Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
868225_0001.png
868225_0002.png
868225_0003.png
868225_0004.png
868225_0005.png
868225_0006.png
868225_0007.png
868225_0008.png
868225_0009.png
868225_0010.png
KABAtt.: Adm. direktør Jesper NygårdVester Voldgade 171552 København V
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
9. juli 2007HSV/ J.nr. 2007-2533

Foreløbig godkendelse af ansøgning om forsøg med styrkelse af den

almene sektors konkurrenceevne gennem etablering af en ny generation

af den almene bolig - AlmenBolig+

KAB har med henvendelse af 24. april 2007 fremsendt ansøgning om tilla-delse til gennemførelse af en række forsøgselementer efter almenboliglovens§ 144 i forbindelse med opførelse af 2.500 almene boliger - AlmenBolig+ -med en startleje, der er op til 30 pct. lavere end normalt. Ansøgningen ersenere uddybet med mails af 19. juni og 26. juni 2007. Ansøgningen harendvidere været drøftet på møder mellem ministeriet og KAB.Målet med projektet er at styrke den almene boligsektors konkurrenceevneog en revitalisering af den almene bolig. Projektet indgår i en helhed, derogså omfatter projekterne ”Fremtidssikring” og HighEnd-boliger. Disse 2projekter er dog ikke en del af ansøgningen.Baggrunden for forsøget er dels ønsket om opførelse af byggeri, der er billi-gere at opføre og drive end almindeligt alment byggeri, dels er der tale omen ny måde for sektoren at tænke bolig på. Det ligger i AlmenBolig+-konceptet, at det henvender sig til boligsøgende, der i høj grad selv tageransvar for boligens indretning og drift. Konceptet giver beboeren en udvidetindividuel indflydelse på vilkår og rammer for at bo og endelig forudsætterkonceptet en ny finansieringsform samt industrialisering af byggeriet.AlmenBolig+ foreslås gennemført som en samlet pakke af forsøgsprojektermed afprøvning af forskellige kombinationer af forsøgstemaer. Målet er atreducere anskaffelsesomkostningerne, anvende alternative finansieringsme-toder og markedsorienterede drifts- og vedligeholdelsesformer med henblikpå en reduktion af startlejen således, at en bolig på 100 m2efter forsøgskon-ceptet vil få en månedlig husleje på 6.625 kr. i 2007-priser.Udviklingen – videreudviklingen af det samlede forsøgskoncept og den lø-bende evaluering – forslås varetaget i en partnerskabsaftale med deltagelseaf Socialministeriet, de deltagende kommuner og/eller KL, Landsbyggefon-den og KAB.KAB ansøger Socialministeriet om støtte på 250.000 kr. ud af en samletudgiftsramme på 2 mio. kr. til realisering af projektet.
2
Ansøgningen forudsætter ministeriets stillingtagen til nogle generelle ele-menter i forsøget – herunder nyindustrialisering af byggeriet og afprøvningaf forsøgselementet – og lægger herudover op til en række konkrete tilladel-ser efter almenboliglovens § 144 inden for følgende områder:BoligstørrelseIndvendig vedligeholdelseUdvendig vedligeholdelseRåderetStørrelse og regulering af beboerindskudForlængelse af fristen for godkendelse af skema B
Forsøgsansøgningen lægger op til en løbende evaluering, så der inden forden påregnede tidshorisont på 8 år kan ske justering af de forskellige kon-cepter i forsøget. KAB har supplerende oplyst, at forsøget vurderes tidsmæs-sigt at forløbe således, at det første år bruges til analyser og afklaring af,hvilke kommuner og boligorganisationer der ønsker at deltage i forsøget.Herefter følger 4 år, hvor der ansøges om/indhentes tilsagn og den resterendeperiode bruges til at indhente erfaringer og udarbejde evaluering.Socialministeriet kan godkende et forsøg, der overholder de vilkår og forud-sætninger, som fremgår af nedenstående bemærkninger. En endelig godken-delse af forsøget beror således på de udbedte redegørelser.Socialministeriets bemærkninger til ansøgningen om forsøg - AlmenBolig+ -efter almenboligloven § 144

