Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 22
Dato: 17. marts 2010Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 25. februar 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål 196 (BOUAlm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nanna Westerby (SF)
1060 København K
PSH/ J.nr. 2010-376
Spørgsmål 196:”Hvilke initiativer kan og vil ministeren tage for at sikre, at beboerne i dePCB-ramte lejligheder i Farum Midtpunkt ikke havner i et ansvarsmæssigthul mellem KAB, Furesø Kommune og embedslægen?”Svar:I sager, hvor borgere henvender sig til kommunen om sundhedsfare i boli-gen er der klare regler i lovgivningen om, hvordan sagerne skal behandlesog hvilke myndigheder, borgerne kan klage til.Jeg må understrege, at der ikke er tvivl om, at kommunalbestyrelsen efterbyfornyelsesloven har pligt til at føre tilsyn med og gribe ind over for sund-hedsfarlige forhold i boliger og opholdsrum så hurtigt, som det konkrete for-hold kræver det. Det gælder naturligvis også i almene boliger.Reglerne i byfornyelsesloven og almenboligloven supplerer hinanden. Hvisder er tale om sundhedsfare,skalkommunalbestyrelsen altid gribe ind medet forbud mod beboelse efter byfornyelsesloven. Er der tale om forhold iboligen, som alene udgør enrisikofor sundhedsfare, skal kommunalbesty-relsen reagere efter almenboligloven. Hvis kommunalbestyrelsen ikke griberind efter disse regler, overtræder den lovgivningen.Samlet set er det min opfattelse, at der i lovgivningen er de redskaber, derskal til for at sikre borgerne mod at skulle bo eller opholde sig i lokaliteter,der er skadelige for deres helbred - og det gælder, uanset hvem der haransvaret for forholdene, og hvilken boligform der er tale om.
Benedikte Kiær/Annette Klint Kofod