Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
761142_0001.png
761142_0002.png
761142_0003.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. november 2009Formueretskontoret2009-792-1108ATH40122+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 (Alm. del), som Folketin-gets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 10. november 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 39 fra Folketingets Boligudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren vil gøre forat huskøbere, som tegner en ejerskifteforsikring, ikke udsæt-tes for det samme forløb som familierne vist i DR program-met Kontant tirsdag den 3. november 2009”

Svar:

I DR-programmet, som der henvises til, blev der skildret nogle langesagsforløb mellem forsikringsselskaber og huskøbere, der rejste krav iforhold til den ejerskifteforsikring, de havde tegnet.Ved tegning af en forsikring indgår forsikringsselskabet og forsikringsta-ger en privatretlig aftale, hvis nærmere indhold som udgangspunkt fast-lægges ud fra forsikringspolicen og de forsikringsbetingelser, der knyttersig til den pågældende forsikring.Den lovgivningsmæssige ramme for forsikringsaftaler findes i forsik-ringsaftaleloven, der bl.a. indeholder fælles bestemmelser for alle forsik-ringstyper. Det gælder eksempelvis bestemmelser om præmiebetaling,selskabets betalingspligt, urigtige oplysninger ved aftalens afslutning mv.Loven indeholder ikke en udtømmende regulering af de mange forskelli-ge spørgsmål, som kan opstå i relation til den nærmere fastlæggelse afden enkelte forsikringsaftales indhold.Der er bl.a. ikke lovmæssigt fastsat en absolut frist for, hvor lang tid enforsikringssag kan behandles, før en afklaring skal være foretaget. Detfølger dog af forsikringsaftalelovens § 24, stk. 1, 1. pkt., at en forsik-ringsydelse kan fordres betalt 14 dage efter, at selskabet har været i standtil at indhente de oplysninger, der er fornødne til bedømmelse af forsik-ringsbegivenheden og fastsættelse af forsikringsydelsens størrelse. Er det,forinden endelig opgørelse kan finde sted, givet, at selskabet i alt faldskal betale en del af det krævede beløb, kan denne del forlanges udbetalt,jf. § 24, stk. 1, 2. pkt. Beløbet forrentes fra det tidspunkt, hvor det kankræves betalt, jf. § 24, stk. 2.Endvidere følger det af forsikringsaftalelovens § 25, som blev indsat vedlov nr. 434 af 10. juni 2003, at forsikringsselskabet senest 3 måneder ef-ter anmeldelse af forsikringsbegivenheden almindeligvis skal vejlede sik-rede om retten til at kræve acontobetaling efter § 24, stk. 1, 2. pkt.2
Det følger desuden af forsikringsaftalelovens § 24, stk. 3, at det ikke iforsikringsaftalen kan bestemmes, at selskabet ensidigt beslutter, hvornårforsikringsydelsen skal betales, eller at forsikringsydelsen først skal beta-les, når selskabet ved dom er fundet pligtig til at betale.Som det fremgår af den betænkning fra 1925, der ligger til grund for for-sikringsaftaleloven, vil den sikrede i almindelighed selv have mulighedfor at fremskynde betalingstidspunktet, da det normalt er den sikrede, derskal fremskaffe de fornødne oplysninger. I visse situationer vil forsik-ringsselskabet også være berettiget til selv at foretage eller lade foretageyderligere undersøgelser. Det beror på et skøn, i hvilket omfang sådanneundersøgelser er berettigede, og det må i sidste ende afgøres ved domsto-lene, om det er tilfældet.Generelt er forsikringsselskaber underlagt regler om god skik for finan-sielle virksomheder. Det følger af § 3 i bekendtgørelse om god skik forfinansielle virksomheder, at en finansiel virksomhed – eksempelvis etforsikringsselskab – skal handle redeligt og loyalt over for deres kunder.Det betyder bl.a., at et forsikringsselskab skal behandle et forsikringskravinden for en rimelig tid og uden unødvendige ophold. Det vil derfor beropå en konkret vurdering af sagens omstændigheder og udviklingen un-dervejs i sagen, om god skik-bekendtgørelsens § 3 er overtrådt, hvis enforsikringssag trækker ud.Det er derimod naturligvis ikke i orden, hvis et forsikringsselskab bevidsttrækker tiden ud.Det er Finanstilsynet, som har til opgave at påse, at forsikringsselskaberoverholder reglerne om god skik, herunder om selskabernes praksis forbehandling af forsikringskrav er i overensstemmelse med reglerne. Fi-nanstilsynet vil således kunne tage et selskabs sagsbehandlingstider op tilbehandling, hvis der er mange klager lige netop om et selskab.Herudover kan forsikringstageren klage til Ankenævnet for Forsikringover forsikringsselskabets afgørelse i en sag. Der kan også klages overselskabets sagsbehandlingstid. Reagerer selskabet ikke på forsikringsta-gerens skriftlige henvendelser, kan der klages til ankenævnet, når der erforløbet tre uger efter selskabets modtagelse af en henvendelse.
3