Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
769813_0001.png
769813_0002.png
769813_0003.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. december 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dk
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 13. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 47 BOU alm. del.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF)
PSH J.nr. 1703
Spørgsmål nr. 47:” Ministeren bedes redegøre for, hvor man som borger skal henvende sigmed sager om skimmelsvamp,- i tilfælde af mangelfuld og utilfredsstillende sagsbehandling i kommunen,- når kommunen mener, at de har handlet korrekt,- når borgmesteren og kommunalbestyrelsen videregiver klager til den kom-munale Forvaltning,- når Statsforvaltningen kun kan tage stilling til kommunale afgørelser vedrø-rende forhold omfattet af Byggelovens § 23 stk. 1,- når byfornyelsesloven ikke giver ministeren hjemmel til at gå ind i konkretesager,- når Folketingets Ombudsmand ikke vil tage sagen op og- når embedslægen udtaler, at det ikke er deres ansvar mere men, at det erbygningsmyndighedens ansvar.”
Svar:I sager, hvor borgere henvender sig til kommunen om fugt og skimmelsvampi en bolig eller et opholdsrum, er der klare regler i lovgivningen om, hvordansagen skal behandles og hvilke myndigheder, borgerne kan klage til.I henhold byfornyelseslovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- ogbrandfarlige boliger eller opholdsrum har kommunalbestyrelsenpligttil at
2
reagere, når den får en henvendelse eller på anden vis bliver opmærksompå, at der er forekomst af fugt og vækst af skimmelsvamp i en bolig. Kom-munalbestyrelsen skal som det første undersøge, om fugten/skimmel-svampen udgør en sundhedsfare for personer, der opholder sig i boligen.Da reglerne om kondemnering i byfornyelsesloven er generelle og dermedomfatter alle typer sundheds- og brandfare i boliger og opholdsrum, er derikke i loven fastsat specifikke krav til, hvordan undersøgelse for sundhedsfa-re skal foretages. Kommunalbestyrelsen skal derfor ud fra en konkret vurde-ring i det enkelte tilfælde træffe denne beslutning. Der kan være tale ombesigtigelse og tekniske undersøgelser, herunder med deltagelse af særligfaglig ekspertise. I fugt- og skimmelsvampesager vil det ofte være relevant atinddrage embedslægen. I disse sager yder embedslægen rådgivning tilkommunen om sundhedsrisiko ved ophold i konkrete bygninger. Embedslæ-gens virksomhed er rådgivende. Embedslægen har ikke kompetence til attræffe beslutning i kondemneringssager.Når resultatet af undersøgelsen foreligger, er det kommunalbestyrelsen, derskal træffe beslutning om, hvorvidt benyttelsen af bygningen er forbundetmedsundhedsfare.Konstateres dernærliggende sundhedsfare,skal kommunalbestyrelsen efterbyfornyelsesloven nedlægge forbud mod, at boligen benyttes til beboelse(kondemnering). I tilfælde af nærliggende sundhedsfare kan det være nød-vendigt at kondemnere straks, da andet kan være sundhedsfagligt uforsvar-ligt.Hvis borgeren er uenig i kommunalbestyrelsens beslutning, kan borgerenindbringe beslutningen for byfornyelsesnævnet. Byfornyelsesnævnet kanbehandle spørgsmål om forståelse af loven samt beslutninger, som efternævnets vurdering har almindelig interesse eller videregående betydeligefølger for klageren.I sager, hvor byfornyelsesnævnet ikke kan eller ikke har taget stilling til depågældende spørgsmål, og hvor borgeren ikke mener, at kommunen harlevet op til de forpligtelser, den har i tilknytning til den konkrete skimmel-svampesag, f.eks. på grund af manglende eller utilfredsstillende sagsbe-handling, har borgeren endvidere mulighed for at indbringe sagen for Stats-forvaltningen.Statsforvaltningen fører et retligt tilsyn med kommunerne. Det betyder, atstatsforvaltningen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgiv-ning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Tilsynet omfatter blandt
3
andet kommunernes vejledningspligt og klagevejledning. Statsforvaltningenbeslutter selv, om der er grundlag for at rejse en tilsynssag.Byfornyelsesloven giver ikke indenrigs- og socialministeren hjemmel til at gåind i konkrete sager. Jeg har alene mulighed for generelt at vejlede om lov-givningen på området.
Karen Ellemann/ Annette Klint Kofod