Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
790850_0001.png
790850_0002.png
790850_0003.png
790850_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. januar 2010Administrationsafde-lingen2010-0091-0333AKJ42942+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 469 (alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Brian Mikkelsen/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 469 fra Folketingets Retsudvalg (alm. del):

”Vil ministeren give en status over, hvordan det går medtinglysningen efter indførelsen af den digitale tinglysning,herunder antallet af og længden af aktuelt ventende sager?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:”Den digitale tinglysning trådte i kraft den 8. september2009, og der tinglyses hver dag tusinder af rettigheder overfast ejendom i det nye system.Det betyder, at alle sager behandles papirløst, og at 60 % afsagerne behandles fuldautomatisk på få minutter. 40 % kræ-ver – helt som forventet – at en sagsbehandler kontrollerer eneller flere oplysninger i en sag eller foretager en egentligsagsbehandling, som svarer til sagsbehandlingen i det gamletinglysningssystem – dog nu papirløst.På forhånd var det ventet, at perioden frem til årsskiftet villevære en indkøringsperiode, hvor systemet skulle finjusteres,og hvor fejl og mangler skulle rettes. Samtidig ville der væreen meget stor opgave med at informere om brugen af det nyesystem, der har medført store ændringer i sagsgange hos deprofessionelle brugere. I Tinglysningsretten i Hobro ville derogså være en tilvænningsperiode og mange overgangsopga-ver, som digitaliseringen af tinglysningen ville medføre.Indkøringsperioden har dog vist sig at give brugerne langtstørre gener, end styrelsen på forhånd havde forventet, ogTinglysningsrettens personale har i den første tid efter ibrug-tagningen af systemet i langt højere grad end forventet måttetbruge tid på at løse en række overgangsproblemer og ydebrugervejledning frem for at behandle de sager, systemet lø-bende udtager til manuel behandling.På trods af en tilfredsstillende automatiseringsgrad er der afde anførte grunde sket en ophobning af sager hosTinglysningsretten, hvilket desværre har medført, at sagsbe-handlingstiden for så vidt angår de manuelt behandlede sagerer for lang.Dette er meget utilfredsstillende for brugerne, og Domstols-styrelsen og Tinglysningsretten har derfor arbejdet tæt sam-men for at få løst problemerne.2
Det er fortsat styrelsens vurdering, at tinglysningssystemetsfunktionalitet grundlæggende fungerer, og Tinglysningsrettener nu begyndt at nedbringe sagsbunken.I den forløbne indkøringsperiode er der blevet foretaget enrække justeringer af systemet, ligesom der er blevet foretagetrettelser af de fejl og mangler, der blev konstateret efter, atsystemet blev taget i brug. Løbende opdateringer af systemethar medført en øget automatiseringsgrad, således at systemeti højere grad kan behandle sagerne, uden at en medarbejderskal ind over sagen.Hertil kommer, at Tinglysningsrettens medarbejdere har fåetfrigjort mere tid til konkret sagsbehandling, i takt med at sy-stemet er blevet forbedret, de fleste startvanskeligheder erovervundet, og brugerne har lært systemet godt at kende og erblevet mere sikre i at anmelde dokumenter til tinglysning.Endelig er Tinglysningsrettens medarbejdere efterhåndenblevet mere rutinerede og bedre rustede til at løse opgaverne.På baggrund af sagsophobningen tog Domstolsstyrelsen ogTinglysningsretten en række initiativer, som i december skab-te en øget sagsbehandlingskapacitet og en forbedret automati-sering.Den 13. januar 2010 har Tinglysningsretten offentliggjort enhandlingsplan, som er blevet til på baggrund af en dialog meddeprofessionellebrugere.DomstolsstyrelsenogTinglysningsretten har endvidere udarbejdet en status for di-gital tinglysning, dateret den 15. januar 2010.”Handlingsplanen og notatet om status for digital tinglysning vedlægges.Som det fremgår af statusnotatet af 15. januar 2010, afventede i alt ca.66.000 sager Tinglysningsrettens behandling, heraf var ca. 53.000 doku-menter udtaget til manuel behandling, mens 13.000 dokumenter lå i kø.At et dokument ligger i kø betyder, at dokumentet afventer, at et tidligereanmeldt dokument vedrørende den samme ejendom behandles færdigtmanuelt, inden behandlingen af det nye dokument kan påbegyndes. For-udsat en automatiseringsgrad på 60 pct. i forhold til de dokumenter, derlå i kø, ville 5.200 dokumenter blive udtaget til manuel behandling. Detbetyder, at i alt ca. 58.200 dokumenter den 15. januar 2010 afventedeTinglysningsrettens manuelle behandling. Domstolsstyrelsen har oplystat tallene pr. 21. januar 2010 var 60.537 sager, hvoraf 45.939 var udtagettil manuel behandling mens 14.598 sager lå i kø.
3
For så vidt angår længden af de aktuelt ventende sager, henvises der tilbilag 1 til handlingsplanen, som indeholder en oversigt over mål for eks-peditionstiden i 17 af de mest almindelige ekspeditionstyper.
4