tilpasse EOJ-systemerne.For at sikre dokumentation allerede i 2007 er det som en overgangsløsningaftalt, at indikatorerne skal baseres på den dokumentation, som allerede ind-berettes til bl.a. Danmarks Statistik. Hvad angår de nye indikatorer, vil de istørst muligt omfang blive indsamlet ved hjælp af stikprøver i kommuner,som allerede i dag ligger inde med de relevante oplysninger. De kommuner,der indgår i stikprøven, vil ikke blive offentliggjort, da stikprøven bliveranvendt som estimeret indikator for hele landet.Den nationale brugerundersøgelse foretages uafhængigt af de kommunaleomsorgssystemer, og finder første gang sted i 1. kvartal 2007.
Indsamling af ældredokumentationDen årlige nationale brugertilfredshedsundersøgelse vil blive gennemført i etsamarbejde mellem KL, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeri-et samt Socialministeriet.Bortset fra enkelte indikatorer, som indsamles af Sundhedsstyrelsen, vil deøvrige indikatorer blive indsamlet af Danmarks Statistik. I 2007, inden til-retningen af kommunernes EOJ-systemer har fundet sted og alle data kangenereres derudfra, vil tallene for de nye indikatorer som nævnt findes vedstikprøver.
Adgang til ældredokumentationenAlle data indsamlet i forbindelse med projektet vil blive samlet i DanmarksStatistik, hvor de vil være offentligt tilgængelige via Statistikbanken. Så-fremt der ønskes mulighed for særlige datakørsler, er det muligt mod beta-ling.
4