Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
837816_0001.png
837816_0002.png
837816_0003.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
IOR/ J.nr. 2010-905
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 6. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 276(BOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Boligudvalget
Spørgsmål nr. 276:”Ministeren bedes kommentere notatet fra Brabrand Boligforening vedrøren-de helhedsplan for Gellerup-området, jf. BOU alm. del - Bilag 50.”
Svar:Af det notat, Brabrand Boligforening har fremsendt til Folketingets Boligud-valg, fremgår det, at der efter boligforeningens opfattelse er tre forudsætnin-ger for, at helhedsplanen for Gellerup-området kan gennemføres.For det første er det en forudsætning, at provenuet fra salg af ubebyggedegrunde, som afd. IV Gellerupparken ejer, frigøres til brug for helhedsplanen.For det andet er det en forudsætning, at der skal oprettes et selskab. Det erboligforeningens og også Århus Kommunes opfattelse, at dette er muligt,hvis den nye bekendtgørelse om sideaktiviteter fortolkes bredt.For det tredje er det en forudsætning, at det er muligt at udmatrikulere en helblok, som frasælges afdelingen under ét. Herefter skal blokken kunne ud-stykkes og sælges til ejerlejligheder, uden at det får negative konsekvenserhverken økonomisk eller beboerdemokratisk for boligafdelingen.Ad 1Ved afhændelse af en afdelings ubebyggede grunde skal der efter de gæl-dende regler først ske en forholdsmæssig indfrielse af de eksisterende lån,svarende til den forringelse af pantets værdi, som frasalget af en del af afde-lingen medfører. Konkret vil Brabrand Boligforening og realkreditinstituttetskulle vurdere værdien af Afd. IV efter frasalg af det omtalte stykke jord. I detomfang pantet falder i værdi skal der ske en forholdsmæssig indfrielse. Her-
2
ved nedsættes afdelingens kapitaludgifter, og beboerbetalingen i afdelingenog den løbende støtte kan tilsvarende nedsættes. Desuden afholdes tilknyt-tede salgsomkostninger. Den evt. resterende del af overskuddet betegnesherefter nettoprovenuet.Nettoprovenuet anvendes til ekstraordinært afdrag på statslån, statsgarante-rede eller lån med løbende statsstøtte i afdelingen. Beboerbetalingen forbli-ver herved uforandret, men ydelsen på lånene nedsættes og den løbendestøtte kan alt andet lige reduceres. Baggrunden for denne procedure er, atdet ikke er rimeligt, at boligafdelingen fortsat modtager støtte til lån, samtidigmed at der er realiseret overskud ved salg af en del af afdelingen.Som nævnt forbliver beboerbetalingen uforandret ved det ekstraordinæreafdrag på lånet. I det omfang beboerbetalingen herved overstiger eller sene-re ved prisreguleringen kommer til at overstige ydelsen på det reduceredelån, opstår der et overskud (likvide mider) i afdelingen. Dette overskud ind-betales til boligorganisationens dispositionsfond.Eventuelt overskydende nettoprovenu efter det ekstraordinære afdrag indbe-tales ligeledes til boligorganisationens dispositionsfond.Ved et salg af ubebyggede grund mister Landsbyggefonden fremtidige ind-tægter. Landsbyggefonden kan rejse krav om betaling heraf, men det vil kunske, hvis nettoprovenuet er så stort, at der kan indbetales midler til boligor-ganisationens dispositionsfond. Kravet opgøres svarende til fondens miste-de fremtidige indtægter fra afdelingen ved nedsættelsen af beboerbetalin-gen, jf. ovenfor om forholdsmæssig indfrielse.Den beskrevne procedure er i langt de fleste tilfælde hensigtsmæssig. Mender kan være tilfælde, hvor det kunne være af betydning, at boligorganisati-onerne i højere grad realiserede egne aktiver og genererede egne midlerf.eks. til finansiering af indsatsen i udsatte boligområder. Regeringen overve-jer mulighederne for at ændre disse regler.Ad 2Efter de gældende regler i bekendtgørelsen om sideaktiviteter i almene bo-ligorganisationer m.v., kan en boligorganisation foretage indskud i et aktie-eller anpartsselskab, som udfører nærmere angivne aktiviteter. Det er tilligeen forudsætning, at kommunalbestyrelsen godkender dispositionen.I det foreliggende tilfælde foreligger der ikke nærmere oplysninger om, hvilkekonkrete aktiviteter, det pågældende selskab i givet fald skal udføre. Det erderfor ikke muligt at vurdere, om selskabet vil kunne etableres indenforrammerne af den nævnte bekendtgørelse.Ad 3
3
Efter den eksisterende permanente salgsordning er det muligt at gennemfø-re salg af en blok.Fremgangsmåden er den, at boligorganisation og kommune beslutter, atboligerne i en given blok skal sælges og ansøger om Socialministeriets god-kendelse heraf. Herefter skal lejerne i afdelingen på et afdelingsmøde god-kende, at boligerne i den pågældende blok udlægges til salg.Efterfølgende udmatrikuleres blokken i en selvstændig afdeling, som opde-les i ejerlejligheder og sælges på normal måde. De eksisterende lejere bliversom udgangspunkt boende, og boligerne sælges enten til lejerne eller vedledighed. Der dannes en ejerforening omfattende de solgte boliger og denresterende nye afdeling. Og der dannes en grundejerforening mellem denoprindelige og den nye afdeling til regulering af forhold vedr. eventuelle fæl-lesarealer og fællesanlæg, som hører til afdelingerne.Slutresultatet er således en proces, som ikke har hverken økonomiske ellerbeboerdemokratiske konsekvenser for den oprindelige afdeling.
Benedikte Kiær/ Mikael Lynnerup Kristensen