Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
864480_0001.png
864480_0002.png
864480_0003.png
864480_0004.png
864480_0005.png
864480_0006.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål AXVil ministeren redegøre for, om det indgår iregeringens overvejelser, at forpligte almennyttigeboligforeninger til at stille krav om oprettelse afuddannelsespladser hos de virksomheder som dealmennyttige boligforeninger køber ydelser hos, og atde almennyttige boligforeninger hvert år i forbindelsemed regnskabsaflæggelsen forpligtes til at redegørefor deres initiativer og resultater i forhold til atmedvirke til oprettelsen af uddannelsespladser? Detkunne f.eks. være i form en politisk aftale mellemregeringen og de almennyttige boligforeninger.
SvarDer har i den seneste tid været debat om, hvorvidt detkan lade sig gøre for offentlige arbejdsgivere målrettetat udbyde opgaver med forskellige sociale klausuler ideres indkøbskontrakter, f.eks. at de bydende virk-somheder skal have et vist antal praktikpladser. Bru-gen af sociale klausuler skal bl.a. medvirke til at un-derstøtte bestræbelserne på at skabe flere praktik-pladser til unge.
2
Der skal ikke være tvivl om, at jeg støtter brugen afsådanne sociale klausuler, hvor det er muligt, og dehensigter, der ligger bag. Vi skal naturligvis gøre,hvad vi kan, for at tilvejebringe flest mulige praktik-pladser. Det vil i den sammenhæng være godt, hvisdet offentlige går forrest i brugen af sociale klausuler.
Problemet er imidlertid, at der er knyttet en række ju-ridiske problemstillinger til offentlige myndighedersbrug af sociale klausuler for at fremskaffe praktikplad-ser. Det ved jeg, at undervisningsministeren har be-lyst i en række besvarelser på spørgsmål stillet i Fol-ketingets Uddannelsesudvalg, ligesom undervis-ningsministeren har belyst det på sit samråd den 4.maj 2010 i samme udvalg om emnet.
Jeg kan oplyse, at almene boligorganisationer efterde udbudsretlige regler er at anse for at være ordre-givende myndigheder på linje med f.eks. kommuner-ne. Det betyder, at der er samme udbudsretlige over-vejelser ved brugen af sociale klausuler, uanset omder er tale om en kommune eller en almen boligorga-nisation som ordregivende myndighed.
Jeg kan selvfølgelig kun støtte brugen af socialeklausuler, så længe det følger lovgivningen.
3
Jeg vil gerne til Boligudvalgets orientering oplyse lidtnærmere om problemstillingerne, der som sagt gæl-der for såvel kommunerne som de almene boligorga-nisationer.
Det, som både den tidligere undervisningsminister(ibesvarelse af Uddannelsesudvalgets spørgsmål 173alm. del.)og den nuværende undervisningsminister(isamråd den 4. maj 2010)har oplyst – og som jeg kanhenholde mig til er, at
”Undervisningsministeriethar foretaget en generelvurdering af spørgsmålet om, hvorvidt en kommunesom betingelse for at indgå kontrakt med en leveran-dør af varer eller tjenesteydelser til kommunen kanstille krav om, at leverandøren ansætter eller har an-sat et vist antal elever under erhvervsuddannelse.
Ministeriet har vurderet, at sådanne krav efter om-stændighederne vil være i strid med kravene i konkur-rencelovgivningen om, at udbudsbetingelser skal væ-re objektive, saglige og ikke-diskriminerende, samt atder gælder et proportionalitetshensyn, som blandtandet betyder, at leverandøren ikke må forpligtes udover den konkrete kontrakts varighed.
4
I ministeriets samlede vurdering indgår blandt andet,at der ikke kan opstilles en objektiv målestok for hvil-ke elevansættelser, der kan begrundes i en givenkontrakt, blandt andet fordi en virksomhed ikke harfuldt herredømme over, hvilke eller hvor mange ele-ver den kan ansætte, da der gælder regler om, atpraktikvirksomheder skal være godkendt til at uddan-ne elever, herunder at godkendelsen skal omfatte enkonkret uddannelse og kan omfatte et maksimalt an-tal elever. Hertil kommer, at en erhvervsuddannelseofte varer mere end fire år, og derfor ofte overstigervarigheden af de relevante leverandørkontrakter.
Desuden vil et krav om elevansættelser generelt væ-re diskriminerende overfor virksomheder, der ikke kangodkendes til elever, herunder virksomheder i udlan-det samt overfor virksomheder, der ikke efterspørgesaf elever.”(citat slut)
Dette er i øvrigt blevet uddybet nærmere på under-visningsministerens samråd den 4. maj 2010, som jegvil tillade mig at henvise til.
Konklusionen er, at der i princippet kan tages socialehensyn i alle faser af en udbudsproces – lige fra val-
5
get af hvilke varer og tjenesteydelser, som myndighe-den vil købe – til fastlæggelsen af vilkårene for, hvor-dan leverandøren skal udføre kontrakten. Men der erikke frit slag for brugen af sociale klausuler i offentligeindkøbskontrakter.
Et kontraktvilkår skal overholde fællesskabsrettensprincipper og bestemmelser. Det drejer sig blandt an-det om princippet om ligebehandling, proportionalitetog ikke-diskrimination. En social klausul om praktik-pladser kan vise sig uforenelig med reglerne. Faktisker der meget, der tyder på, man skal være meget for-sigtig som almen boligorganisation med at stille kravom sociale hensyn. Det beror på en konkret vurderingaf den enkelte situation, om et sådant vilkår lovligtkan stilles.
Og det er baggrunden for, at jeg ikke på det forelig-gende grundlag finder det hensigtsmæssigt at forplig-te de almene boligorganisationer. Jeg finder heller ik-ke området egnet til at fastsætte krav om f.eks. en år-lig redegørelse i regnskabsaflæggelsen om, hvilke ini-tiativer og resultater i forhold til at medvirke til opret-telsen af uddannelsespladser, boligorganisationenhar taget.
6
Når det er sagt, ved jeg, at undervisningsministerenvil tage initiativ til, at få undersøgt mulighederne foren mere præcis beskrivelse af mulighederne for atbruge sociale klausuler om praktikpladser. En sådanbeskrivelse vil naturligt også have betydning for dealmene boligorganisationers brug af sociale klausuler.Jeg finder det også positivt, at jeg i pressen kan læse,at boligorganisationen KAB selv har iværksat en un-dersøgelse af, hvordan de kan bruge sociale klausu-ler i deres udbud.
Derfor: Skulle der vise sig bedre muligheder for at an-vende sociale klausuler, end det aktuelt ser ud til, viljeg gerne overveje, hvordan vi kan fremme anvendel-sen af sociale klausuler om praktikpladser.
Men som sagt er det er vigtigt først at få afdækket,om der er reelle muligheder for de almene boligorga-nisationer til at bruge sociale klausuler, før vi begyn-der på tiltag, hvor vi kan bruge sociale klausuler i for-hold til at skaffe flere praktikpladser.