Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. august 2010ØkonomikontoretRikke Ørum Petersen2010-0032-00067392
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 308 (Alm. del), som Folke-tingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 308 fra Folketingets Boligudvalg (Alm. del):”Er det ministerens holdning, at problemerne med indførelsenaf den digitale tinglysning har haft betydning for den gen-nemsnitlige sagsbehandlingstid for sager til tinglysning?”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:”Siden digitaliseringen af tinglysningen har den gennemsnit-lige ekspeditionstid for de sager, der er afsluttet i de enkeltemåneder, været følgende:År2009MånedSeptemberOktoberNovemberDecemberJanuarFebruarMartsAprilMajJuniEksp.tid i hverdage2,25,96,811,616,711,75,34,35,34,3
2010
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 588 fraFolketingets Retsudvalg, hvor der er nærmere redegjort forekspeditionstiderne i tinglysningen forud for digitaliseringen.Som det fremgår af svaret på spørgsmål nr. 588 har den gen-nemsnitlige ekspeditionstid i tinglysningen ligget mellem ca.4,0 og 7,8 hverdage i årene 2002-2009, opgjort for hvert heleår.De gennemsnitlige ekspeditionstider siden digitaliseringen aftinglysningen har således været højere i december 2009 samtjanuar og februar 2010, men er efterfølgende blevet bragt nedtil et lavere niveau end årene før digitaliseringen af tinglys-ningen.Det er styrelsens opfattelse, at indførelsen af digital tinglys-ning og den hermed forbundne indkøringsperiode har væretårsag til de forlængede ekspeditionstider i de nævnte måne-der.2
I indkøringsperioden blev Tinglysningsretten således mødtmed forskellige udfordringer i et omfang, som det ikke varmuligt at forudse, herunder navnlig tekniske problemer medde scannere, der skulle håndtere papirfuldmagter, behandlingaf mange papirsager fra før digitaliseringen og digitaliserin-gen af væsentligt flere papirpantebreve, end det på forhåndvar forventet, at Tinglysningsretten ville modtage.Disse forhold medførte samlet set, at rettens personale havdemindre tid til at behandle de sager, som systemet udtog tilmanuel behandling, og som krævede en eller flere ekspediti-oner foretaget af en sagsbehandler. Som følge heraf steg dengennemsnitlige sagsbehandlingstid for de manuelt behandle-de sager i en periode.I de mange sager, som er behandlet automatisk i løbet af fåminutter, har anmelderne derimod oplevet en væsentlig hur-tigere sagsbehandlingstid i forhold til før indførelsen af digi-tal tinglysning.Efter at Tinglysningsretten hen over foråret 2010 har ned-bragt den sagsbunke, der havde ophobet sig på grund af debeskrevne vanskeligheder i indkøringsperioden, er sagsbe-handlingstiderne inden for alle sagskategorier bragt ned, sam-tidig med at automatiseringsgraden er steget.Andelen af sager, der i juni måned blev behandlet automatiskaf systemet var således 72 % (plus 8 % der er helt bortfaldetved overgangen til digital tinglysning).”
3