Generelle bemærkninger

Socialministeriet skal indledningsvis til forsøgsansøgningen bemærke, at deter en generel forudsætning for godkendelse af forsøg efter almenboliglovens§ 144, at et forsøgs enkelte elementer er generaliserbare, dvs. resultatet afforsøget skal kunne finde anvendelse ved andre byggerier af almene boliger.Ministeriet har ved behandlingen af forsøgsansøgningen lagt til grund, atgodkendelsen er sket ud fra en helhedsbetragtning, hvor en række af forsø-gets delelementer spiller sammen.Det skal understreges, at det ved godkendelse af et forsøg efter almenbolig-lovens § 144 er en forudsætning, at boliger opført på grundlag af en forsøgs-ansøgning skal opfylde de samme krav til kvalitet, holdbarhed, funktionali-tet, mv., som i øvrigt gælder for byggeri af almene boliger.Det bemærkes, at en tilladelse til forsøg efter almenboligloven § 144 ikkemedfører en særlig fortrinsret for forsøgets boliger ved involverede kommu-ners tilsagnsgivning. Der kan således ikke gives nogen garanti for forsøgetsvolumen.En række af de intentioner, der ligger i forsøgsansøgningen, vurderes sompositive. En rationalisering af byggeriet gennem industrialisering og udbud i
3større enheder på grundlag af tværgående samarbejder med en billiggørelseaf huslejen til følge vurderes som positive elementer i et fremtidigt almentbyggeri. Som positive elementer peges tillige på en øget beboerdeltagelse idriften af den almene bolig, der bør kunne reducere de driftsudgifter, derskal afholdes – og dermed huslejen – og samtidig må det forventes, at bebo-ernes engagement i driften af boligen og beboerdemokratiet vil kunne styr-kes.På den anden side er ministeriet skeptisk overfor elementer i forsøget, derikke indebærer en reel billiggørelse af lejen, men snarere har karakter af enompostering af en given omkostning, f.eks. ved at omkostningen tages ud afhuslejen for i stedet enten at blive afholdt af beboerne på anden vis ellerafholdes af fremtidige beboere. Det forudsættes derfor, at den endelige fast-læggelse af forsøgets finansielle principper ikke indeholder elementer, dermedfører, at balancen mellem den leje, der betales for boligen, og brugen afdenne forrykkes nævneværdigt.I relation til forsøgets grundelement - billiggørelsen - forudsættes det, atudgifterne til opførelse af AlmenBolig+ holdes væsentligt under det gælden-de maksimumbeløb og at maksimumbeløbet eksklusiv normaludgift til er-hvervelse af grund (omkring 20 pct. af maksimumbeløbet) dermed ikke ud-nyttes.Ministeriet forudsætter, at udlejning af boliger inden for forsøgets rammersker inden for de gældende regler for udlejning og anvisning af almene boli-ger, herunder at eventuelle aftaler indgået mellem kommunerne og boligor-ganisationerne overholdes.Ministeriet forudsætter i relation til beboernes udvidede deltagelse i byggeri-ets vedligeholdelse/renhold og de økonomiske elementer, der er omkringforsøget i denne henseende, at der tages de fornødne hensyn til lejere (f.eks.ældre eller handicappede lejere), der ikke helt eller delvis er i stand til atdeltage i vedligeholdelsen/renholdet.Endelig forudsættes det, at KAB via en grundig information og forvent-ningsafstemning sikrer, at indflyttende lejere er bekendt med de særlige for-hold, et byggeri omfattet af forsøget indebærer. Denne information forudsæt-tes at ske løbende og særligt i forbindelse med indgåelse af en lejekontrakt.Herunder forudsættes det, at alle fravigelser fra normale lejevilkår er frem-hævet i forbindelse med lejekontrakten.

