Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
778872_0001.png
778872_0002.png
778872_0003.png
Bund Deutscher NordschleswigerAtt.: Hinrich Jürgensen, formandVestergade 306200 Aabenraa
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dk
Kære Hinrich JürgensenTak for dit brev af 21. september 2009. I brevet redegør du for de problemer,som det Tyske Mindretal har med at skaffe midler til fornøden renovering afmindretallets bygninger, således at disse også fremover kan udgøre tidssva-rende rammer for afvikling af mindretallets forskellige aktiviteter, herunder sær-ligt undervisning og pasning af børn.Du fremhæver i den forbindelse særligt, at mindretallet hverken har mulighedfor tilskud fra de tyske eller de danske ”konjunkturpakker”, og at mindretalletikke kommer i betragtning til kvalitetsfondsmidler.Jeg har stor forståelse for, at det Tyske Mindretal gerne vil sikre nogle tidssva-rende fysiske rammer for deres virke. Jeg skal dog pege på, at der i tilskuddet tilde tyske friskoler – såvel som til danske – allerede i dag bl.a. indgår et byg-ningstilskud, som kan anvendes til anlægsinvesteringer, jf. nedenfor.Som formand for Kontaktudvalget medvirker jeg imidlertid gerne til at undersø-ge mulige yderligere veje til, at det Tyske Mindretal kan forbedre de fysiskerammer for afvikling af deres mange forskellige aktiviteter. Jeg skal dog for enordens skyld gøre opmærksom på, at jeg som indenrigs- og socialministerhverken har mulighed for at yde direkte tilskud til alle disse formål eller pålæggekommunerne at yde særlig økonomisk hjælp til mindretallets bygningsvedlige-holdelse.Mit ministerium har i forbindelse med mindretallets henvendelse været i kontaktmed en række ministerier, herunder Undervisningsvisningsministeriet, der harressortansvaret for friskolerne, og jeg kan på den baggrund generelt oplysefølgende:Dato: 21. december 2009J.nr. 2009-7321
For så vidt angår økonomisk tilskud fra det offentlige til det Tyske Mindretalsskoler har Undervisningsministeriet oplyst, at i det omfang mindretallets skolerer godkendte skoler efter friskoleloven, modtager de både drifts- og bygningstil-skud af de midler, der er afsat på finansloven, ligesom de øvrige frie grundsko-ler i Danmark. Bygningstilskuddet er således, som nævnt, netop afsat for atmuliggøre anlægsinvesteringer.Det følger også af friskoleloven, at kommunerne har mulighed for at yde tilskudtil anlægsudgifter og lignende investeringsudgifter.For så vidt angår daginstitutioner, herunder det Tyske Mindretals børnehaver,følger det af dagtilbudsloven, at kommunen skal betale et tilskud pr. barn, deroptages i institutionen. Selvejende daginstitutioner modtager et driftstilskud frakommunen pr. barn, der optages i institutionen, og efter omstændighederne etadministrationstilskud, hvis institutionen selv ønsker at varetage administratio-nen. Driftstilskuddets størrelse m.v. reguleres af driftsaftalen mellem institutio-nen og kommunen, ligesom det i driftsaftalen reguleres, hvorvidt institutionenmodtager midler, der kan anvendes til huslejeudgifter eller udgifter til bygnings-vedligeholdelse. Privatinstitutioner modtager fra kommunen et driftstilskud, etadministrationstilskud og et bygningstilskud pr. barn, der optages i institutionen.Der er specifikke regler for, hvordan tilskuddene beregnes.I den lovgivning, der regulerer mindretallets skoler og daginstitutioner, er dersåledes fastsat regler om bygningstilskud. Disse regler gælder for såvel mindre-tallets skoler, der er godkendt efter friskoleloven, som for andre godkendte fri-skoler, samt for mindretallets selvejende daginstitutioner m.v., og andre selv-ejende daginstitutioner m.v., der er omfattet af dagtilbudsloven.Hvad angår kvalitetsfondsmidlerne, er det korrekt, at afgrænsningen af anven-delsesområdet for disse indeholder begrænsninger, idet det eksempelvis efterde gældende afgrænsninger ikke er muligt at anvende disse midler til renove-ring af skoler godkendt efter friskoleloven. Derimod er afgrænsningen af anven-delsesområdet for kvalitetsfondsmidlerne ikke i sig selv til hinder for, at kommu-nerne søger disse midler med henblik på at yde støtte til renovering af daginsti-tutioner, der er etableret som selvejende daginstitutioner.Et eventuelt kommunalt tilskud til bygningsvedligeholdelse af mindretallets sko-ler eller daginstitutioner må i øvrigt ske under iagttagelse af relevante retligeforudsætninger.Jeg forstår også på dit brev, at det, I ønsker, er at få vilkår for renoveringen afmindretallets bygninger, der svarer til de vilkår, der gælder for kommunernesanlægsvirksomhed. Her er det dog meget vigtigt at være opmærksom på, atkommunerne i Danmark er inddraget i den generelle konjunkturregulering aføkonomien. Det indebærer, at det løft i den kommunale anlægsaktivitet, der erfastsat i den aktuelle situation med ingen eller svag vækst i økonomien, mod-svares af begrænsninger i den kommunale anlægsaktivitet i perioder med en
2
mere gunstig udvikling i økonomien. Friskolerne – og herunder også mindretal-lets friskoler – er ikke på denne måde inddraget i konjunkturpolitikken, idet fri-skoletilskuddet reguleres med bygge- og anlægsindekset, men ikke med kon-junkturudviklingen. Dette kan isoleret set være en ulempe, når konjunkturen gårdårligt men en fordel, når der er boom i økonomien.Jeg håber, at disse oplysninger vil være nyttige til afklaring af problemstillingen.Mit ministerium medvirker gerne i forhold til mindretallets videre overvejelser.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3