Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
871666_0001.png
871666_0002.png
871666_0003.png
871666_0004.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
30. juni 2010Formueretskontoret2010-792-1356TRM40877
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 356 (Alm. del), som Folke-tingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 3. juni 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Lars Barfoed/Anne Kristine Axelsson
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 356 (Alm. del) fra Folketingets Boligudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikreejere af boliger med flere ejere, ideelle anparter, rettighederpå lige fod med lejere, som er sikrede i skimmelsvampesagerved den nye vejledning for kommuner, embedslægerne, hus-lejenævn og lejeloven?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraSocialministeriet, der har oplyst følgende:”Lejersrettigheder efter lejelovgivningenI henhold til lejelovgivningen for privat udlejningsbyggeriskal en lejer, der bliver opmærksom på, at der i boligen erskimmelsvampevækst, henvende sig til udlejeren for at fåundersøgt problemet nærmere.Hvis udlejeren har den udvendige vedligeholdelsespligt, dvs.pligt til al anden vedligeholdelse end maling, hvidtning ogtapetsering af lejlighederne, skal udlejeren hurtigst muligtundersøge, om der er tale om et skimmelsvampeangreb elleret andet sundhedsfarligt forhold. Hvis undersøgelserne viser,at der er skimmelsvampeskader, skal skimmelsvampeangre-bet fjernes.Hvis der er tale om et angreb af skimmelsvamp, som alene eropstået på grund af forkert brug af boligen, f.eks. at lejerenvarmer for lidt op og lufter for lidt ud, har lejeren selv ansva-ret for at fjerne skimmelsvampen.Hvis der derimod er tale om angreb af skimmelsvamp, somikke skyldes forkert brug af boligen, har udlejeren ansvaretfor at fjerne skimmelsvampen, medmindre det er aftalt, at le-jeren har den udvendige vedligeholdelsespligt og dermedogså pligten til at afhjælpe skimmelsvampeangrebet.Hvis udlejeren ikke reagerer på lejerens henvendelse, ikkevurderer, at der er tale om et skimmelsvampeangreb eller ik-ke afhjælper skimmelsvampeangrebet i tilstrækkeligt om-fang, kan lejeren indbringe spørgsmålet for huslejenævnet.Huslejenævnet kan kun træffe afgørelse i sagen, hvis pro-blemet med skimmelsvampen skyldes udlejerens manglendevedligeholdelse af ejendommen eller lejemålet. Huslejenæv-net kan ikke pålægge udlejeren at gennemføre forbedringerfor at hindre, at der igen opstår skimmelsvamp.2
Hvis lejeren er uenig i huslejenævnets afgørelse, eller hvisnævnet ikke kan træffe afgørelse i sagen, har lejeren mulig-hed for at indbringe sagen for boligretten.Lejeren har også mulighed for at rette henvendelse til kom-munalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen har pligt til at føretilsyn med boliger og bygninger. Der findes bestemmelserom dette i lov om byfornyelse og udvikling af byer og i byg-geloven. Tilsynsbestemmelserne indebærer bl.a., at kommu-nalbestyrelsen skal reagere, hvis den bliver opmærksom på,at en bolig er angrebet af skimmelsvamp.Lejeren kan henvende sig til kommunalbestyrelsen, hvis ud-lejeren ikke følger op på en henvendelse om skimmelsvampinden for rimelig tid. Lejeren kan henvende sig til kommu-nalbestyrelsen, selv om huslejenævnet har truffet afgørelse.Hvis lejeren er uenig i kommunalbestyrelsens beslutning,kan afgørelsen indbringes for byfornyelsesnævnet. Nævnetkan kun træffe afgørelse, hvis spørgsmålet omfatter forståel-se af loven, eller hvis kommunalbestyrelsens beslutning efternævnets vurdering har almindelig interesse eller videregåen-de betydelige følger for lejeren.Lejers rettigheder efter vejledning om kommunernes mulig-heder for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boli-ger og opholdsrumSocialministeriet kan endvidere oplyse, at nævnte vejledningomhandler kommunalbestyrelsenstilsynsforpligtigelse,derindebærer en pligt for kommunen til at reagere, når kommu-nen får en henvendelse eller på anden vis bliver opmærksompå, at der er sundhedsfare i en bolig eller et opholdsrum, el-ler at der er mistanke om skimmelsvamp. Tilsynsforpligti-gelsen gælder alle lokaliteter, somfaktiskanvendes til boligeller ophold uanset ejerform. Vejledningen omhandler end-videre kommunalbestyrelsensundersøgelsespligt,der inde-bærer en pligt til at undersøge, om der er tale om forhold, derer sundhedsfarlige for personer, der opholder sig i lokalite-ten, og enhandlepligt,der pålægger kommunalbestyrelsen atnedlægge forbud mod beboelse eller benyttelse, hvis derkonstateres sundhedsfarlige forhold.Vejledningen beskriver således ikke direkte lejers rettighe-der, jf. ovenfor, men kommunalbestyrelsens behandling afsager om fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum.”
3
Som det bl.a. af Socialministeriets udtalelse, omfatter kommunalbestyrel-sens tilsynsforpligtelse enhver lokalitet, som faktisk anvendes til boligeller ophold uanset ejerform.Med hensyn til spørgsmålet om, hvordan Justitsministeriet vil sikre ejereaf ideelle anparter samme rettigheder som lejere, skal Justitsministeriethenvise til ministeriets bidrag til Socialministeriets endelige besvarelse afspørgsmål nr. 292 (Alm. del) fra Folketingets Boligudvalg.Som det bl.a. fremgår af det nævnte bidrag, vil spørgsmål om vedlige-holdelse og fordeling af udgifter mv. mellem indehavere af ideelle anpar-ter typisk være reguleret i en samejekontrakt, det vil sige en aftale mel-lem parterne om, hvordan pligter og rettigheder er fordelt i samejet.Justitsministeriet finder ikke grundlag for at foretage ændringer i adgan-gen for indehavere af ideelle anparter til nærmere at fastsætte, hvordan deindbyrdes pligter og rettigheder skal fordeles.Som det ligeledes er anført i ovennævnte bidrag, er der efter gældende retmulighed for at gøre krav gældende over for en medejer af en fast ejen-dom i sameje i tilfælde af medejerens misligholdelse af den indgåede af-tale. Hvis én af ejerne således ikke overholder de forpligtelser, som på-hviler vedkommende efter samejekontrakten, kan den anden part gøremisligholdelsesbeføjelser gældende, herunder kræve erstatning, hvis derer handlet ansvarspådragende.
4