Bemærkninger til forsøgets enkelte elementer

1. VolumenGenerelt bemærkes til den volumen af boliger, forsøget lægger op til, at detteforhold giver anledning til betænkeligheder. Der kan, hvis byggeriet bliverkoncentreret til få geografiske steder, blive tale om en relativ stor andel afnybyggeriet de pågældende steder, ligesom de konkurrenceretlige hensyn tilandre bygherrer skal overvejes.
4KAB har efter drøftelse af dette punkt supplerende foreslået, at ministerietgodkender, at der i kalenderårene 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 afkommunalbestyrelserne kan gives skema A-tilsagn til forsøgskonceptet påen måde, så der samlet set højst kan godkendes 2.500 boliger og at det til-stræbes, at der gives tilsagn til ca. 500 boliger i det enkelte år og at der ikke iet kalenderår kan gives tilsagn til mere end 1.000 boliger efter forsøgskon-ceptet.Bemærkninger:Socialministeriet bemærker hertil, at den foreslåede modelikke fjerner de betænkeligheder, der kan være om en evt. geografisk koncen-tration, men at ministeriet efter omstændighederne kan acceptere den fore-slåede model, idet det dog forudsættes, at KAB i den videre udvikling afprojektet sikrer en så bred geografisk udbredelse som mulig, at der ikke i etenkelt kalenderår kan gives tilsagn til mere end 600 boliger efter forsøgs-konceptet, at forsøget maksimalt kommer til at omfatte i alt 2.000 boliger ogat tilsagnsperioden løber i en fire-årig periode, sluttende 2011.2. Beboernes deltagelse i og ansvar for driftenI henseende til forsøgets praktiske gennemførelse har ministeriet noteret sig,at det ligger i AlmenBolig+-konceptet, at det henvender sig til boligsøgende,der i høj grad selv tager ansvar for boligens indretning og drift. Og at beboe-ren får en udvidet individuel indflydelse på vilkår og rammer for at bo, bl.a.gennem udvidet råderet og vidtgående medinddragelse i afdelingens drift.KAB har supplerende oplyst, at det forventes, at alle boliger omfattet af for-søget opføres som almene familieboliger og at den almene boligorganisationsom ejer gennem sin administration, som i alle andre sammenhænge, skalføre et omhyggeligt tilsyn med bygninger og friarealer, så de til en hver tidlever op til driftsbekendtgørelsens krav.KAB oplyser videre, at der i den forbindelse vil blive gennemført årligemarkvandringer, hvor ejendommenes tekniske tilstand vurderes og de afledtekonsekvenser for næste års budget fastlægges. I forsøgsejendommene vil derblive udført en særskilt vurdering af, om beboernes udvidede vedligeholdel-sespligt i al væsentlighed efterleves, således at det sikres, at problemer, såvidt det er muligt, fanges, inden det forårsager efterfølgende ekstraordinæredriftsudgifter.Bemærkninger:Socialministeriet forudsætter til dette element i forsøget, atder på relevante områder som f.eks. praktiseringen af den skitserede modelfor beboerdemokratiet og den udvendige vedligeholdelse bliver udarbejdetprogrammer e.lign., der sikrer styringen af aktiviteten. Der skal i denne for-bindelse tages stilling til, hvordan KAB vil sikre sig, at de pågældende akti-viteter afvikles som forudsat i forsøget og hvad reaktionsmulighederne igivet fald vil være, hvis det ikke bliver tilfældet. Dette forhold skal ogsåovervejes i forhold til tidshorisonten (8 år) i forsøget, således at planen forstyringen af f.eks. udvidet beboerdeltagelse også over år løbende følges ogfølges op i den planlagte evaluering. Der tænkes her bl.a. på, at den entusi-asme deltagelse i et sådant forsøg i første række kan hvile på, ikke nødven-digvis fortsætter over årene. Ministeriet skal særligt til dette punkt under-strege vigtigheden af, at der mellem KAB og lejerne sker den fornødnekommunikation/information om de særlige forhold et byggeri omfattet af
5forsøget indebærer. Der tænkes her særligt på sammenhængen til henlæggel-ser, jf. punkt 7 nedenfor.3. Forsøgets tekniske perspektiver, herunder totaløkonomi og energiForsøget lægger op til, at byggeriet kun skal indeholde den mest nødvendigeteknologi for at reducere udgifterne til driften.KAB har supplerende oplyst, at det er en forudsætning for ansøgningen, atbyggeprojekterne, der realiseres indenfor forsøgsrammen, alle har funda-mentale arkitektoniske og brugsmæssige kvaliteter og at en succesfuld reali-sering af forsøgsbyggerierne især fordrer en meget stram programmering,hvor totaløkonomiske analyser er det primære grundlag frem for de øvrigeprogrammeringsparametre. Forsøgsbyggeriernes realisering kan derfor be-tragtes i direkte forlængelse af Initiativ 1 om totaløkonomi i regeringensByggepolitiske handlingsplan fra maj 2007.KAB forventer som en nyskabelse at udarbejde en principlangtidsplan, hvorde drifts- og vedligeholdelsesmæssige forudsætninger beskrives og kvantifi-ceres. Principlangtidsplanen bliver derefter et vilkår for de teknikere og en-treprenører, der skal stå for projektdesign, hvor de beskrevne driftsprincipperskal efterleves. KAB vil søge at udvikle byggerierne, så de, så vidt det ermuligt, lever op til kravene i passivhuskonceptet og herigennem søge at opnåekstremt lavt energiforbrug gennem konstruktive tiltag som isolering samtevt. zonering af boligerne. Målet er, at energibesparelserne kan opnås udenkostbar driftsmæssig overvågning.Bemærkninger:Socialministeriet bemærker hertil, at der i denne henseendeer en balance mellem tilrettelæggelsen af forsøget og nødvendigheden af, atet offentligt støttet byggeri lever op til de krav, der må stilles til et modernebyggeri, der kan drives rationelt og leve op til krav om miljø, energiforbrug,tilgængelighed o.lign. Ministeriet forudsætter derfor, at byggerier omfattet afforsøget omfattes af kravet om totaløkonomi, jf. almenboligloven § 108,uagtet at dette kan medføre en mindre forøgelse af anskaffelsessummen forAlmenBolig+-konceptet i forhold til konceptets oprindelige udgangspunkt.4. Nyindustrialisering af byggerietDer ligger heri et behov for at kunne sammenkæde flere (selvstændige) min-dre byggeprojekter, så disse kan udbydes samlet og realiseres i et kontinuer-ligt forløb. Hensigten er at opføre almene familieboliger på mellem 75-125m� organiseret i enheder på 50-100 boliger – som tæt-lavt byggeri og etage-byggeri. En nyindustrialisering påregnes at skulle indeholde ordrevolumenpå 300-400 boliger, for at byggeudgifterne kan reduceres. KAB har supple-rende oplyst, at forsøget vil blive afviklet efter de almindelige regler forudbud. Forsøget vil indebære en meget betydelig logistik- og koordinations-opgave for at den nødvendige volumen kan opnås.Bemærkninger:Der er ikke tvivl om, at hvis industrialiseringselementet skalbidrage til en billiggørelse, så forudsætter dette en vis volumen i byggeriet.Der henvises til ovenstående bemærkninger om forsøgets volumen. Social-ministeriet forudsætter med passende mellemrum at blive orienteret om ud-
6viklingen i de aftaler, der skal ligge til grund for den nævnte volumen, jf.senere om evaluering.5. Afprøvning af forsøgselementerneDer lægges op til, at forsøget afprøves i en model med 4 delmodeller -(drift/grunderhvervelse – drift/beboerindskud – grundleje/beboerindskud ogdrift/grundleje/-beboerindskud) - med hver sin sammensætning af forsøgs-elementer. KAB lægger i den forbindelse vægt på, at de forskellige kombina-tioner udgør en helhed. I nogle af modellerne har størrelsen på beboerind-skuddet betydelig vægt.Bemærkninger:Som tidligere bemærket må det forventes, at en billiggørelseaf byggeriet forudsætter øget industrialisering, ligesom ministeriet er enig i,at andre elementer i forsøget må forudsætte volumen for, at generaliserbareresultater vil kunne registreres. Socialministeriet skal i lyset af ministerietsstillingtagen til punkt 10 (beboerindskuddets størrelse) bede KAB genover-veje opdelingen i de skitserede modeller, og ministeriet udbeder sig en rede-gørelse for, hvilke modeller KAB vælger at gennemføre forsøget efter, jf.også under punkt 13, byggeri på lejet grund. Socialministeriet forudsætter, atdelmodellerne og resultaterne af denne opdeling tydeligt kan identificeres ievalueringen af forsøget.6. BoligstørrelserDen gældende maksimumstørrelse på 110 m� ønskes overskredet, således atboligernes størrelse kan variere mellem 75 m� for enlige til 125 m� for fami-lieboliger.Bemærkninger:Dette punkt i ansøgningen vurderes ikke at give anledning tilbemærkninger, idet det forudsættes, at støttebekendtgørelsens ramme på igennemsnit 110 m�, inkl. fælleslokaler, overholdes, og at det kun vil være enmindre andel (højst 20 pct.) af boligerne i det enkelte byggeri, der vil ligge iintervallet 110-125 m�.7. Henlæggelse til planlagt og periodisk vedligeholdelseKAB har supplerende oplyst, at forsøget ønskes gennemført således, at detforhold, at nettokapitaludgifterne ikke inflationsreguleres fuldt ud, ønskesbenyttet til en løbende forøgelse i henlæggelserne, indtil disse udgør et pas-sende niveau på f.eks. 120 kr./m2i faste priser.KABs overvejelser er, at der startes med henlæggelser på 30 kr./m2, hvilketer lavt i forhold til traditionelt alment byggeri. AlmenBolig+ er imidlertidkarakteriseret ved sin enkelhed i valg af konstruktioner og teknik, som altandet lige vil tilsige et noget lavere henlæggelsesbehov end sædvanligt.Niveauet på 30 kr./m2skal opfattes som et udgangspunkt, der endeligt skalfastlægges i forhold til det konkrete byggeri. Ligesom niveauet på 120 kr./m2(faste priser) skal opfattes som en målsætning, som der kan blive behov forat op- eller nedjustere i forhold til konkrete byggeri og de 10-årige vedlige-holdelsesplaner.Der søges ikke om forsøgstilladelse på dette punkt.
7
Bemærkninger:Socialministeriet forudsætter, at der i henhold til gældenderegler foretages passende henlæggelser, således at de nødvendige henlæggel-ser til dækning af udgifter til planlagt og periodisk vedligeholdelse til enhvertid er til stede, og at udviklingen i henlæggelserne samtidig tilrettelægges,således, at huslejestigninger som følge af vedligeholdelsesarbejder undgås.Hvis henlæggelserne skulle vise sig ikke at være tilstrækkelige, forudsættesdet manglende beløb at blive dækket af boligorganisationen.8. Udvendig vedligeholdelseUnder dette punkt ligger efter ansøgningen renhold og vedligehold af ad-gangs- og opholdsarealer såvel i direkte tilknytning til boligen som fælles-arealer.Bemærkninger:Punktet giver ikke umiddelbar anledning til bemærkninger,idet det forudsættes, at forsøget, jf. bemærkninger tidligere i godkendelsen,vil indeholde en beskrivelse af, hvordan boligorganisationen vil påse opfyl-delsen af denne forpligtelse – dvs. hvordan denne del af den udvendige ved-ligeholdelse vil blive styret og hvordan der i givet fald kan gribes ind i til-fælde af manglende vedligehold.9. Indvendig vedligeholdelseI modsætning til den normale A-ordning indebærer forsøget, at boligorgani-sationen ikke gradvis overtager lejerens betaling af normalistandsættelsesbe-løbet ved fraflytning. Det er således lejerens ansvar at sørge for istandsættel-se ved fraflytning af lejemålet.Bemærkninger:Dette punkt giver ikke anledning til bemærkninger, men derhenvises til de generelle bemærkninger om information til lejerne.10. Størrelse og regulering af beboerindskudKAB har som udgangspunkt søgt om godkendelse af et beboerindskud på 5pct. Som alternativ hertil er det foreslået at opkræve et beboerindskud, der erstørre end 2 pct. af anskaffelsessummen, således at der kompenseres for detfald i det sædvanlige beboerindskud, der beror på den forudsatte reduktion afanskaffelsessummen som følge af lejet grund i nogle sager og det industriali-serede byggeri. Endvidere foreslås, at den del af indskuddet, der ligger udover 2 pct. af anskaffelsessummen, er en form for permanent overfinansie-ring, der kunne placeres på konto 401 som en startkapital til henlæggelser tilplanlagt og periodisk vedligeholdelse.Bemærkninger:Ministeriet kan tiltræde, at beboerindskuddet i indtil � af deomfattede forsøgsbyggerier (500 boliger) kan fastsættes til 2 pct. af det fortilsagnskommunen i tilsagnsåret gældende maksimumbeløb for familieboli-ger. Den del af beboerindskuddet, som ikke medgår til finansiering af an-skaffelsessummen, forudsættes anvendt til henlæggelser til planlagt og peri-odisk vedligeholdelse. Der henvises til pkt. 7 ovenfor.Beboerindskuddet kan tillige reguleres på grundlag af udviklingen i netto-pristalsindekset, således at en lejer ved fraflytning får det indekserede ind-
8skud, som finansieres af den nye lejer, tilbagebetalt med fradrag af afdelin-gens eventuelle tilgodehavender.11. RåderetKAB lægger i den supplerede ansøgning op til, at råderetsgrænsen fordoblesi forhold til den til enhver tid gældende ordning. KAB har tillige oplyst, atråderetten vurderes kun at blive anvendt i begrænset omfang. Endelig harKAB til dette punkt understreget, at de boliger, der opføres inden for forsø-gets rammer, er færdigapterede boliger, hvor der er mulighed for en rækkeforbedringer.Det foreslås, at der i stedet for en afskrivningsmodel foretages en konkretekstern vurdering af arbejdernes værdi og restlevetid på fraflytningstids-punktet, at egentlige luksusforbedringer ikke indgår i vurderingen, samt atrestlevetiden for forbedringen hæves fra maksimalt 20 til maksimalt 30 år forvisse arbejder.Bemærkninger:Socialministeriet kan tiltræde, at råderetsgrænsen i detteforsøg hæves med 50 pct. af det til enhver tid gældende beløb for råderet iden almene bolig. Det forudsættes, at den gældende råderetsgrænse kunoverskrides for en mindre andel af lejemålene (omkring 20 pct.). Udgiften tilgodtgørelsesfastsættelse forudsættes afholdt af den fraflyttende lejer.Socialministeriet kan endvidere tiltræde, at der foretages en konkret eksternvurdering på fraflytningstidspunktet. Det forudsættes, at dette forhold erbeskrevet i lejekontrakten. Det tilføjes, at lejeren i tilfælde af uenighed omstørrelsen på godtgørelsen vil kunne indbringe spørgsmålet for beboerklage-nævnet. Endelig kan ministeriet tiltræde, at huslejeforhøjelsen for en ny le-jer, der ikke selv finansierer den fraflyttende lejers godtgørelse for råderets-arbejder, beregnes med udgangspunkt i en afskrivningsperiode på 30 år,forudsat at de pågældende arbejder har en forventet restlevetid, der oversti-ger 30 år.Socialministeriet forudsætter, at der løbende redegøres for dette element iforsøget, jf. punkt 16.12. Forlængelse af fristen for godkendelse af skema BFor at kunne skabe en sammenhængende og kontinuerlig byggeproces meden vis volumen ansøges om forlængelse af fristen for godkendelse af skemaB fra 9 til 15 måneder.Bemærkninger:Dette punkt giver ikke anledning til bemærkninger.13. Byggeri på lejet grundDet fremgår, at der i forsøget lægges op til, at boligerne skal bygges på lejetgrund. Der søges ikke om forsøgstilladelse på dette punkt.Bemærkninger:I forhold til de almindelige regler og praksis er der tale om etganske betydeligt antal boliger på lejet grund. I de senere år er det såledesmeget få projekter, der er opført på lejet grund – og fremgangsmåden må daogså ses som en løsning, der kun anvendes i helt særlige tilfælde. Dette
9fremgår blandt andet af, at der ikke for øjeblikket er stillet særlige krav tilindregning af en kapitaliseret grundleje i opgørelsen af den anskaffelsessum,der skal opfylde kravene til den maksimale anskaffelsessum. Skal de boliger,der opføres inden for rammerne af forsøget, opføres på lejet grund, vil detteskulle ske på grundlag af de til enhver gældende regler for byggeri på lejetgrund.Der kan således, som også indeholdt i KABs skitsering af modeller for for-søget, bygges på lejet grund, men opmærksomheden henledes i denne for-bindelse på, at udgiften til leje af grund forudsættes at afspejle den pris, somen almindelig markedsværdi vil udgøre – i lighed med hvis byggeriet skulleopføres på en grund, der købes til formålet. Det forudsættes i denne forbin-delse, som også nævnt under de generelle bemærkninger ovenfor, at denendelige fastlæggelse af forsøgets finansielle principper ikke indeholderelementer, der medfører, at balancen mellem den leje der betales for boligenog brugen af denne, forrykkes nævneværdigt.Socialministeriet skal bede KAB om en redegørelse for, hvilke(n) model(ler)der vælges, når forsøget er færdigdefineret og herunder særligt, hvordanlejernes interesser sikres. Denne redegørelse skal indeholde en beregning,der sandsynliggør, at lejerne set over en tidshorisont på 50 år ikke bliverdårligere stillet ved den skitserede grundlejemodel end ved den normalefremgangsmåde, hvor grundkøbesummen indgår i anskaffelsessummen, ogbeboerbetalingen reguleres i valsetakt i 35 år. Såvel den årlige udgift forlejerne som nutidsværdien skal beregnes. Beregningerne skal endvidere fore-tages ved alternative inflationstakter, herunder en stigningstakt på 2 pct. p.a.,afkastsatser og diskonteringsrentesatser.
14. PartnerskabsaftaleKAB foreslår, at forsøget evalueres og videreudvikles i en partnerskabsaftalemellem ministeriet, de deltagende kommuner og/eller KL, Landsbyggefon-den og KAB.Socialministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet er indstillet på at indgå if.eks. en følgegruppe for forsøget.15. Forsøgets budgetKAB oplyser, at forsøget har en samlet udgiftsramme til forsøgets organise-ring, evaluering, mv. på 2 mio. kr. og at KAB dækker 50 pct. af disse udgif-ter. KAB ansøger Socialministeriet om 250.000 kr. til forsøgets gennemfø-relse.Socialministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet ikke råder over bevillingtil forsøg inden for almenboligområdet, men at man vil overveje deltagelse iden samlede evaluering af forsøget.16. EvalueringDet er en forudsætning for godkendelsen af forsøget, at Socialministeriet –med mindre andet aftales – modtager en statusrapport med udgangen af 2008og herefter ved udgangen af hvert af de følgende år, hvor forsøget løber.
10Rapporten skal blandt andet indeholde en opgørelse af indgåede råderetsafta-ler, herunder om størrelsen af de huslejestigninger eller kontante betalinger,som efterfølgende lejere må acceptere ved overtagelsen af lejemålet.Endelig forudsættes det, at KAB, når forsøget afsluttes og senest inden ud-gangen af 2015, iværksætter en samlet evaluering af forsøget, som tilstillesministeriet.
Med venlig hilsenf/Mikael Lynnerup Kristensen
Hans Erik Svarre